آفتاب

الجعفری:باید سیاست‌های اشتباه ترکیه را متوقف کرد/ اوضاع حقوق بشر قطر و عربستان بررسی شود

الجعفری:باید سیاست‌های اشتباه ترکیه را متوقف کرد/ اوضاع حقوق بشر قطر و عربستان بررسی شود

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن اشاره به اینکه ترکیه با مداخله در امور داخلی سوریه قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، گفت: سازمان ملل باید به جای پرداختن به اوضاع حقوق بشر در سوریه و صدور قطعنامه علیه این کشور به اوضاع حقوق بشر در قطر و عربستان بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنرانی خود درخصوص حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه صادره از سوی کمیته حقوق بشر این سازمان علیه کشور خود را سیاسی خواند و از این کمیته خواست تا به اوضاع حقوق بشر در قطر و عربستان بپردازد.

الجعفری تاکید کرد: همگان علیه سوریه با هم متحد شده‌اند و این در حالی است که نفت عربستان در رگ‌هایشان جاری است.

وی با بیان اینکه تمامی کشورها خطر تروریسم و گسترش آن را در جهان درک کرده‌اند، گفت: کمیته بین‌المللی که به اوضاع حقوق بشر در سوریه می‌پردازد، کاملاً موضع خود را نسبت به رخدادهای این کشور تغییر داده و در گزارش خود به جنایت‌های گروه تروریستی داعش اعتراف کرده است.

الجعفری گفت: برخی کشورهای عضو سازمان ملل از طریق قطعنامه‌های بین‌المللی سیاسی که علیه مردم و دولت سوریه صادر می‌شود، به تروریست‌ها کمک کرده‌اند. هدف اصلی از تاسیس شورای حقوق بشر این بوده که همگان درک کنند برخی کشورها از مساله حقوق بشر به نفع خود استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: سوریه با تروریست‌هایی مواجه است که از 83 کشور به سوریه آمده‌اند و در پادگان‌هایی در اردن، ترکیه و عربتان و با نظارت آمریکا، فرانسه و انگلیس آموزش دیده‌اند. در حال حاضر مشکلات اخلاقی درخصوص روش برخورد سازمان ملل با تروریسم در سوریه وجود دارد.

الجعفری در بیانیه‌ای که پس از نشست شورای امنیت در خصوص اوضاع سوریه صادر شد، گفت: به عقیده من برگزاری نشست مشترک شورای امنیت برای مسوولان پرونده سیاسی و انسانی با هم درخصوص بحران سوریه تحول مثبتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: دمشق از طرح استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه استقبال می‌کند. ما بارها در ژنو گفتیم که اولویت مقابله با تروریسم است اما هیچ کسی به ما گوش نداد. در حال حاضر همگان می‌دانند که اولویت اصلی مقابله با تروریسم و به ویژه گروه داعش و جبهه النصره است.

الجعفری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با تروریسم مقابله کنیم در حالی که سیاست‌های اشتباه ترکیه در قبال سوریه را نادیده بگیریم. باید سیاست‌های آنکارا را متوقف کرد و دولت ترکیه را وا داشت تا به صورت جدی به مقابله با تروریسم بپردازد. ترکیه از طریق مداخله در امور داخلی سوریه و اجازه دادن به تروریست‌ها برای عبور از مرزهای این کشور تمامی اصول و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

وی درخصوص ادامه حملات جنگنده‌های ائتلاف به پایگاه‌های داعش در سوریه گفت: آنچه "ائتلاف" نامیده می‌شود روزانه

هشت تا 13 حمله هوایی را علیه داعش در سوریه و عراق انجام می‌دهد و این در حالی است که جنگنده‌های سوری روزانه 130 حمله هوایی را علیه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند و تروریست‌ها را در تمامی مناطق کشور و نه فقط در حلب مورد هدف قرار می‌دهند.

الجعفری خاطرنشان کرد: ما در اهداف جنگنده‌های آمریکا تردید داریم چراکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این حملات سه سال طول خواهد کشید و نمی‌دانیم چگونه قوی‌ترین کشور در جهان از نظر نظامی نمی‌تواند 15000 تروریست را که در مرز سوریه و عراق هستند از بین ببرد. طبیعتا اشتباهی در محاسبات وجود دارد. ما از مسوولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز شنیدیم که این جنگ ممکن است به طول بینجامد و برخی می‌گویند 20 تا 30 سال ممکن است طول بکشد. در واقع این جنگ، جنگ فرسایشی برای تمامی ملت‌ها و دولت‌ها در منطقه و به ویژه عراق و سوریه است. در واقع ما هدف اصلی این حملات هستیم.

وی تصریح کرد: تردید ما در این است که این ائتلاف به مقابله با داعش می‌پردازد اما در مقابل با حمایت دولت ترکیه از این گروه با سهل‌انگاری برخورد می‌کند.همچنین ائتلاف به گشودن جبهه‌های جدیدی علیه نیروهای سوری برای ناکام گذاشتن تلاش آنان در جنگ علیه داعش اقدام می‌کند. اقدام دیگر ائتلاف تسهیل فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه است.

انتهای پیام

کد N587833

وبگردی