آفتاب

شيوع بيماری وابسته به سن شبكيه در افراد بالای 60 سال

شيوع بيماری وابسته به سن شبكيه در افراد بالای 60 سال

دبير علمی بيست و چهارمين كنگره سالانه چشم پزشكی ايران، گفت: يكي از شايعترين بيماری های شبكيه، بيماری وابسته به سن شبكيه است كه در سنين بالای 60 سال ديده می شود و معمولا ژنتيكی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر مسعود سهيليان افزود: اين بيماري سبب كاهش ميزان ديد و در صورت عدم درمان به موقع سبب از بين رفتن بينايي مي شود.

وی با بيان اينكه اين بيماري دو نوع خشك و تر دارد، ادامه داد: براي نوع خشك اين بيماري درمان مشخص و موثري هنوز شناخته نشده است؛ طي اين بيماري سلول هاي لکه زرد شبکیه از بین می روند و لکه زرد به تدریج از فعالیت معمول خارج می شود بينايي بيمار کاهش می یابد.

سهیلیان افزود: در نوع تر اين بيماري رگ هاي چشم نمايان و خونريزي ايجاد مي شود و ديد بيمار تا حد زيادي كاهش مي يابد.

این فوق تخصص جراحي شبكيه اظهار داشت: طي 10 سال گذشته تحولات زيادي در زمينه دارويي براي درمان اين بيماري صورت گرفته است كه با استفاده از آنها چشم پزشكان توانسته اند ديد بيمار را بهبود بخشند و پيشرفت بيماري آنها را به تعويق اندازند.

سهيليان گفت: مبتلايان به اين بيماري تحت معاينات دوره اي قرار گيرند تا با مصرف داروهايي مانند داروهاي آنتي اكسيدان مانع از رسيدن بيماري به مرحله تر شوند زيرا زماني كه بيماري به مرحله تر برسد، درمان آن مشكل تر مي شود و بيمار نيازمند تزريق دارو در داخل چشم مي شود.

دبير علمي بيست و چهارمين كنگره سالانه چشم پزشكي ايران از عوارض ديابت بر بينايي به عنوان یکی دیگر از  بيماري های شايع شبكيه در كشور نام برد و گفت: در برخي شهرهاي ايران تا حدود30درصد مردم مبتلا به ديابت هستند؛ در صورتي كه ديابت بيش از پنج سال طول بكشد، خطر تاثير آن بر روي چشم ها بيشتر مي شود.

سهيليان افزود: اگر ديابت ادامه يابد و به خوبي درمان و كنترل نشود، پس از  5 سال قطعا بر روي سلامت چشم ها اثر مي گذارد و تاثير آن شامل ايجاد تورم در چشم ها، پيدايش عروق جديد، خونريزي و در نهايت جدا شدن شبكيه و از بين رفتن ديد چشم ها مي شود.

وي ادامه داد: براي افرادي كه به عوارض چشمي ناشي از ديابت مبتلا شده اند، درمان هاي مختلفي شامل ليزر درماني يا جراحي درنظرگرفته مي شود.

دبير علمي بيست و چهارمين كنگره چشم پزشكي ايران از بيماري عروقي شبكيه به عنوان ديگر بيماري شايع شبكيه نام برد و گفت: افرادي كه فشار يا چربي خون بالا دارند، در اثر اين بيماري ممكن است رگ هاي چشم آنها دچار انسداد شود و عوارض زيادي را ايجاد كند.

سهيليان افزود: تا چند سال گذشته اين بيماري درمان خاصي نداشت اما درحال حاضر با روش تزريق دارو در داخل چشم مي توان آن را درمان كرد.

وي ادامه داد: اما داروهايي كه براي تزريق در داخل چشم مصرف مي شود، قيمت بسيار بالايي دارند. اين داروها در داخل كشور توليد نمي شود و به صورت تك نسخه اي براي بيماراني كه مايل باشند، وارد كشور مي شود.

سهيليان گفت: اين داروها به دليل قيمت بسيار بالا و عدم پوشش بيمه اي  براي عموم مردم تقريبا غيرقابل خريد است.

وي ادامه داد: درحال حاضر از داروهاي ارزان قيمت موجود در بازار براي درمان بيماران در كشور استفاده مي شود؛ اين داروها نيز تاثير مناسبي بر درمان بيماري دارند اما اگر بتوان داروهاي جديد را در داخل توليد و يا داروهاي خارجي را با قيمت مناسب تري در اختيار بيماران گذاشت، مي توان درمان بهتري به بيماران ارايه كرد.

بيست و چهارمين كنگره سالانه چشم پزشكي ايران از 10 تا 13 آذرماه سال جاري با حضور جمعي از متخصصان حوزه چشم پزشكي داخل و خارج از كشور در مركز همايش هاي بين المللي رازی برگزار مي شود.

کد N585062

وبگردی