آفتاب
سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، در گفتگو با ایلنا؛

شکست در مذاکرات بعید است

شکست در مذاکرات بعید است

در برنامه جامع كه برای اعتماد سازی میان غرب و ایران و طرفین دیگر مذاكره برقرار شد مسائل محتوایی خود را نشان داد و حتی تا تیرماه هم خوب پیش رفت و حتی 60 درصد متن نوشته شد اما بر روی محتوای آن به مشكل بر خوردیم.

با توجه به مذاكرات مسقط و شرایط فعلی اتحادیه اروپا و همچنین اعلام تحریمهای قریب الوقوع از سوی این اتحادیه بر اسرائیل كه موجب دیده شدن مساله فلسطین شده است بستری مناسب برای ایجاد مناسبات مابین ایران و طرفین اروپایی را فراهم آورده است.

سید علی خرم استاد دانشگاه در حوزه حقوق بین الملل در خصوص مذاكرات هسته ای در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: مذاكراتی كه از مهر ماه 92 شروع شد و تا سوم آذر همان سال ادامه داشت كه به برنامه اقدام مشترك رسیدیم و تا اسفندماه سال 92 بطول انجامید و برنامه جامع تا هم اكنون اجرا شد.

وی ادامه داد: در برنامه جامع كه برای اعتماد سازی میان غرب و ایران و طرفین دیگر مذاكره برقرار شد مسائل محتوایی خود را نشان داد و حتی تا تیرماه هم خوب پیش رفت و حتی 60 درصد متن نوشته شد اما بر روی محتوای آن به مشكل بر خوردیم.

خرم افزود: در وین طرح هایی میان ایران و گروه 1+5 و به ویژه آمریكا مطرح شد و به قوت خود هم باقی بود اما در اجلاس مسقط، طرف آمریكایی نتوانست با توافقات قبلی كنار بیاید و البته باید گفت اروپایی ها در این موضوع بسیار تلاش كردند و البته به نتایجی هم رسیدند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در پاسخ به این سوال كه شكست در این پرونده متصور است یا خیر گفت: تا بدین جا شكست بعید است چراكه این پرونده مانند بنایی می ماند كه 85 درصد آن ساخته شد و تنها 15 درصد آن تا تكمیل و نهایی شدن باقی ست پس هیچ معماری نمی خواهد كه آن را خراب كند اما باید گفت كه روی پیروزی هم نمی توان فكر كرد و حالتی كه متصور است این خواهد بود كه مذاكرات یا تمدید می شود یا پس از 2 الی 3 ماه دوباره بازنگری می شود.

وی با اشاره به اینكه در بحث مذاكرات نباید به دنبال مقصر باشیم اذعان داشت: در مذاكراتی كه در حال پیش روی است نباید در آن به دنبال مقصر باشیم چراكه پرداختن به حواشی به نوعی یك سم مهلك بر پیكره مذاكرات تزریق می كند لذا باید به دنبال هموار نمودن مشكلات و اوضاع باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نكته ای كه حائز اهمیت است این می باشد كه در دنیای امروز هر طرفی به دنبال كسب و یا حفظ منافع خودش می باشد لذا این نكته كه بگوییم جمهوری خواهان در آینده در آمریكا چه خواهند كرد كاملاَ مشخص است چون آنها نیز به دنبال منافع خود هستند ولی نكته ای كه در زمان فعلی مشخص است و می توان از آن به نفع خود استفاده نمود حضور اروپایی ها و خصوصا خانم موگرینی در كسوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می باشد كه به نوعی می تواند تسهیل كننده روند پرونده هسته ای ایران و مذاكرات باشد.

وی در انتها با تشریح این مساله اظهار داشت: ایران اگر موگرینی و رهبران اروپایی را با خود همسو كند، می تواند در روند مذاكرات به موافقت هایی دست پیدا كند چراكه در شرایط كنونی اروپایی ها از اسرائیل دور شده اند و در نقاطی هم با آن درگیر هستند لذا با توجه به پر رنگ شدن مساله فلسطین در میان تفكرات اروپایی ها می توان با ارتباط گیری های درست و به جا از این موقعیت به جهت رسیدن به یك توافق خوب استفاده كرد.

کد N586253

وبگردی