آفتاب

وزیر خارجه آلمان به مسکو رفت

وزیر خارجه آلمان به مسکو رفت

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: وی فرصت‌های پایان بحران اوکراین را در جریان سفر امروز (سه شنبه) خود به مسکو بررسی خواهد کرد اما روسیه می‌گوید که هیچ شانسی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان به مسکو اولین سفر یک مقام عالی رتبه آلمانی به مسکو از زمان آغاز بحران اوکراین است که به اختلافات میان روسیه و غرب دامن زده است.

خشونت‌ها در نواحی شرقی اوکراین به رغم برقراری آتش بس متزلزل بار دیگر افزایش یافته است و کی‌یف و غرب دولت روسیه را به اعزام سرباز و تسلیحات برای جدایی طلبان روس‌گرا متهم می‌کنند. اتهامی که کرملین نمی‌پذیرد.

اشتاینمایر در مسیر سفر به روسیه توقف کوتاهی در کی‌یف داشت و گفت: من می‌خواهم این مساله را بررسی کنم که آیا مذاکرات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان نشست جی 20 در استرالیا فرصت‌ها را برای برقراری آتش بس کارآمد در اوکراین ارتقاء داده است یا خیر.

وی در جریان کنفرانس خبری مشترک با آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از این مساله که درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان روس‌گرا منجر به تضعیف آتش بس منعقد شده در مینسک پایتخت بلاروس شود، ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: در نشست بریسبن مذاکرات بسیاری با رئیس جمهوری روسیه از جمله میان صدراعظم آلمان و پوتین انجام شد. بنابراین من هم اکنون به اینجا آمدم و این مساله را بررسی خواهم کرد که آیا مذاکرات بریسبن فضایی را ایجاد کرده است که طرفین با جدیت توافقات مینسک را اجرا کنند یا خیر.

در همین حال نخست وزیر اوکراین جدایی طلبان و روسیه را به نقض توافق مینسک متهم کرد و گفت: روسیه باید به چیزی که امضا کرده است پایبند باشد و به تمام جهان نیز قول بدهد که این کار را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه احتمال اینکه سفر اشتاینمایر تاثیری واقعی بر سیاست روسیه در قبال اوکراین بگذارد رد کرد.

لاوروف در جریان کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه بلاروس در مینسک گفت: سفر اشتاینمایر کاری خواهد بود و قطعا ما در خصوص اوکراین و روابط دوجانبه گفت‌وگو می‌کنیم اما هیچ کس انتظار پیشرفت ندارد.

بیش از چهار هزار تن از زمان آغاز فعالیت‌های شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین در ماه آوریل کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N586750

وبگردی