آفتاب
بمناسبت سالگرد شهادت مهدی زین‌الدین/

زین الدین، لشکر علی بن ابیطالب(ع) را خط کشن کرد/ فرمانده‌ای با رتبه ۴ کنکور

زین الدین، لشکر علی بن ابیطالب(ع) را خط کشن کرد/ فرمانده‌ای با رتبه ۴ کنکور

قم - خبرگزاری مهر: شهید مهدی زین الدین برای شرکت در عملیات بیت المقدس، تیپ ۱۷ قم را وقتی ۲۲ ساله بود تشکیل داد تا در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت کند و بعد از آن نیز تیپ را به لشکر توسعه داد و نام مقدس امام علی بن ابیطالب(ع) را بر روی آن نهاد و این یگان را به لشکر خط شکن و پیشتاز در میادن نبرد تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهید مهدی زین الدین در هجدهیمن روز از اولین ماه پاییز سال ۱۳۳۸ چشم به تماشای دنیا باز کرد تا بعد از ۲۵ سال زندگی در این دنیای خاکی، نامش همچون ستاره‌ای درخشان در آسمان شهادت بدرخشد؛ ‌‌ همان فرمانده سرافراز سپاه علی بن ابیطالب(ع) که زندگی آرام و ساده‌اش با آن تبسم همیشگی و خالی از غرور، هنوز که هنوز است نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند.

مادرش می‌گوید؛ از دوران بارداری خیلی مراقب بودم، لب به هر غذایی نمی‌زدم و هر جایی قدم نمی‌گذاشتم و در تمام این مدت از قرآن و ذکر زیر لب فاصله نمی‌گرفتم و بعد از بدنیا آمدن مهدی نیز او را بی‌وضو شیر نمی‌دادم و این شد که در دامان چنین مادر مهربان، با ایمان و صبوری، چنین سرداری برای سپاه خمینی(ره) تربیت شد.

شهید زین الدین پنج ساله بود که به همراه خانواده از تهران به خرم آباد مهاجرت و دروان ابتدایی را در این شهر سپری کرد، معلمش که از هوش سرشار وی آگاهی یافته بود با حاج عبدالرزاق پدر آقا مهدی صحبت کرد که پسرش را ترغیب کند تا دو سال تحصیلی را در یک سال بخواند.

تمام تلاش حاج عبدالرزاق این بود که فرزندانش تحت تاثیر محیط خفقان دوران طاغوت که با فساد همراه بود قرار نگیرند به همین خاطر یکی از دخترانش بخاطر داشتن حجاب از مدرسه اخراج شد و نتوانست ادامه تحصیل دهد و دختر دیگرش هم در یک مدرسه خصوصی که مدیر آن فردی مذهبی بود توانست دیپلم بگیرد.

اخراج از دبیرستان بخاطر عدم عضویت در حزب رستاخیز

 شهید زین الدین دوران تحصیل خود را تا دبیرستان ادامه داد و به حاج عبدالرزاق که اهل مبارزه با رژیم بود و چندین بار هم توسط ساواک دستگیر شده بود در مسیر مبارزه کمکش می‌کرد تا اینکه در سال ۵۶ زمانی که دستور عضوگیری همگانی در حزب رستاخیز توسط شاه صادر شد آقا مهدی از این دستور سرپیچی کرد و به همین دلیل عوامل رژیم او را از ادامه تحصیل در دبیرستان منع کردند.

شهید زین الدین، علاوه بر تاکید بر ادامه تحصیل، سنگر کتابفروشی پدرش، که این سال‌ها در تبعید به سر می‌برد را‌‌ رها نکرد و آنجا را به محلی برای مبارزه با رژیم شاه تبدیل کرد.

بعد از اوج گیری انقلاب اسلامی خانواده شهید زین الدین در آبان ماه سال ۵۷ راهی شهر مقدس قم و در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع) ساکن می‌شوند و مهدی و پدرش مبارزات خود را در کنار مبارزان قمی ادامه می‌دهند.

تاسیس سپاه در قم توسط شیهد زین الدین و چهار نفر دیگر

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مهدی زین الدین وارد جهاد سازندگی می‌شود و بعد از مدتی به همراه چهار نفر دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم را تشکیل می‌دهند و خودش هم مسئولیت پذیرش را بر عهده می‌گیرد و پس از مدت کوتاهی مسئولیت واحد اطلاعات این نهاد مقدس را عهده دار می‌شود و در این زمان توانست با درایت خود غائله گروهک ضد انقلابی و آمریکایی حزب خلق مسلمان را با شناسایی و دستگیری رهبران آن در قم خاتمه دهد و اسناد مهمی نیز از توطئه این گروهک در سایر نقاط کشور بدست آورد.

با آغاز تهاجم رژیم بعث در سال ۵۹ به کشورمان، شهید زین الدین پس از گذراندن یک دوره آموزشی به همراه صد نفر دیگر از سپاهیان و بسیجیان از قم راهی جبهه‌ها شد و بعد از مدتی آقا مهدی، مسئول یگان‌های اطلاعات علمیات سپاه دزفول و سوسنگرد شد که بخش عمده‌ای از موفقیت‌های بدست آمده توسط رزمندگان اسلام در عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس مرهون تلاش‌های شهید زین الدین در دوران تصدی‌اش در این مسئولیت بود.

تشکیل تیپ ۱۷ قم برای آزادسازی خرمشهر توسط شهید زین الدین

شهید مهدی زین الدین برای شرکت در عملیات بیت المقدس تیپ ۱۷ قم را وقتی ۲۲ ساله بود تشکیل داد تا در عملیات آزاد سازی خرمشهر شرکت کنند و بعد از آن نیز تیپ را به لشکر توسعه داد و نام مقدس امام علی بن ابیطالب(ع) را بر روی آن نهاد و این یگان را به لشکر خط شکن و پیشتاز در میادین نبرد تبدیل کرد.

 فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم کسی بود که هم از دانش جنگ و هم از علم اخلاق برخوردار بود و در عرصه اسلام‌شناسی توانمند و در عرصه‌های جنگ نیز مردی شجاع و پر صلابت بود.

مهدی زین الدین به همراه برادرش مجید مسئول اطلاعات عملیات تیپ دو لشکر در آبانماه سال ۶۳ وقتی برای شناسایی به منطقه عملیاتی غرب سردشت می‌روند در کمین عناصر ضد انقلاب گرفتار می‌شوند و این فرمانده محبوب پس از پنج سال حضور خستگی ناپذیر در جبهه‌های حق علیه باطل سرانجام در روز ۲۶ آبانماه سال ۱۳۶۳ به فیض عظمای شهادت رسید.

شهید زین الدین در ۲۴ سالگی لشکر علی بن ابی طالب (ع) را ساماندهی کرد

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص ابعاد شخصیتی شهید مهدی زین الدین اظهار داشت: شهید عزیزمان آقا مهدی زین الدین از فرماندهانی بود که در سن جوانی مسئولیت فرماندهی در جنگ را پذیرفت.

سردار مهدی مهدوی‌نژاد، ابراز داشت: شهید زین الدین در خانواده‌ای مذهبی و متدین که پدرش سابقه مبارزاتی علیه رژیم طاغوت داشته تربیت شد اما هنر امام راحل این بود که این نیرو‌ها را شناسایی کرد و جنگ را بر عهده این جوانان گذاشت و جوانان نیز نقش خود را به درستی ایفا کردند.

وی ابراز داشت: شهید زین الدین در سن ۲۴ سالگی توانست لشکری را با حضور رزمندگان استان‌های مختلف و با فرهنگ‌های متفاوت ساماندهی و در کنار هم قرار دهد و مسئله مهم آن است که لشکر علی بن ابیطالب(ع) با وجود رزمندگانی از زبان‌ها و سلیقه‌های مختلف در کنار هم متحد و یکپارچه بودند.

فرمانده سپاه قم با بیان اینکه شهید زین الدین توانست با روحانیت، دانشگاهیان و بازاریان استان‌های پنج گانه‌ای که در زمینه پشتیبانی جبهه‌ها فعالیت می‌کردند ارتباط صمیمانه و تنگاتنگی برقرار کند، افزود: این سردار سرافراز اسلام با رزمندگان لشکر به گونه‌ای رفتار می‌کرد که همه رزمندگان وی را از خود می‌دانستند.

وی اضافه کرد: امروز این علاقمندی به این سردار شهید کماکان وجود دارد و رزمندگان استان‌هایی که در لشکر علی بن ابیطالب(ع) حضور داشتند بعد از گذشت ۳۰ سال از شهادتش عکس شهید زین الدین را در خانه خود قاب گرفتند که این امر نشان از ارتباط دو سویه‌ای بود که شهید زین الدین با رزمندگان داشت.

سردار مهدی‌نژاد، در خصوص مدیریت شهید زین الدین در عملیات‌های مختلف افزود: شهید زین الدین به قدری خوب توانست پشتیبانی‌های مردمی، پشتیبانی‌های لجستیکی و تدارکاتی و پشتیبانی‌های رزمی را بسیج و سازماندهی کند که تا زمانی که نیرو‌ها به محور می‌روند و در خطوط مقدم مستقر می‌شوند با کمبود امکانات و آذوقه مواجه نشوند و همه نیروهای لشکر با شادابی و با صلابتی وصف ناپذیر ایفای نقش کند و ماموریتشان را به نحو احسن انجام دهند.

وی با اشاره به حضور لشکر علی بن ابیطالب(ع) در اکثر عملیات‌ها تا زمان حیات شهید زین الدین ابراز داشت: لشکر علی بن ابیطالب(ع) در طی این سال‌ها به عنوان لشکری خط شکن در جبهه‌ها معروف شده بود و زمانی که رزمندگان در عملیات‌ها به شهادت می‌رسیدند شهید زین الدین به پشت جبهه‌ها باز می‌گشت و به وضعیت خانواده‌های شهدا رسیدگی می‌کرد.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) عنوان کرد: شنیدن خبر شهادت شهید مهدی زین الدین به عنوان یک فرمانده و پرچمدار جبهه‌ها برای ما و سایر رزمندگان متأثر کننده، اندوهگین و یکی از تلخ‌ترین خاطره ما در سالهای دفاع مقدس بود.

مهدی زین الدین فرمایشات امام راحل را عملیاتی می‌کرد

سردار مهدی‌نژاد، ادامه داد: شهید زین الدین کسی بود که فرمایشات امام راحل را عملیاتی و اجرایی می‌کرد به گونه‌ای که وقتی در عملیات خیبر با واسطه از امام راحل شنیده بود که امام راحل فرموده‌اند جزایر مجنون باید حفظ شود دیگر آرام و قرار نداشت و با تمام وجود همت خود را برای حفظ این جزایر به کار می‌بست.

مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین در دیدار فرماندهان سپاه علی بن ابی طالب (ع) که درآستانه کنگره بزرگداشت شهید زین الدین و ۶ هزار شهید استان قم صورت گرفت در سخنانی گفت: من در منزل به مهدی قرآن آموزش می‌دادم و شهید نیز در جلسات قرآن آیت الله مدنی حضور پیدا می‌کرد.

زینب اسلام دوست، با اشاره به ویژگی‌های رفتاری شهیدان مهدی و مجید زین الدین ابراز داشت: ادب و تواضع این دو شهید به اندازه‌ای بود که حتی در زمان صحبت کردن با من و پدرشان به چهرمان نگاه نمی‌کردند و رفتار آنان با پدر و مادر در کمال ادب و فروتنی بود.

شیهد زین الدین رتبه ۴ کنکور سراسری را آورد و پزشکی قبول شد

وی ابراز داشت: شهید مهدی زین الدین همواره گوش به رهنمودهای علما و روحانیت می‌داد و هیچ‌گاه از علمایی همانند آیت الله مدنی جدا نمی‌شد و تلاش می‌کرد تا در کنار روحانیت بر معنویات خود بیافزاید.

 وی با اشاره به اهتمام ویژه شهید مهدی زین الدین به تحصیل علم؛ با بیان اینکه شهید استعداد سرشاری در زمینه‌های علمی داشت، افزود: مهدی توانست در کنکور سراسری رتبه چهارم را بیاورد و پزشکی شیراز قبول شد اما حفظ اسلام و کشور را اولا‌تر می‌دید به همین خاطر تصمیم گرفت به جای ادامه تحصیل به جبهه‌های حق علیه باطل برود.

 مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین همچنین عنوان کرد: شهید زین الدین علاقه بسیاری به مجالس روضه سیدالشهدا(ع) داشت و در جبهه‌ها نیز مراسم عزاداری برای ائمه معصومین(ع) برپا می‌کرد.

......................................
مهدی بخشی سورکی


 

کد N585198

وبگردی