آفتاب

آشتیانی:چرا مدرسه مفید را خراب می کنید، من را خراب کنید/فرزند سردارنقدی در مدرسه من درس خوانده

آشتیانی:چرا مدرسه مفید را خراب می کنید، من را خراب کنید/فرزند سردارنقدی در مدرسه من درس خوانده

وزیر پیشنهادی علوم بخش مهم سخنانش را به برنامه هایش در این وزارتخانه اختصاص داد و گفت:اولویت من کیفی سازی حوزه دانشگاه ها است

به گزارش خبرآنلاین، فخر الدین دانش آشتیانی در جلسه رای اعتماد مجلس با اشاره به برنامه اش برای اداره وزارت علوم، گفت: نخستین چالشی که در آموزش عالی داریم، ارتقا کیفیت است؛ دومین مساله در این حوزه، کارآمدی نظام آموزش عالی است. ما در  مورد کاربست علم در جامعه کار زیادی باید انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت برنامه داشته باشیم ، اظهار داشت: در آموزش عالی کشور می بایست نگاه منطقه ای حاکم باشد و در نهایت به فکر منابع مالی دانشگاه ها باشیم.

آشتیانی با تاکید بر اینکه از اولویت های برنامه هایش«کیفی سازی» برنامه های آموزش عالی است، خاطر نشان کرد: حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه ها، مشارکت در توسعه اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد ملی و توجه به علوم انسانی و نقش آن در توسعه از جمله موضوع های مورد توجه بنده است.

وزیر پیشنهادی علوم که می گفت جهت گیری  دانشگاه ها  باید رفع نیاز جامعه باشد و اساس کار من نیز همین است، تاکید کرد:در این حوزه در آموزش و پروش کار کرده ام و مطمئنم با همکاری شما نمایندگان محترم را به جایی برسانیم که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام گردد.باید همچنان که رئیس جمهور فرمودند که دانشگاهی داشته باشیم که در اقتصاد کشور نقش داشته باشد.

آشتیانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم دانشگاه در مسیر کار آفرینی قرار بگیرد، گفت:  اگر بخواهیم  یک فارغ التحصیل دانشگاهی را مشغول کار کنیم، باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم. در بخش ای. سی. تی 150 میلیون برای زیر ساخت نیاز داریم، اما در پارک های رشد می توانیم با 30 تا 40 میلیون تومان فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم. مطمئنم که در پارک ها با این سرمایه اندک وارد شوند، تولید ثروت کشور بیش از این خواهد بود.

در ادامه اهم اظهارات وزير پيشنهادي علوم مي آيد:

*ميليون متر مربع خوابگاه دانشجويي مشکل کشور در اين زمينه را برطرف کردم. در زماني پس از جنگ با توجه به نياز کشور به توسعه کارشناسي ارشد و دکترا کشور به آزمايشگاه نياز داشت. به خاطر تامين ارض پول نداشتيم. با تعاملي که با مجلس داشتم، 400 ميليون دلار بابت تجهيز آزمايشگاه گرفتم.  دوستان دانشگاهي مي گويند آثار آن حرکت شما باقي است.

*اين برنامه با همکاري شما نمايندگان محترم مجلس و دستگاه هاي اجرايي قابل پياده شدن است اما براي اين بايد بستري هم فراهم شود. اگر دانشگا محيطي آرام و با نشاط نباشد ، اگر در دانشگاه بخواهد حاشيه هاي سياسي باشد و دانشگاه باشگاه سياسي شود اين محقق نخواهد شد. لذا اصرار خود من هم اين است. شما دغدغه داريد و من مي فهمم. من اعتقاد دارد که زماني رسيده است که همه بو همه بايد بسيج علمي شوند و از پتانسيل و ظرفيت دانشگاهيان استفاده شود و اين وزارتخانه تبديل شود به وزارتخانه اي که توليد ثروت مي کند. اگر همکاري ها وجود داشته باشد در اين مسير حرکت خواهيم کرد. زمان کوتاهي را اختصاص مي دهم به سابقه ام.

*من در تمام دوران کاري 40 ساله ام هميشه سرباز اين نظام بوده ام. من فرزند انقلابم. من از زمان پيروزي انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه هم که بودم توجه خاص به جنگ داشتم و همانطور که رئيس جمهور گفتند کسي بودم که دانشگاه را به جنگ بردم. من کسي بودم که در واقع نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه براي دانشجو کلاس گذاشتم. نه تنها کسلاس گذاشتم بلکه آئين نامه هاي دانشگاهي را به خاطر رزمندگان تغيير دادم.

*بعد از جنگ رزمندگاني که به خاطر حضور در جبهه از عدالت آموزشي محروم بودند را بورسيه رزمندگان به دانشگاه بردم. من نمي دانم با چه زباني بايد بگويم که کسي که چنين کارهايي کرده است مي تواند مخالف بسيج باشد. من بسيجي ام و دست همه بسيجي ها را مي بوسم. اما بايد ببينيم چه کسي خدمتگذار بسيج بوده است؟ منظور امام در بيانيه شان بسيج علمي بود. منظور امام اين بود که جنگ تمام شده است و بايد بسيج شويم و به خودکفايي در علم برسيم. در آن مقطع دفتر بسيجي در دانشگاه وجود نداشت که من بيرون کنم. بحث بر اين بود که در مناطق مختلف بيرون دانشگاه پايگاه بسيج داشتيم. تصوري که از پايگاه هاي بسيج بود حفظ شهر و منطقه بود. من گفتم که اگر اين پايگاه بسيج به دانشگاه بيايد شان بسيج از بين خواهد رفت. بعد هم اين دستور من نبود. دو نگاه بود و اين دو نگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفت و گفتند که صلاح نيست که پايگاه بسيج در دانشگاه باشد. من نه تنها با بسيج دانشجويي مخالفتي ندارم که حتما وحتما به عنوان يک نهاد داخل دانشگاه براي توسعه علمي با آن ها همکاري خواهم کرد.  لذا اين درست نيست که مني که اين خدمات را براي رزمندگان داشته ام اين مخالفت را با بسيج داشته باشم. من در ضمن اينکه در وزارتخانه بودم، شب راه مي افتم به ايلام و آنجا در دانشگاه بودم.

*مسايلي را مطرح مي کنند که من مجبور مي شوم پاسخ بدهم. اگر شما عملکرد من را ببينيد متوجه مي شويد. دوستان عنوان مي کنند که من در يک حلقه اي هستم. من دانش آشتياني شخصيتي مستقل هستم. من نمي گويم عملکردم مي گويد. من در زمان آقاي دکتر فرهادي وارد دانشگاه شدم. من در حلقه ديگران نبودم. من به خاطر عملکرد در دوره قبلي وزير بعدي من را انتخاب کرد. در همان جلسه اول اختلاف پيدا کرديم به خاطر مسئله اي که سو ذهنيت پيدا کردم. لذا چرا اين مسائل را مطرح مي کنيد. من گفتم که اگر وارد وزارت بشود نيروهاي جديد را به کار خواهم گرفت. درباره حزب مشارکت گفتند من موسس بودم. من نبودم، شما برويد ببينيد در وزارت کشور اسم من هست يا نه. اما در حزب مشارکت حضور داشتم. اما به روزنامه هاي آن زمان برويد و ببينيد حضور فعالي نداشتم. درباره تحصن نمايندگان من در ان موقع اصلا معاون نبودم. من نامه اي را در اين رابطه امضا نکردم. چرا کسي را که مي خواهد مسئوليت دانشگاه ها را به عهده بگيرد و فراجناحي عمل کند، شما با او اينگونه برخورد مي کنيد.

*هيچ نامه اي را امضا نکرده ام. تنها نامه اي درباره آقاي فرجي دانا را امضا کردم. در آن نامه از مطالبي که عنوان کردند چيزي نديدم. ما نامه نوشتيم که دولت با تعامل با مجلس نگذارند که استيضاح آقاي فرجي دانا راي بياورد.

*درباره مدرسه مفيد مي خواهم بگويم که چرا يک مجموعه آموزشي را مطرح مي کنيد؟ هيچکسي از مدرسه مفيد دستگير نشده است. فرزند آقاي نقدي، فرزند آقاي زاهدي و ... در مدرسه ما تحصيل کرده اند. شما حد اقل فقط مرا خراب کنيد نه اين مجموعه آموزشي را.

*من فرزند انقلابم و تمام اين تهمت ها را به جان مي خرم. مگر نمي دانستم که اينگونه خراب مي کنند چرا پذيرفتم؟ به اين دليل که ديدم نظام در خطر است و رابطه مجلس و دولت در حال خراب شدن است. از شما نمايندگان محترم تقاضا دارم که اگر مي خواهيد دانشگاه آرام و طرفدار نظام و دانشگاهيي با توليد ثروت براي کشور داشته باشيد به من راي بدهيد. 

 

29/212

کد N585582

وبگردی