آفتاب

مبتلایان به پرفشاری خون صبحگاهی در معرض سکته مغزی

مبتلایان به پرفشاری خون صبحگاهی در معرض سکته مغزی

یک متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه فعالیت فیزیکی روزانه، کاهش استفاده از نمک و پرهیز از قرارگرفتن در آلودگی هوا از عوامل جلوگیری از ابتلا به پرفشاری خون است، گفت: در افرادی که به افزایش صبحگاهی فشارخون مبتلا هستند، خطر سکته‌های مغزی بیشتر است.

دکتر حسین فخرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه عارضه فشارخون بالا زمانی ایجاد می‌شود که فشار وارد شده به دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول بالا رود، گفت: افزایش سن و سخت شدن پیش رونده شریان‌ها باعث افزایش فشار و سرعت جهش خون می‌شود و پزشکان از آن به عنوان بیماری کشنده آرام یا قاتل خاموش نام برده‌اند.

این فلوشیپ الکتروفیزیولوژی در ادامه افزود: در افرادی که به افزایش صبحگاهی فشارخون مبتلا هستند، خطر سکته‌های مغزی بیشتر است. همچنین افرادی که مبتلا به افزایش فشارخون در هنگام خواب شبانه هستند، احتمال سکته‌های قلبی و خونریزی مغزی افزایش می‌یابد.

فخرزاده با بیان اینکه تنها نیمی از مبتلایان به پرفشاری خون از وجود این مشکل آگاهی دارند، تصریح کرد: میزان درمان موثر پرفشاری خون حداکثر 3 درصد است که اصول درمان آن شامل تعدیل شیوه زندگی (رژیم غذایی و تحریک بدنی) و سپس استفاده از داروها است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از دیورتیک‌ها، بتابلاکرها و کلسیم بلاکرها میزان رخداد حوادث حاد قلبی - عروقی و مرگ و میر را کاهش می‌دهد. بنابراین فعالیت فیزیکی روزانه، کاهش استفاده از نمک و پرهیز از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از عوامل جلوگیری از ابتلا به پرفشاری خون است.

انتهای پیام

کد N587696

وبگردی