آفتاب

ریاض: داعش با حمله به اقلیت شیعه عربستان به دنبال جنگ فرقه‌ایست

ریاض: داعش با حمله به اقلیت شیعه عربستان به دنبال جنگ فرقه‌ایست

وزارت کشور عربستان اعلام کرد، از آنجا که تدابیر امنیتی شدید در این کشور کار شبه‌نظامیان داعش برای حمله به اهداف دولتی را سخت کرده، آنها اقدام به هدف قراردادن اقلیت شیعه کرده تا در کشور جنگ فرقه‌ای به راه بیاندازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندی پیش ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش خواهان حمله به مقامات و نهادهای دولتی عربستان که این گروه را یک گروه تروریستی اعلام کرده‌، شد.

این اظهارات بغدادی پس از یک حمله به غیر نظامیان شیعه در عربستان از سوی شبه‌نظامیان در جریان مراسم روز عاشورا مطرح شد.

گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و مقامات عربستان نیز این گروه را مسئول آن ندانسته‌اند اما اقدام به دستگیری 50 تن شامل چند نفر که در سوریه در کنار شبه‌نظامیان جنگیده یا پیشتر به اتهام مشارکت در جنگ‌های القاعده زندانی شده بودند، کرده‌اند.

ژنرال منصور ترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان به خبرگزاری رویترز گفت: گروه داعش و القاعده نهایت تلاششان را می‌کنند تا در داخل عربستان دست به جرم یا اقدامات تروریستی بزنند.

وی افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند تا بافت اجتماعی عربستان را هدف قرار داده و در داخل کشور جنگ فرقه‌ای به راه بیاندازند. ما هنوز شواهدی در دست نداریم که نشان دهد حمله روز عاشورا به شیعیان عربستان با عوامل داعش در خارج از مرزهای کشور هماهنگ شده باشد.

وی اظهار داشت: تقویت تدابیر امنیتی دولت از جمله افزایش تعداد نگهبان‌ها در نزدیکی اهداف احتمالی، افزایش تدابیر دفاعی مرزی و تجسس‌ها سبب شده که کار برای شبه‌نظامیانی که قصد خشونت سازماندهی شده در عربستان را دارند، سخت شود.

سخنگوی وزارت کشور عربستان گفت: در ماه فوریه یک حکم سلطنتی مجازات‌های طولانی مدت زندان برای کسانی که برای جنگیدن به خارج از عربستان رفته و یا به دیگران برای این کار کمک کرده‌اند و همچنین برای کسانی که از گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی در خارج از عربستان حمایت مادی یا معنوی می‌کنند در نظر گرفت و این حکم سبب کاهش تعداد عربستانی‌هایی که به شبه‌نظامیان می‌پیوندند شد.

به گفته وی از زمان انتشار این حکم تعداد عربستانی‌هایی که به‌منظور افراط‌گری به سوریه یا عراق سفر می‌کنند شدیداً کاهش پیدا کرد در حالی که تعداد عربستانی‌هایی که از این کشورها به وطنشان برگشته‌اند بسیار زیاد شده است.

ترکی همچنین عنوان کرد: حمله روز عاشورا علیه روستاییان شیعه غیر مسلح انجام شد و این نشان‌ می‌دهد که تا چه میزان ایدئولوژی افراط‌گری ماهیت فرقه‌ای دارد اما تدابیر امنیتی شدیدتر تعداد اهداف مستقیم حملات شبه‌نظامیان را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: وضعیت فعلی برخلاف وضعیت 10 سال پیش است یعنی هنگامی که ما با نخستین حملات القاعده روبرو شدیم. ما در آن زمان آماده نبودیم و مردم ما مطلع نبودند و نیروهای پلیس ما برای چنین خطری آموزش ندیده و تجهیز نشده بودند.

انتهای پیام

کد N586926

وبگردی