آفتاب

ورود نیروهای عراقی به پالایشگاه بیجی

ورود نیروهای عراقی به پالایشگاه بیجی

ایسنا نوشت:

به دنبال پاکسازی کامل بیجی از اعضای داعش و ورود نیروهای عراقی به پالایشگاه بیجی، وزیر دفاع عراق از ایجاد استراتژی فراگیری برای آموزش تمامی تشکیلات ارتش جهت مقابله با داعش خبر داد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، "خالد العبیدی"، وزیر دفاع عراق در سخنانی از ایجاد استراتژی فراگیری برای آموزش تمامی تشکیلات ارتش عراق خبر داد و گفت: ما از هیچ تلاشی برای اجرای این استراتژی فروگذار نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: کسی که بر روی شکست ارتش عراق در جنگ علیه داعش حساب باز کند، ناکام می‌ماند و به هدف خود نمی‌رسد. ارتش پیروزی‌های زیادی را علیه تروریسم به دست آورده و این پیروزی‌ها همچنان ادامه دارد.

همچنین یحیی محمد باقر الناصری، استاندارد "ذی قار" گفت: استان النصاریه بهترین ساکنان خود را در دفاع از عراق از دست داده و همچنان آماده حمایت و دفاع از شهرهای عراقی و آزادسازی آن از دستان داعش است.

عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق نیز گفت: عملیات آموزش فراگیر ارتش عراق شامل دو بخش است. بخش اول بازسازی حدود چهار یگان نظامی که تقریبا یک سوم ارتش را تشکیل می‌دهند چرا که این یگان‌های حدود 90 درصد آسیب دیده‌اند برای همین باید بازسازی شوند. اما بخش دوم شامل آموزش و بازسازی دیگر یگان‌های نظامی به ویژه یگان‌های جدید است تا بتوانند با تروریسم مقابله کنند.

وی در خصوص اینکه آیا مشاوران نظامی آمریکایی نیز در این عملیات آموزش نقش دارند یا خیر، گفت: حضور این مشاوران تاثیر زیادی بر عملیات آموزش دارد. چرا که آنان به طور ویژه به آموزش تیپ‌های نظامی می‌پردازند و این می‌تواند تاثیر مثبتی درآیند. داشته باشد.

عبدالکریم الاخلف اظهار داشت: در حال حاضر عملکرد نیروهای عراقی بهتر از قبل شده است و پیروزی‌های بیشتری را کسب کرده‌اند.

همچنین وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی پس از شکستن محاصره پالایشگاه بیجی در شمال عراق توانستند پس از ماه‌ها جنگ با داعش برای اولین بار وارد این پالایشگاه شوند.

صالح جابر، یکی از مسئولان امنیتی در پالایشگاه بیجی گفت: اولین نیروهای عراقی با نام گردان‌ الموصل برای اولین بار وارد این پالایشگاه شدند.

نیروهای عراقی هفته گذشته کنترل شهر بیجی در 200 کیلومتری شمال بغداد در دست گرفتند.

همچنین یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرد که اطراف پالایشگاه بیجی گورستان اعضای داعش شده است.

در همین راستا حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق به نیروهای مسلح و داوطلبان مردمی به دلیل بازپس گیری بیجی و باز کردن مسیر بغداد به پالایشگاه‌ بیجی تبریک گفت و تاکید کرد: این قهرمانی‌ها و پیروزی‌ها تا زمان آزاد سازی کشور از تمامی اعضای داعش و تروریست‌های دیگر متوقف نخواهد شد.

وی افزود: قهرمانی‌ها و پیروزی‌های نیروهای عراقی به جهان نشان داد که عراقی‌ها می‌توانند در برابر تروریسم پایداری کرده وعراق منطقه و جهان را از خطر داعش و گروه‌های تروریستی حفظ کنند.

در همین راستا زید بن رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر در سازمان ملل در سخنرانی خود در خصوص اوضاع عراق در شورای امنیت گفت: داعش جنایت‌هایی را مرتکب شد که توصیف ناشدنی و انکارناپذیر است. در واقع می‌توان جنایت‌های داعش در عراق را کشتار دسته جمعی به حساب آورد.

وی گفت: از جمله جنایت‌های داعش، کشتار، نقض حقوق، تجاوز و فروش زنان و دختران کم سن و سال و اقدامات وحشیانه علیه اقلیت‌هاست طوری که حتی به فروش دختران زیر 12 سال پرداخته و کودکان را مجبور به مشاهده صحنه اعدام کرده است.

الحسین بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت‌ها در مقابل دادگاه تاکید کرد و گفت: ما می‌توانیم کمیته‌ای را به عنوان کمیته حقیقت یاب برای بررسی جنایت‌های داعش به عراق بفرستیم.

همچنین نیکلای ملادنف، فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق در جلسه شورای امنیت در خصوص عراق گفت: اوضاع عراق هر روز وخیم‌تر می‌شود برای همین باید استراتژی مقابله با داعش را تغییر بدهیم.

وی از پیوستن قبایل عراقی به جنگ علیه داعش استقبال کرد.

52261

کد N587875

وبگردی