آفتاب

آتش‌بس 12 ساعته ارتش لیبی

آتش‌بس 12 ساعته ارتش لیبی

ارتش لیبی به منظور تسهیل روند خارج کردن شهروندان از مناطق درگیری در شهر بنغازی و به منظور کمک‌رسانی به زخمی‌شدگان درگیری‌های لیبی به مدت 12 ساعت عملیات خود را متوقف و حالت آتش‌بس موقت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، ریاست ستاد مشترک ارتش لیبی اعلام کرد که به منظور تخلیه مناطق درگیری در شهر بنغازی، به نیروهای زمینی، هوایی و دریایی دستور داده تا به طور موقت 12 ساعت عملیات خود را متوقف کنند.

ستاد مشترک ارتش لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم در پی گفت‌وگو با برنارد لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی و همچنین جاناتان مارتین، فرستاده انگلیس و هلال‌احمر لیبی به منظور بررسی شرایط انسانی در مناطق درگیری اتخاذ شده است.

از سوی دیگر پارلمان لیبی اعلام کرد که قرار است برخی از جلسات پارلمان به منطقه راس لانوف واقع در غرب بنغازی منتقل شود و گفت‌وگوها در این خصوص همچنان ادامه دارد.

پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلسه امروز گزارش ارائه شده از سوی نماینده دوم رئیس پارلمان را درخصوص سفر به شهر غات مورد بررسی قرار داد.

در این بیانیه آمده است که این نشست مساله اختصاص بودجه فوری به دولت آن هم بنا به درخواست آن را مورد بررسی قرار داد و این مساله به کمیسیون مالی ارجاع داده است.

از سوی دیگر کنگره ملی لیبی، ستاد مشترک ارتش را به اعزام نیروهای بازدارنده برای مقابله با کسانی که آنها را کودتاگران در مناطق ککلة، بنغازی و اوباری نامید، مکلف کرد.

این در حالی است که درگیری‌ها میان نیروهای تحت حمایت خلیفه حفتر و شورای انقلابیون بنغازی همواره ادامه دارد.

کنگره ملی لیبی در اولین نشست خود بعد از تصمیم دادگاه عالی برای انحلال پارلمان طبرق، اعلام کرد در مناطق ککلة، بنغازی و اوباری جنایات ضدبشری رخ داده است.

از سوی دیگر کنگره ملی از رئیس هیات لیبی در سازمان ملل سلب اعتماد کرد و ریاست کنگره و وزارت خارجه کشور را به تعیین رئیس جدیدی برای این هیات مکلف کرد.

عمر حمیران، سخنگوی رسمی کنگره ملی لیبی اعلام کرد که این هیات حقیقت را بیان نمی‌کند و آن را به اهانت به انقلاب و نیروهای انقلابی در لیبی متهم کرد.

کنگره ملی لیبی در جلسه امروز خود در طرابلس مسائل قانونی اعضای برکنار شده و کسانی که مخالفت خود را با حکم دادگاه اعلام کرده بودند را بررسی کرد همچنین این کنگره به بررسی روند از سرگیری در مذاکرات ملی کشور نیز پرداخت.

لیبی طی چند وقت گذشته دچار بحران سیاسی شده و این کشور شاهد عملیات‌های نظامی میان خلیفه حفتر و گروه‌های تروریستی بوده است.

از سوی دیگر خبرنگار الجزیره به نقل از منابع محلی اعلام کرد که موشک‌اندازها و تانک‌های متعلق به نیروهای خلیفه حفتر چندین پایگاه اعضای شورای انقلابیون بنغازی و افراد مسلح تحت لوای آنها در مرکز شهر مورد هدف خود قرار داده‌اند.

همچنین اطراف مناطق قاریونس نیز شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای گردان‌های وابسته به حفتر و نیروهای شورای انقلابیون بود.

منابع اعلام کردند که نیروهای شورای انقلابیون سعی داشتند تا به سمت پادگان گردان 21 پیشروی کنند اما مقاومت طرف مقابل مانع پیشروی آنها شد و آنها را به سمت عقب سوق داد.

هلال‌احمر لیبی عملیات تخلیه بمباران را از بیمارستانی در منطقه الهواری واقع در بنغازی را آغاز کرد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که این بیمارستان به منظور رسیدگی به وضعیت زخمی شدگان درگیری‌های مسلحانه تمام بیماران خود را از آنجا خارج کرده است.

پیشتر منابع پزشکی بنغازی اعلام کردند که در پی درگیری‌های اخیر بیش از 350 تن که در میان آنها شهروندان غیرنظامی نیز وجود داشت و بیش از 200 تن از نیروهای حفتر نیز کشته شده‌اند.

کمیساریایی عالی سازمان ملل نیز در ارزیابی‌های خود اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها میان نیروهای مسلح در مناطق مختلف لیبی بیش از صد هزار تن از منازل خود فرار کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N587220

وبگردی