آفتاب
مجتهد شبستری:

مقبره نمادین شهید کمال خجندی در تاجیکستان بنا می شود/ راه اندازی مسیر هوایی بین آذربایجان شرقی و ایالت سغد

مقبره نمادین شهید کمال خجندی در تاجیکستان بنا می شود/ راه اندازی مسیر هوایی بین آذربایجان شرقی و ایالت سغد

تبریز- خبرگزاری مهر: رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و سفیر سابق جمهوری اسلامی در تاجیکستان گفت: مقبره شهید کمال خجندی با بردن خاک از آرامگاه وی در تبریز به خجند، به صورت نمادین در این شهر بنا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اشرف مجتهد شبستری سه شنبه در بازدید مسئولان ایالت سغد تاجیکستان از اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه امکانات اقتصادی زیادی در جهت افزایش مناسبات دو شهر وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از کالاهایی که در تبریز ساخته یا تولید می شود از طریق مشهد به تاجیکستان صادر می شود در حالی که بهتر است زیر ساخت های لازم برای صادارت از تبریز به تاجیکستان فراهم شود.

وی در همین راستا از راه اندازی مسیر هوایی بین آذربایجان شرقی و ایالت سغد تاجیکستان خبر داد و گفت: امیدوارم با برقراری پرواز بین تبریز و دوشنبه بسیاری از مشکلات و موانع موجود برطرف شده و شاهد افزایش روز افزون مناسبات این دو شهر باشیم.

سفیر سابق ایران در تاجیکستان همچنین افزود: مهمترین هدف این گروه تاجیک از سفر به شهر تبریز این است که یک مشت خاک از مقبره کمال خجندی به خجند برده و در آن جا مقبره ای نمادین ایجاد کنند که برای انجام این کار، هماهنگی های لازم با استاندار آذربایجان شرقی بعمل آمده و ایجاد مقبره کمال خجندی در این شهر نیز می تواند زمینه ساز افزایش مناسبات دو کشور بخصوص در ارتباطات فرهنگی و اجتماعی شود.

رحیم صادقیان، رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: اتاق بازرگانی تبریز آماده افزایش همکاری و مناسبات تجاری و اقتصادی با تاجیکستان و بویژه ایالت سغد است.

وی در همین راستا اظهار داشت: تمامی امکانات خود را برای افزایش تعامل همه جانبه در زمینه های اقتصادی، تجاری و فرهنگی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به کار می گیریم.

رییس اتاق بازرگانی تبریز در پایان با ارائه توضیحاتی در خصوص شباهت های دینی و فرهنگی تبریز و شهر خجند تاجیکستان اظهار داشت: جاده ابریشم برای نخستین بار از شهر تبریز عبور کرده و به همین دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان ایجاد کرده است.

کد N586323

وبگردی