آفتاب

آهتیساری: میانجی‌گری میان کردها و دولت ترکیه را نپذیرفتم

آهتیساری: میانجی‌گری میان کردها و دولت ترکیه را نپذیرفتم

میانجی‌گر بین‌المللی صلح گفت: سال‌ها پیش کردها پیشنهاد دادند تا میان آنها و دولت ترکیه نقش میانجی‌ را ایفا کنم اما در آن موقع به خاطر عجله آنکارا در روند صلح با کردها، پیشنهاد را قبول نکردم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مارتی آهتیساری، میانجی‌گر صلح فنلاندی گفت: اغلب دولت‌ها نمی‌خواهند تا خارجی‌ها در امور داخلی‌شان دخالت کنند یا مساله داخلی کشورشان را به صحنه بین‌المللی بکشانند.

وی که سابق بر این رئیس‌جمهور فنلاند و میانجی‌گر بین‌المللی بود و در سال 2008، برنده جایزه صلح نوبل شد، برای شرکت در یک سمپوزیوم در آنکاراست.

این میانجی‌گر صلح ادامه داد: عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) به من در سال 2010 پیشنهاد داد تا یکی از اعضای «شورای خردمندان» شوم؛ گروهی که با هدف شرکت در اقدامات برای پایان دادن به مساله طولانی مدت کردها شکل گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست اخیر پ‌.ک‌.ک برای حضور یک میانجی‌گر بین‌المللی یا یک طرف ثالث بار دیگر به مساله عجله و شتاب دولت آنکارا در حل مساله کردها تاکید کرد و گفت: در چند سال گذشته، تماس‌هایی را برای ایفای نقش میانجی‌گر از جانب کردها داشته‌ام. اما ایفای نقش در مساله‌ای که طرف‌های دخیل آن این مساله را قبول ندارند، بدترین مورد است. همچنین با وجود اختلافات موجود در منطقه، تداوم روند مذاکرات صلح میان کردها و دولت آنکارا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تنها می‌توان با مذاکره از این مشکل خارج شد.

میانجی‌گر صلح فنلاندی با اشاره به مساله سوریه نیز گفت: اگر برنامه کنونی اقدام استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برای آتش‌بس در حلب و گامی به سوی پایان این درگیری‌ها در سوریه عملی شود، انتخابات سوریه باید تحت دستور دبیرکل سازمان ملل بعد از آن سازماندهی شود البته این انتخابات نباید همانند مصر سریعا برگزار شود چراکه باعث روی کار آمدن ارتش می‌شود.

وی همچنین مخالفت خود را از مداخله نظامی در سوریه ابراز داشت و اعلام کرد که به دنبال سازش سیاسی و صلح‌آمیز در این کشور است. چراکه با مداخله نظامی در سوریه شاهد مرگ صدها هزار تن خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N587847

وبگردی