آفتاب
/همایش ملی اعتدال/

گفتمان اعتدال مبانی خود را از دین بگیرد

گفتمان اعتدال مبانی خود را از دین بگیرد

فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: هنر دولت این است که نسبت عدالت و اعتدال را از یک سو و از سوی دیگر نسبت عدالت و سعادت را متناسب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جوادی آملی در همایش ملی گفتمان اعتدال که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به این‌که «عدالت سقف خواسته‌های فرهنگی و دینی است» اظهار کرد: سقف انتظار الهی از جامعه بشری، خروج از همه ظلمت‌ها و ورود به حوزه نورانیت است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: ما یک اعتدال نازل و یک اعتدال متنزه داریم. اگر اعتدال شاخص‌های خود را پیدا نکند و در مسیر سعادت انسانی قرار نگیرد در معرض افراط و تفریط می‌ماند. اعتدال نازل این است که جامعه را از افراط و تفریط دور کنیم. اگر اعتدال معطوف به عدالت و عدالت معطوف به سعادت بشر باشد آن‌گاه اعتدال متنزل شکل می‌گیرد.

جوادی آملی افزود: اعتدال ظاهر و عدالت باطن است. اگر ظاهر از باطن مدد نگیرد نمی‌تواند آن اعتدال مورد پسند دین باشد. اعتدالی شایسته است که همواره خود را با عدل میزان کند.

این پژوهشگر دینی همچنین افزود: اعتدال میانه‌روی است. اعتدال نباید به حد اعتدال غرب و شرق بوده و باید مبانی خود را از دین بگیرد.

وی در پایان افزود: امیدوارم گفتمان اعتدال زمینه را برای جامعه سعادتمند فراهم کند.

انتهای پیام

کد N587758

وبگردی