آفتاب
مزروعی:

افزایش ۹۰ درصدی سطح بیمه آبی در خرسان رضوی/ کشاورزان موضوع بیمه را جدی بگیرند

افزایش ۹۰ درصدی سطح بیمه آبی در خرسان رضوی/ کشاورزان موضوع بیمه را جدی بگیرند

مشهد –خبرگزاری مهر : رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه سطح بیمه آبی به نسبت سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته تصریح کرد: با عنایت به مخاطرات اقلیمی باید موضوع بیمه جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مزروعی ظهر چهارشنبه در نشست خبری گفت: سال گذشته به دلیل خشکسالی تابستان و سرمای شدید زمستان و علی الخصوص بهمن ماه، به محصولات دیم آسیب جدی وارد شد بطوریکه فقط  ۱۵درصد گندم دیم برداشت شد و به همین علت حتی برای بذر سال جاری نیز با مشکل روبرو شدیم و به ناچاربذر مورد نیاز را از خارج از استان تامین کردیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال کشت گندم آبی ۱۹۷ هزار هکتار و کشت گندم دیم ۱۲۵ هزار هکتار باشد.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم آبی ۱۲۵ هزار هکتار و دیم ۶۰ هزار هکتاربوده و ۹۵ هزار هکتار سطح سبز گندم آبی و ۱۵هزار هکتار سطح سبز گندم دیم می باشد.

مزروعی با اعلام اینکه در خصوص تامین ارقام آبی مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: تا کنون 11 هزار و 500 تن بذر بین کشاورزان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درخصوص تامین کود کشاورزان گفت: سهمیه کود شیمیایی ازته استان 157 هزار و 900 تن بوده که ۴۵ درصد آن به استان حمل شده و ۳۷ درصد آن توزیع شده است و اکنون 12 هزار 491 تن دیگر در انبار موجود است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان و سازمانهای کشاورزی شهرستان ها باید هر چه سریعتر نسبت به دریافت سهمیه کود خود اقدام کنند افزود: سهمیه کود فسفاته 51 هزار و 146 تن بوده که ۱۰۰درصد آن به استان وارد شده و فقط ۳۸ درصد آن توزیع شده است و در حال حاضر 31 هزار و 751 تن دیگر در انبارهای سازمان موجود است.

مزورعی ادامه داد: در خصوص کود پتاسه نیز 25 هزار و 173 تن سهمیه داشتیم که ۲۴ درصد آن به استان حمل شده و ۲۰ درصد آن توزیع شده است و ۹۷۵ تن دیگر در انبار موجود است.

مزورعی تاکید کرد: در راستای حمایت از کشاورزان ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش محصولات گندم جو و کلزا اختصاص یافته و کشاورزان برای تامین سرمایه در گردش کشت پاییزه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: میان تسهیلات گندم آبی در هر هکتار ۱۰ میلیارد ریال، در دیم پنج میلیارد ریال در جو آبی ۸ میلیارد ریال، و جو دیم ۴ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: تسهیلات اختصاص یافته به کلزای ابی ۱۵ میلیارد ریال و کلزای دیم هفت ونیم میلیارد ریال بوده است.

مزوعی با اعلام اینکه سطح بیمه آبی به نسبت سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته تصریح کرد: با عنایت به مخاطرات اقلیمی توصیه می شود موضوع بیمه جدی گرفته شود.

وی در خصوص کشت کلزا گفت: یکی از محصلات استراتژیک استان کلزا است، که سال گذشته ۱۴۰۰ هکتار زیر کشت داشتیم و امسال با رشد ۴۴درصدی موفق به افزایش سطح زیر کشت این محصول تا دو هزار هکتار شده ایم.

 

 

 
[div id='__hggasdgjhsagd_once'] 
کد N588177

وبگردی