آفتاب
سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران(2)؛

با کاهش هزینه‌ها کسری بودجه پیش نمی‌آید

با کاهش هزینه‌ها کسری بودجه پیش نمی‌آید

اولین ویژگی بودجه امسال این است که به هنگام تهیه می شود و در وقت قانونی به مجلس تقدیم می شود امیدواریم امسال گامهای مناسب تری برداریم برای همین تلاش شد که قبل از ابلاغ بخشنامه بودجه دستورالعملهای لازم را از یکی دوماه زودتر بین دستگاهها توزیع کنیم.

محمدباقر نوبخت با اشاره به میانگین درآمد حاصل از فروش نفت در شش ماه اول و شش ماه دوم سال، تاکید کرد: متاسفانه برخی عدم تحقق منابع را به مثابه کسری بودجه می‌دانند در حالی که اگر به میزان کاهش درآمد هزینه ها را نیز کاهش دهیم، کسری پیش نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون بودجه سال 94 گفت‌: ما روز یکشنبه کلیات قانون بودجه را در هیات وزیران مورد رسیدگی وبه رای خواهیم گذاشت. در همین راستا برای فردا و پس‌فردا یعنی پنجشنبه و جمعه یک‌ساعت را برای هر وزارت‌خانه وقت گذاشته‌ایم تا آخرین جمع‌بندی های خود را در خصوص بودجه وزارت خانه خود به ما منعکس کند.

وی گفت: اولین ویژگی بودجه امسال این است که به هنگام تهیه می‌شود و در وقت قانونی به مجلس تقدیم می‌شود امیدواریم امسال گامهای مناسب تری برداریم برای همین تلاش شد که قبل از ابلاغ بخشنامه بودجه دستورالعمل‌های لازم را از یکی دو ماه زودتر بین دستگاه‌ها توزیع کنیم.

نوبخت تاکید کرد: دومین ویژگی بودجه 94 این است که به روش عملیاتی تهیه شده و مبتنی بر عملکرد و نتیجه بودجه است در این راستا قیمت تمام شده خدمات بسیار مهم است برای همین نیاز بود تا آموزش‌های لازم به دستگاه‌ها داده شود. در این راستا قبل از تهیه بودجه دو هزار نفر ساعت در دستگاه‌های اجرایی آموزش داده شد و این باعث شد که همه دستگاه‌ها بر اساس نیاز واقعی خود برای بودجه برنامه‌ریزی کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دو هزار و 900 طرح ناتمام در سال قبل وجود داشت گفت: امسال 246 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 80درصد به بهره برداری می رسد امسال مصمم هستیم که مبالغ محدود خود را تخصیص بهینه بدهیم در این رابطه یکی از ملاک‌های ما پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد و ملاک دیگر کمک به توازن بخشی مناطق است.

وی عنوان کرد: برخی از طرح های ما به این شکل است که اگر آن را انجام دهیم، چند طرح دیگر نیز آماده بهره‌برداری خواهد شد، بنابراین این طرح ها نیز در اولویت ما قرار دارند.

نوبخت ویژگی دیگر بودجه 94 را واقع‌بینانه بودن آن برشمرد و گفت: ما در سال گذشته قیمت هر بشکه نفت را صد دلار در نظر گرفتیم در حالی در واقعیت 104 دلار بود حواله این روزها نیز براساس همان صد دلار است اما تا پایان سال به حواله های 70 تا 80 دلار می‌رسیم نظر برخی این بود که بخش اطمینان‌آفرین یعنی 70 دلار را در نظر بگیریم برخی دیگر نیز به 80 دلار اعتقاد داشتند.

سخنگوی دولت یادآور شد: دراین راستا 8 سناریو طراحی شد و آثار همه نرخ‌ها در نظر گرفته شد که درهمه این پیش‌بینی‌ها دو تا سه درصد رشد اقتصادی و زیر 15 درصد تورم خواهیم‌داشت ما در هفته آینده یکی از این اعداد را انتخاب و تقدیم دولت خواهیم کرد ما امیدوار هستیم که بودجه براساس اعداد مطمئن به مراتب بهتر تاثیر خود را می‌گذارد.

معاون نظارت راهبردی وبرنامه ریزی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما در شش ماهه اول سال نفت خام خود را بشکه‌ای 104 دلار فروختیم گفت: پیش‌بینی‌ها این است که این رقم در شش ماهه دوم به 82 دلار می رسد بنابراین میانگین این دو عدد 93 دلار می شود که با تخصیص بهینه و بدون کسری بودجه می‌توان آن را مدیریت کرد. متاسفانه برخی عدم تحقق منابع را به مثابه کسری بودجه می‌دانند در حالی که اگر به میزان کاهش درآمد هزینه‌ها را نیز کاهش دهیم کسری پیش نمی‌آید.

 

کد N588270

وبگردی