آفتاب

فرصت چندهفته‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های شبکیه نوزادان نارس

فرصت چندهفته‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های شبکیه نوزادان نارس

دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره انجمن چشم‌پزشکی ایران با اشاره به تاثیر بسیار خوب غربالگری تنبلی چشم در کشور بر ضرورت انجام دقیق‌تر و مفیدتر غربالگری‌های بیماری‌های چشم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود ناصری‌پور دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره انجمن چشم‌پزشکی ایران با اشاره به تاثیر مثبت غربالگری تنبلی چشم در کشور گفت: غربالگری بسیار کمک  کننده است چرا که همواره شعار تقدم پیشگیری بر درمان سرلوحه اقدامات پزشکی است و غربالگری تنبلی چشم نیز یکی از اقدامات مفید در کشور است.

وی افزود: غربالگری تنبلی چشم در سال‌های گذشته صورت گرفته است و خوشبختانه خانواده‌ها در رابطه با آن آگاهی پیدا کرده‌اند و می‌دانند که باید کودک را قبل از 7 سالگی نزد چشم‌پزشک ببرند و مورد معاینه قرار دهند.

ناصری‌پور تصریح کرد: غربالگری تنبلی چشم از نظر آگاهی‌بخشی بسیار موفق بوده است ولی در زمینه اجرا باید دقیق‌تر و مفید‌تر اقدام کنند تا بتوانند به مقدار بیشتر از بروز تنبلی چشم و معلولیت ناشی از آن که تا پایان عمر با فرد همراه خواهد بود پیشگیری کنند.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره انجمن چشم‌پزشکی ایران خاطر نشان کرد: اهمیت تنبلی چشم با توجه به معلولیت دائمی ناشی از آن بسیار مهم است و سازمان بهزیستی  به عنوان متولی اجرای غربالگری تنبلی چشم گزارش جامعی در رابطه با این غربالگری منتشر کند تا همگان از نتیجه آن آگاه شوند.

وی بر ضرورت انجام غربالگری‌های دیگر در مناطقی خاص تاکید کرد و گفت: برای مثال باید در برخی استان‌ها مانند استان یزد که دارای شمار زیادی از افراد مبتلا به دیابت است غربالگری دقیقی صورت گیرد تا از بروز عوارض غیر قابل درمان پیشگیری کنند.

فرصت چند هفته‌ای برای تشخیص و درمان بیماری‌های شبکیه نوزادان نارس

مسعود ناصری‌پور با اشاره به بیماری ROP به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در نوزادان نارس تصریح کرد: بیماری شبکیه نوزادان نارس یکی از بیماری‌های شایع در این نوزادان است که برای درمان آن بیش از چند هفته اول تولد فرصتی نیست.

وی گفت: یکی از غربالگری‌ها در ایران غربالگری نوزادان نارس در رابطه با بیماری شبکیه است که در مراکز دانشگاهی مورد معاینه قرار گرفته و درمان می‌شوند.

ناصری‌پور تصریح کرد:‌ از آنجا که دانش پزشکی توسعه یافته است کودکان نورس به تعداد  بیشتری زنده می‌مانند و این مهم درصد مبتلایان به این بیماری شبکیه را افزایش داده است بنابر این تشخیص و درمان به موقع این بیماران و آگاهی بخشی به خانواده‌های آنان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره انجمن چشم‌پزشکی ایران خاطر نشان کرد: اگر در چند هفته اول تولد به  این نوزادان رسیدگی نشود عوارض شدیدی بر چشم این کودکان بر جای خواهد ماند.

کد N588355

وبگردی