آفتاب

افشای توافق جدی همکاری بین هند و استرالیا

افشای توافق جدی همکاری بین هند و استرالیا

استرالیا و هند با امضای یک توافق همکاری در زمینه نظامی و امنیتی وارد عصر جدیدی از همکاری‌ها بر اساس ارزش‌های مشترک شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد»، دولت‌های استرالیا و هند با تایید گزارش‌های پیشین اعلام کردند که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پنهانی اقدام به امضای یک چارچوب همکاری حساس و قابل تغییر کردند.

در همین حال وزیر امور خارجی هند در وب‌سایت خود اعلام کرد: مقامات دو کشور تصمیم گرفتند برای تعمیق و گسترش روابط امنیتی و دفاعی خود «چارچوب همکاری‌های امنیتی» را تدوین کنند.

این توافق جهت افزایش همکاری‌ها و همفکری‌ها بین استرالیا و هند در مسائل مشترک منطقه صورت گرفت.

براساس اطلاعات وب‌سایت دولت هند، این برنامه شامل یک برنامه عملی گسترده شامل دیدار سالانه نخست‌وزیران و مانورهای نظامی دریایی مشترک می‌شود.

همچنین برنامه‌های عملی‌ در زمینه مبارزه با تروریسم، کنترل مرزها و همفکری‌های متوالی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در این توافق گنجانده شده است.

به علاوه در این توافق استرالیا نسبت به پیشنهاد عضویت دائم هند در شورای امنیت سازمان ملل اعلام حمایت کرده است.

مقامات استرالیایی نیز پس از اعلام مقامات هندی چارچوب جدید همکاری خود را طی بیانیه مشترک ابوت و مودی منتشر کردند.

براساس این بیانیه مشترک، چارچوب همکاری‌های جدید بین استرالیا و هند موجب همکاری‌های دوجانبه بیشتر در امور «دفاعی، ضدتروریستی سیاست‌های فضای مجازی، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و امنیت دریایی» می‌شود.

انتهای پیام

کد N586132

وبگردی