آفتاب

روسیه مذاکرات مستقیم دولت کی‌یف با جدایی‌طلبان را خواستار شد

روسیه مذاکرات مستقیم دولت کی‌یف با جدایی‌طلبان را خواستار شد

وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت: رهبران اوکراین باید مستقیماً با جدایی‌طلبان در شرق کشور مذاکره کنند و نباید با مسکو به عنوان یکی از طرفین این درگیری رفتار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کی‌یف و غرب، روسیه را به ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین به واسطه تامین پول، سلاح و نیروهای کمکی برای شورشیان متهم کرده‌اند.

در پی این درگیری که از اواسط آوریل سال‌جاری میلادی بیش از 4000 تن در آن کشته شدند، غرب تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد.

روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کند اما می‌گوید که مستقیماً در این درگیری در منطقه دونباس شرکت ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به دومای روسیه گفت: به عنوان قدم بعدی، خواستار برقراری ارتباطات باثبات میان کی‌یف و نمایندگان دونباس با هدف دستیابی به توافق‌نامه‌های قابل قبول دوجانبه هستیم.

وی افزود: «حزب جنگ»، حامیان مبارزات نظامی کی‌یف با شورشیان تلاش کردند تا جدایی‌طلبان را از مسیر صلح خارج کرده و غرب را به راضی کردن روسیه برای قبول این مساله که به عنوان یکی از طرفین این درگیری عمل کرده است، مجبور کنند.

لاوروف ادامه داد: این یک اقدام کاملاً غیرسازنده و تحریک‌کننده است که هیچ‌گونه شانس موفقیت ندارد.

توافق آتش‌بسی که پنج سپتامبر سال‌جاری میلادی امضا شد، بارها نقش شده و لاوروف و فرانک – والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان در غلبه بر اختلافات شدید در جریان مذاکرات روز سه‌شنبه در مسکو ناکام ماندند.

لاوروف گفت: باوجود این اختلافات، شرکای روسیه پذیرفتند شبه‌جزیره کریمه که در مارس سال‌جاری میلادی به روسیه الحاق شده است، مجدداً تحت کنترل اوکراین درنخواهد آمد.

وی افزود: کریمه بخش جدایی‌ناپذیر روسیه است و ما مسوولیت کامل آن را به عهده داریم. چرا مردم را مجبور به انتشار چنین اظهاراتی می‌کنید؟ ما به طور آشکار می‌بینیم که متحدانمان براساس واقعیت عمل می‌کنند. این برای ما مهم است.

لاوروف ادامه داد: مسکو مقصر خدشه‌دار شدن روابط با اتحادیه اروپا به خاطر بحران اوکراین نیست و خواستار روابط خوب با بروکسل است. جریان منفی کنونی در امور جهانی، انتخاب ما نیست.

انتهای پیام

کد N588264

وبگردی