آفتاب
آیت‌الله علوی‌گرگانی:

طلبه‌ها با حلم و بردباری علم خود را زینت دهند

طلبه‌ها با حلم و بردباری علم خود را زینت دهند

آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت: طلبه واقعی کسی است که تنها به خواندن علم و پوشیدن لباس طلبگی اکتفا نکند بلکه علوم خود را با حلم و بردباری زینت دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار جمعی از طلاب مدرسه امام مجتبی(ع) قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) طلبگی را توفیقی الهی برای افراد دانست و با تقسیم طالبان علم به دو دسته، افزود: برخی از افراد ضمن داشتن علم؛ تقوا، وقار و بردباری نیز دارند، ولی متأسفانه برخی علم را بدون تقوا دارند.

این استاد حوزه علمیه قم، اضافه کرد: عالمی که صرفا به دنبال کسب علم بوده و وقار نداشته باشد همانند فرد عریان است؛ علم همراه وقار لباس فرد است، وگرنه ملا شدن بدون داشتن حلم، بردباری، وقار و سنگینی نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

علوی‌گرگانی با بیان این‌که «عالم باید برای مردم مفید باشد» خاطرنشان کرد: طالب علم باید به دنبال علمی باشد که برای سعادت و کمال جامعه سود و منفعت داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که «عالم باید به علم خود عمل کند» تاکید کرد: عالم بی عمل همانند نهر خشک است که دیگران نمی‌توانند از او بهره‌ای ببرند؛ عالم همانند پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) باید خوش اخلاق بوده تا بتواند افراد را برای بیان احکام جذب کند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که «هیچ چیزی به جایگاه و مقام علم نمی‌رسد» گفت: علم زمانی به درد می‌خورد که برای دیگران نیز منفعت و سود داشته باشد؛ برای عالم شدن باید تعلیم و تعلم داشت.

وی تأکید کرد: زینت و لباس علم به حلم و وقار است؛ یک طلبه نباید با تهمت دیگران از کسب علم دین دست برداشته و کوتاهی کند، فردی که به دنبال کمال، علم و تقوا است نباید از سخنان بیهودi برخی از افراد ناراحت شده و به مسیر خود ادامه ندهد.

علوی‌گرگانی بیان کرد: روحانیون باید سیره انبیا را دنبال کرده و نسبت به تهمت‌های دیگران با بردباری و صبوری رفتار کنند.

انتهای پیام

کد N586205

وبگردی