آفتاب
نگاهی به معرفی جدیدترین گزینه از سوی رییس جمهور برای یک وزارتخانه؛

بیم و تردیدهای یک "مجلس" برای پنجمین "وزیر"

بیم و تردیدهای یک "مجلس" برای پنجمین "وزیر"

نمی‌توان تصور کرد که حالا نظر ۱۷۱ نفری که روز گذشته به دانش آشتیانی رای منفی دادند نسبت به فرهادی مثبت است. اما می‌توان از این موضوع اطمینان داشت که نمایندگان مجلس از معرفی محمد فرهادی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم بی‌خبر بودند. کسی از بیرون مجلس برایشان پیامک نفرستاده بود و هنوز سندی مبنی بر سوابق احتمالی سیاسی فرهادی به دست آن‌ها نرسیده است.

ایلنا: کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه چهارمین وزیر پیشنهادی دولت از مجلس اصولگرا رای اعتماد نگرفت، رییس جمهور پنجمین گزینه خود را به مجلس معرفی کرد تا آبی بنشاند بر روی آتش حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری که مخالفانش در داخل و بیرون از مجلس برایش چیده بودند.

حسن روحانی مرد سیاست است. خوب می‌داند کجا بایستد و خوب می‌داند چگونه جلوی حواشی را بگیرد. این مجلس اما غیر قابل پیش بینی است. نمی‌توان از صلوات و چهار چهار کردن‌های امروزشان تصور کرد که پنجمین گزینه دولت برای ریاست بر صندلی طبقه چهاردم ساختمان شهرک غرب شانس بالایی دارد و می‌تواند از سد مخالفان دولت در مجلس بگذرد. نمی‌توان تصور کرد که حالا نظر ۱۷۱ نفری که روز گذشته به دانش آشتیانی رای منفی دادند نسبت به فرهادی مثبت است. اما می‌توان از این موضوع اطمینان داشت که نمایندگان مجلس از معرفی محمد فرهادی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم بی‌خبر بودند.

کسی از بیرون مجلس برایشان پیامک نفرستاده بود و هنوز سندی مبنی بر حاشیه‌های احتمالی سیاسی فرهادی به دست آن‌ها نرسیده است.

در این میان ماجرای وزارت علوم هم به شدت برای هر دو قوه خسته کننده شده است. حجم خسته کنندگی در ماجرای رای اعتماد به دانش آشتیانی هم مشهود بود اما در آن زمان خستگی باعث نشد که نمایندگان به دنبال ارائه رای مثبت باشند بلکه کمتر تقلا کردند و با یک سکوت وزیر را انداختند.

با این همه حسن روحانی آداب غافلگیری را هم خوب آموخته است. درست در روزی که همه منتظر پیگیری او برای گرفتن یک حکم حکومتی مبنی بر سرپرستی بر وزارت علوم بودند او وزیر معرفی کرد تا خیلی از فرضیه‌ها را منتفی کند.

از فرضیه تمایل روحانی برای سرپرستی بر وزارت علوم گرفته تا توهم تمایل روحانی برای بی‌وزیر ماندن وزارت علومی که چهار میلیون دانشجو دارد. روحانی فرضیه‌ها را باطل کرد تا حرف دیروزش در مجلس را بازهم مورد تاکید قرار دهد و بازهم بگوید که بنای لجبازی با مجلس را ندارد.

گزینه پنجم دولت چقدر شانس دارد؟

پنجمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اما شرایط مبهمی دارد. از یک سو با توجه به فشاری که افکار عمومی به مجلس در پی مخالفت‌های متعدد با گزینه‌های دولت آمده است این امکان وجود دارد که این بار مجلس شورای اسلامی کمی کوتاه بیاید. این امکان اما تنها یک فرضیه اولیه است. فرضیه‌ای که مشخص نیست که تا روز چهارشنبه اینده که قرار است جلسه رای اعتماد به فرهادی در آن برگزار شود چقدر به همین شکل باقی می‌ماند.

۱۷۱ نماینده‌ای که به نظر می‌رسد در پی مخالفت با گزینه‌های دولت هستند هم هنوز موضع گیری جدی در مورد وضعیت فرهادی نداشته‌اند. سکوتی که با توجه به حجم موضع گیری‌های آنان در جریان معرفی دانش آشتیانی کمی عجیب به نظر می‌رسد و شرایط را غیرقابل پیش بینی‌تر می‌کند.

با این همه یک هفته باقی مانده تا جلسه رای اعتماد برگزار شود. هفته‌ای که رایزنی‌های دولتی‌ها در کنار رایزنی‌های مجلسی‌ها شرایط آینده یک وزارتخانه بلاتکلیف را تعیین می‌کند.

تغییر آرایش سیاسی و میزان تاثیر آن بر شرایط رای اعتماد

با این حال آرایش سیاسی مجلس این روز‌ها تغییر کرده است. از یک سو جناح اکثریت مجلس تغییر چهره داده است و از سوی دیگر جناح قدرتمند جدید هم آنچنان وضعیت روشنی ندارد. مشخص نیست که همین تغییر آرایش سیاسی در مورد وضعیت ارائه رای اعتماد به فرهادی چه تاثیری می‌گذارد؟ تاثیر مثبت یا منفی که یا وضعیت آینده روابط دو قوه را کمی رو به مثبت می‌برد یا منفی‌تر از حالا هم می‌کند. در این میان اما آنچه که بیشتر تاثیر دارد نقش بزرگان در جریان ارائه رای اعتماد به فرهادی است. چهره‌های شاخص مجلس که این روز‌ها با قدرت گیری یک جناح جدید در مجلس در حال رانده شدن به حاشیه هستند حالاست که باید خود را نشان بدهند. حالاست که زمزمه‌های کاهش قدرت چهره‌های شاخص مجلس می‌تواند شرایط را تغییر بدهد. می‌تواند روابط دو قوه را در مسیر جدیدی حرکت دهد و یک کابینه را کامل کند.

کد N588281

وبگردی