آفتاب

واکنش کوبا به پیشنهاد اردوغان برای ساخت مسجد در این کشور

واکنش کوبا به پیشنهاد اردوغان برای ساخت مسجد در این کشور

یک انجمن دوستی بین‌المللی در ترکیه به درخواست رئیس‌جمهوری این کشور برای ساخت یک مسجد در کوبا شدیداً واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی است که کوبا پیش از آنکه توسط کریستوفر کلمب کشف شود، توسط ملوانان مسلمان کشف شده بود.

«انجمن دوستی کوبا خوزه مارتی» در ترکیه در بیانیه‌ای گفت: کوبا برآورده کردن نیازهای جامعه مسلمانان در این کشور را به طور کلی تضمین می‌کند. تصمیم یا خواسته نماینده‌ای از هر یک از کشورهای خارجی نمی‌تواند بر این روند تاثیر بگذارد.

اردوغان در مراسم اختتامیه نخستین نشست رهبران مسلمان آمریکای لاتین گفته بود ملوانان مسلمان در سال 1178 میلادی به سواحل آمریکا رسیده بودند. کریستوفر کلمب در خاطرات خود به وجود مسجدی در بلندای کوهی در کوبا اشاره کرده است.

وی همچنین متعهد شد که اگر مقامات کوبا به ترکیه اجازه دهند، این مسجد را بازسازی می‌کند.

با این حال این انجمن در بیانیه خود به ماده قانون‌های قانون اساسی کوبا اشاره می‌کند که بر ماهیت سکولار کوبا تاکید دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با در نظر گرفتن روند تصمیم‌گیری دموکراتیک در کوبا، فکر نمی‌کنیم که تصمیمی برای ساخت یک مسجد عظیم در بلندای کوه‌های کوبا اتخاذ شود.

جمله آخر این بیانیه با انتقاد شدیدتر به پروژه‌های ساخت و ساز عظیم ترکیه که خشم طرفداران محیط‌زیست را در سال‌های اخیر برانگیخت پرداخته و آورده است: مردم کوبا از نخستین قدمشان در آموزش، این حقیقت که انسان‌ها بخشی از طبیعت هستند را ملکه ذهن خود کرده و یاد گرفتند تا به هیچ عنوان تحت فشارهایی که مغایر با محیط‌ زیست و طبیعت است، قرار نگیرند.

انتهای پیام

کد N586436

وبگردی