آفتاب

توافق امنیتی افغانستان و پاکستان برای مبارزه با طالبان

توافق امنیتی افغانستان و پاکستان برای مبارزه با طالبان

افغانستان اعلام کرد که علیه شبه نظامیانی که با استفاده از خاک این کشور به پاکستان حمله می‌کنند دست به عملیات نظامی می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسیا، این اقدام مهم نشان‌دهنده تحولی در همکاری اسلام‌آباد و کابل در زمینه مبارزه با تروریسم است. پیش‌تر پاکستان از مجراهای رسمی و غیررسمی از افغانستان خواسته بود تا با رهبر گروه تحریک طالبان پاکستان یعنی ملا فضل‌الله که به همراه ده‌ها تن از حامیانش در استان کونر افغانستان پنهان شده، مقابله کند.

ابراز اطمینان کابل درخصوص حمله به این شبه نظامیان در جریان مذاکراتی که اخیرا اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و راحیل شریف، فرمانده ارتش این کشور داشت، مطرح شد.

یک مقام امنیتی پاکستان اظهار داشت که در رویکرد افغانستان در قبال پاکستان از زمان روی کارآمدن دولت جدید این کشور در ماه سپتامبر تغییر مشهودی رخ داده است.

وی اظهار داشت: ما با رییس جمهوری افغانستان مذاکراتی صادقانه و بی پرده داشته‌ایم و وی قبول کرد که پناهگاه‌های تروریست‌ها در خاک افغانستان برچیده شوند. این تعهد پس از آن داده شد که اشرف غنی در جریان شواهد مربوط به عملیات جاری نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی علیه آنچه که تروریست‌های همه طیف‌ها خوانده شده از جمله شبکه حقانی قرار گرفت.

به گفته منابع خبری، ژنرال راحیل شریف بر خلاف فرمانده قبلی ارتش پاکستان موضع آشکاری در زمینه جنگ علیه تروریست‌ها دارد.

مقامات پاکستان اظهار داشتند که رییس جمهوری افغانستان از عملیات پاکستان علیه شبه نظامیان استقبال کرده و تصریح کرده دولت وی اجازه نخواهد داد هیچ گروه شبه نظامی از جمله تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان پناهگاه پیدا کنند.

این درحالی است که پاکستان مدت‌هاست خواهان اقدام قاطع افغانستان علیه پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در استان‌های کونر و نورستان در شمال شرق افغانستان شده است.

انتهای پیام

کد N584904

وبگردی