آفتاب
توکلی در نطق میان دستور:

رسیدن به توان تولید داخل را مشکل می‌دانیم

رسیدن به توان تولید داخل را مشکل می‌دانیم

طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بناست در کشور تکیه به توان تولید داخل باشد اما ما رسیدن به این هدف را مشکل می‌دانیم، بنابراین بر تغییر روش‌ها و رویکردها و اصلاح نظام کشاورزی در جهت توسعه این بخش اقدامات اساسی به عمل آید

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکیدکرد:  طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بناست در کشور  تکیه به توان تولید داخل باشد اما ما رسیدن به این هدف را مشکل می‌دانیم، بنابراین بر تغییر روش‌ها و رویکردها و اصلاح نظام کشاورزی در جهت توسعه این بخش اقدامات اساسی به عمل آید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا محمد تقی توکلی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه رفتار آمریکا قابل اعتماد نیست و با تاکید بر  اشاره  مقام معظم رهبری به اینکه  ما مذاکره می‌کنیم، اما به آن خوشبین نیستیم گفت:  ملت ایران زیر بار زور نمی رود رفتارهای مذاکره کنندگان غربی و ادعاهای واهی سردمداران آمریکا نشان داد که آنها مورد اعتماد نیستند و البته باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه خود گامی به عقب بر نخواهد داشت.

نماینده الیگودرز  ادامه داد:  کشور ما در  منطقه خشک، نیمه خشک و کم آب واقع شده و به علت خشکی های پی در پی و   میزان بارش  که به طور متوسط حدود 10 درصد کاهش یافته است منابع آب تجدیدشونده به کمتر از 100 میلیارد متر مکعب رسیده و این میزان در برخی نقاط کشور تا 50 درصد میانگین در درازمدت کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: بارندگی ها در کشور دارای پراکندگی زمانی و مکانی است و به دلیل تغییرات آب و هوایی در برخی از نقاط کشور بارنگی کم اثر شده است اما این بارندگی در برخی از نقاط کشور تا 50 درصد میانگین دراز مدت کاهش یافته و از طرف دیگر میزان مصرف آب نسبت به 4 دهه گذشته بیش از دو برابر یعنی از 42 میلیارد مترمکعب به 100 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در جاهایی از کشور که میزان منابع آب تجدید شونده قابل توجه نیست برای جبران مصارف از ذخایر آب های زیرزمینی بیش از حد استفاده می‌شود که این موضوع باعث پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، تغییر کشت آب، کاهش آب پشت سدها، دریاچه ها و خشک شدن تالاب ها شده است.

توکلی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک درک واقعی از منابع آبی کشور داشته باشیم وضعیت حوزه دریاچه ارومیه می تواند نشان دهنده وضعیت منابع آبی کشور باشد گفت: متأسفانه برداشت‌های بی‌رویه و مازاد بر ظرفیت منابع آب ادامه دارد و قطعاً ما با آینده‌ای پرخطر برای آب کشور با نابودی برخی از اکوسیستم‌های آبی مواجه خواهیم بود که این امر با اصل 50 قانون اساسی مغایر است در این اصل آمده است هرگونه فعالیت اقتصادی که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران ملازمه کند، ممنوع است.

نماینده الیگودرز  ادامه داد: دولت باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شود و در اصلاح نظام ساختاری مدیریت منابع آب کشور اقدام کند وبا ایجاد یک حکمرانی درست که دارای شفافیت و پاسخگویی باشد و حق تصمیم‌گیری در سطوح مختلف را مشخص کند به دخالت‌های بیجا و غیر اصولی در این منبع حیاتی کشور خاتمه دهد.

توکلی ادامه داد: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بناست در کشور تکیه  به توان تولید داخل باشد اما ما رسیدن به این هدف را مشکل می‌دانیم، بنابراین بر تغییر روش‌ها و رویکردها و اصلاح نظام کشاورزی در جهت توسعه این بخش اقدامات اساسی به عمل آید.

این نماینده خاطرنشان کرد: طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری قرار است کشور متکی بر تولیدات داخل باشد اما به دلایل زیر رسیدن به این هدف بزرگ مشکل است لذا باید در تغییر روش ها و رویکرد ها و اصلاح نظام کشاورزی در جهت توسعه این بخش اقدامات اساسی به عمل آید.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با ریسک و خطر پذیری شرایط اقلیمی و نبود امنیت بازار انجام می‌شود گفت: اگر نتوانیم از تولید کننده حمایت کنیم و آنها را تشویق کنیم به رشد تولید نخواهیم رسید.

توکلی پایین بودن بازده تولید، فرسوده بودن ماشین آلات کشاورزی، کمبود اقدامات ترویجی آموزشی و تحقیقاتی، استفاده از بذر کم بازده و سم های کم کشت را عامل اصلی کاهش بهره وری در کشور خواند و گفت: نبود الگوی کشت پایدار و ایجاد قطب کشاورزی در برنامه‌ریزی تولید خدشه های بسیاری به اقتصاد کشاورزی وارد کرده که باید با توجه ویژه مسئولان این معضلات برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در اجرای اسناد بالادستی مانند برنامه پنجم توسعه تأکید داشته باشد، گفت: کشاورزی و توجه به آن یعنی رونق اقتصاد کشور.

نماینده الیگودرز در مجلس گفت: مردم لرستان خاطره خوشی از سفرهای هیأت‌ دولت ندارند، مردم لرستان از دولت دهم خواستند به خاطر انجام نشدن مصوبات سفر از آنها عذرخواهی کنند به همین خاطر سفر چهارم دولت قبل، به لرستان انجام نشد.

وی اگفت: اتصال آب از الیگودرز به شهرستان قم انجام گرفت و مردم عزیز این شهر از آب شیرین و گوارا بهره‌مند شدند اما حق‌آبه اراضی کشاورزی 16 روستای منطقه که به خاطر حفر تونلی خشک شده بود هنوز واریز نشده است از این رو از دولت می‌خواهیم هر چه سریعتر نسبت به واریز حق‌آبه اقدام کنید.

وی با بیان اینکه ساختمان زندان الیگودرز فرسوده است و دارای ظرفیت نگهداری کمتر از 100 زندانی دارد گفت: متأسفانه بیش از 500 نفر زندانی در این زندان نگهداری می شود که این وضعیت هم از لحاظ بهداشتی و هم از لحاظ ایمنی خطرآفرین است و با توجه به انجام کلیه مراحل قانونی ساخت ساختمان‌های جدید و تحویل زمین مربوطه از ریاست قوه قضائیه می‌خواهیم که در شروع عملیات اجرای طرح مذکور دستور مقتضی را صادر کند.

توکلی ادامه داد: مشغول‌به‌کار شدن پذیرفته شدگان آزمون استانداری یکی دیگر از مطالبات مردم از مسئولان بوده که دولت باید با توجه به آن و همچنین تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی رضایت خاطر افراد را جلب کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تشکر از وزیر بهداشت گفت: مساعدت وزیر برای تجهیز بیمارستان جدید الیگودرز به رفع مشکلات بسیاری منجر شده است

کد N588012

وبگردی