آفتاب
معرفی کتاب؛

«تاریخ و آینده مالی اسلامی» بررسی شد

«تاریخ و آینده مالی اسلامی» بررسی شد

کتاب «تاریخ و آینده مالی اسلامی The history and future of Islamic finance» به مطالعه مباحث بانکی و مالی در حقوق اسلامی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به باور هریس عرفان، نویسنده کتاب «تاریخ و آینده مالی اسلامی The history and future of Islamic finance» مطالعه مباحث مالی در شریعت و فقه اسلامی با ظرافتهایی چند همراه است.

هرچند حقوق اسلامی به مثابه یک مجموعه پویا با تکیه بر استعدادهای پیدا و پنهان خود توانسته است از پس سده ها همچنان توانمد و کارآمد ظاهر گردد. همچنان که در مقدمه اثر آمده است مطالعه مالیه اسلامی تا حدی نشان از پیچیدگی های مکانیسمهای درون زاد حقوق اسلامی دارد.

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از موسسات مالی، شرکت ها و دولتها مالیه اسلامی را به عنوان یک جایگزین برای معاملات مالی جریان اصلی در نظر گرفته اند.

نویسنده در پاره ای از کتاب به مطالعه تولد سیستم مالی اسلامی در  دوران مدرن می پردازد. بنابر اظهارات وی هنگام تولد از سیستم مالی اسلامی در دهه پنجاه و به ایجاد اولین بانک اسلامی در عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس است.

نویسنده همچنین به مطالعه موردی مالیه اسلامی می پردازد. وی در این ارتباط به ارائه توضیح هایی در خصوص چگونگی سرمایه گذاری در صنعت، ماهیت رقابت اقتصادی و بانکداری می پردازد.

وی همچنین در برخی پاره های اثر به مطالعه مالیه اسلامی در طول تاریخ اسلام  اقدام می نماید. مباحی در خصوص مفاهیم دینی مرتبط با مباحث مالی واقتصادی نیز در کتاب «تاریخ و آینده مالی اسلامی» ارائه شده است. نویسنده در عین حال از بازخوانی و بررسی نقش تفسیر دینی در به روز شدن حقوق مالیه اسلامی فروگزار نمی نماید.

بخشهای پایانی اثر به ارائه مباحثی در خصوص نهادهای مالی و اقتصادی از قرن هشتم هجری تاکنون می پردازد. نویسنده دیدگاه های مالی ابوحنیفه را در فقه اهل سنت توضیح می دهد. عملکرد مالی امپراتوری عثمانی نیز از جمله مباحث این بخش کتاب است.

مطالبی در ارتباط با آینده بانکداری، مطالعه پذیرش سیستم بانکداری غربی از سوی جوامع اسلامی در دوره مدرن به مثابه موردی بحث برانگیز و بررسی و به رسمیت شناختن تدریجی سیستم مالی حقوق اسلامی توسط بانک های غربی در بخش نتیجه گیری ارائه گردیده است.

هریس عرفان می خواهد نشان دهد که امور مالی اسلامی ممکن است قادر به کمک واقعی برای مشکلات اقتصادی جهان معاصر باشد.  نهایتا او اظهار می دارد که آیا حقوق مالیه اسلامی می تواند چیزی به نفع مشکلات مالی و اقتصادی جهان ارائه نماید؟

کد N585904

وبگردی