آفتاب

"روز خشم" در مجارستان در اعتراضات به فساد گسترده در دولت

"روز خشم" در مجارستان در اعتراضات به فساد گسترده در دولت

بیش از 10 هزار تن از مردم مجارستان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی دولت به خیابان‌ها آمده و برکناری رئیس بخش‌های مالیاتی و بررسی اقدامات دولت را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بوداپست بیش از 10 هزار تن از مردم در اعتراض به دولت راست‌گرای ویکتور اوربان در برابر پارلمان تجمع کردند.

نهادهای مدنی مجارستان به مناسبت "روز خشم همگانی" در شبکه‌های اجتماعی مردم را به تجمعات اعتراضی دعوت کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها در پایتخت هزاران نفر از مردم در برابر پارلمان و در شهرهای دیگر نیز هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند.

روز خشم در مجارستان

در بوداپست فعالان مدنی درباره فسادی که در حکومت اوربان گسترش یافته، به افشاگری دست زدند. تظاهرکنندگان دولت اوربان را برای فساد گسترده مسئول می‌دانند و خواهان کناره‌گیری وی هستند.

به گفته معترضان سیستم مالیاتی کشور فسادزده است به همین خاطر عده‌ای خواهان کناره‌گیری ایلدیکو ویدا، رئیس اداره مالیات هستند. چندی پیش دولت ایالات متحده خانم رئیس اداره مالیات مجارستان را به ظن آلودگی به فساد مالی از سفر به آن کشور منع کرده بود. حداقل ۵ مقام بلندپایه‌ی دولت نیز در چنین اتهامی شریک هستند.

در هفته‌های گذشته حدود 10 هزار تن در یک گردهمایی استعفای خانم ویدا را خواستار شدند. رئیس اداره مالیات اما تمام اتهامات را رد می‌کند و حاضر به استعفا نیست.

"روز خشم" در مجارستان فرصتی برای ابراز نارضایتی از سیاست دولت محافظه‌کار به رهبری اوربان بود. از ماه اکتبر که حزب حاکم به رهبری اوربان سیستم مالیاتی تازه‌ای را اعلام کرد، اعتراض‌ها شدت گرفت و دولت را وادار به عقب‌نشینی کرد.

از زمان پیروزی قاطع حزبش در انتخابات اخیر، اوربان به روش‌های لیبرال پشت کرده و سیاستی تکروانه در پیش گرفته است. نخست وزیر در نطقی در پارلمان نیروی مخالفان را ناچیز و مشکلات را بی‌اهمیت دانست.

نخست وزیر در سخنانی گفته بود: «من آن سیاستی را که قصد دارد کیان هزارساله‌ی مجارستان را در محراب ایالات متحده اروپا قربانی کند، سیاستی افراطی و برای مردم مجار خطرناک می‌دانم.»

اوربان، که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیروی می‌کند، در ماه ژوئیه گذشته پایان دوران دموکراسی لیبرال را در کشور خود اعلام کرد. او گفت که در کشورش "دولت غیرلیبرال" شکل می‌گیرد.

چند هفته بعد دولت حملاتی را به دفترهای نهادهای مستقل غیردولتی سازمان داد، با این اتهام که آنها "با دریافت پول به سود دولت‌های خارجی" فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N585665

وبگردی