آفتاب

وزیر خارجه سابق بورکینافاسو به عنوان رییس جمهور موقت سوگند یاد کرد

وزیر خارجه سابق بورکینافاسو به عنوان رییس جمهور موقت سوگند یاد کرد

مایکل کافاندو، وزیر امور خارجه سابق بورکینافاسو امروز (سه‌شنبه) به عنوان رییس‌جمهوری موقت سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مایکل کافاندو که امروز به عنوان رییس‌جمهوری موقت بورکینافاسو سوگند یاد کرده، وظیفه دارد تا هدایت این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات در عرض یک سال به عهده بگیرد.

انتصاب وی در این مقام به‌دنبال کودتای کوتاه ارتش بورکینافاسو طی چند هفته پیش رخ داد.

وی که وزیر امور خارجه سابق کشورش است و از کاندیداتوری در انتخابات منع شده، قرار است روز چهارشنبه نخست‌وزیر دولت خود را منصوب کرده و این دو مقام در کنار یکدیگر یک کابینه موقت 25 نفری بر اساس چارچوب زمانی دوران انتقالی روی کار خواهند آورد.

کافاندو امروز خطاب به 400 نفری که در تالاری در پایتخت بورکینافاسو گردهم آمده بودند گفت: کشور ما قرار نیست تبدیل به یک "جمهوری موز" تبدیل شود. چشم‌های ما باز است و مسائل ما دیگر هرگز مثل قبل نخواهد بود. ما با وسواس به نظم سیاسی در کشور احترام خواهیم گذاشت.

کافاندو روز دوشنبه توسط یک کمیته در بورکینافاسو که به دنبال استعفای بلز کومپائوره از ریاست‌جمهوری و فرار وی در تاریخ 31 اکتبر تشکیل شد به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب شد.

فرماندهان ارتش و رهبران مدنی بورکینافاسو روز یکشنبه طرحی برای انتقال قدرت پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده بودند و در میان چهار نامزد معرفی شده برای پست ریاست جمهوری موقت این کشور دو روزنامه نگار و یک استاد دانشگاه نیز به چشم می‌خورد.

کومپائوره پس از بالا گرفتن تظاهرات گسترده علیه اقدام وی به منظور تغییر قانون اساسی و تمدید حکومت 27 ساله‌اش از بورکینافاسو فرار کرد.

یک روز پس از فرار وی اسحاق زیدا، یک مقام ارتش بورکینافاسو خود را به‌عنوان رهبر این کشور اعلام کرد.

وی روز شنبه به دنبال فشارهای بین‌المللی و داخلی قانون اساسی بورکینافاسو را بازیابی کرد.

انتهای پیام

کد N586894

وبگردی