آفتاب

خیز بزرگترین وارد کننده سلاح جهان به سوی خودکفایی نظامی

خیز بزرگترین وارد کننده سلاح جهان به سوی خودکفایی نظامی

بیش از یک دهه است که هند با صرف افزون بر یک میلیارد دلار در پی انعقاد قراردادهایی جهت جایگزینی هواپیماهای از رده خارج خود است اما اخیرا دولت جدید ناسیونالیست با درخواست کمک از کشورها برای کمک به تولید هلی‌کوپترهای مورد نیازش، همه را شگفت‌زده کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ماه‌های اخیر دولت هند دو پیشنهاد دیگرش را برای خرید هواپیماها و زیردریایی‌ها لغو کرده و تصمیم گرفت تا آن‌ها را در داخل بسازد. این اقدام بخشی از تلاش‌های جدید بلند پروازانه‌ نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند برای پرورش دادن صنعت تسلیحات داخلی در دل طرح بزرگتری است که مودی آن را "در هند بسازید" نامیده است.

با این حال هند با داشتن 14 درصد از واردات تسلیحاتی کل جهان، بزرگترین خریدار سلاح در دنیاست. این رقم سه برابر خرید سلاح در چین است. طبق آمارها، در هفت سال آینده هند برای به روز رسانی زرادخانه‌های قدیمی خود احتمالا بیش از 13 میلیارد دلار صرف واردات اسلحه خواهد کرد. به روز رسانی ارتش هند می‌تواند برای شرکت‌های آمریکایی میلیاردها دلار ثروت تولید کند اما این اقدام همچنین به تقویت نقش استراتژیک این کشور در منطقه آن هم در زمانی که هند و آمریکا هر روز مانورهای نظامی مشترک بیشتری برگزار می‌کنند، کمک خواهد کرد.

گسترش خرید اسلحه هند نیز با گسترش تنش‌های مرزی این کشور با چین و پاکستان و خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان همزمان است و در همین حال آمریکا توانسته مسکو را به عنوان بزرگترین تامین‌کننده سلاح هند کنار بزند. در سه سال گذشته هند حدود 14 میلیارد دلار صرف واردات اسلحه کرده است، در حالی که بیش از پنج میلیارد دلار آن در واقع به کمپانی‌های آمریکایی رسیده است و البته این روسیه است که پس از آمریکا و با وجود چهار میلیارد دلار فروش اسلحه به هند در رده دوم قرار دارد.

تحلیل‌گران معتقدند، روابط نزدیک دفاعی هند و آمریکا نقش کلیدی در مساله‌ای دارد که دو کشور آن را بهبود روابط می‌دانند و این همان رابطه‌ایی است که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را "همکاری تعیین‌کننده در قرن بیست و یکم" خواند. اما سیاست‌های جدید دولت هند برای تولید سلاح در داخل کشور، تجارت را برای کمپانی‌های آمریکایی ناامیدکننده می‌کند چرا که اکنون مودی نه تنها تلاش دارد تا طبق برنامه کشورش را به تولیدکننده اسلحه تبدیل کند بلکه می‌خواهد به یکی از صادرکنندگان آن نیز تبدیل شود.

دولت مودی برای تسهیل این راه تقریبا در 60 درصد موارد جهت تولید صنایع دفاعی، نیاز به جواز را لغو و همزمان محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت دفاعی را افزایش داد. این در حالی است که در ماه مه سال جاری، هند و آمریکا با تسریع گفت‌وگوها درباره مسائل خاص در مسیر همکاری برای تولید ماشین‌های تسلیحاتی مانند موشک‌های ضد تانک، سیستم‌های پروازی و هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفتند. برخی تحلیل‌گران معتقدند هند در امور تسلیحاتی به ویژه در ارتباط با آمریکا با کشورهای عضو ائتلاف ناتو برابری می‌کند.

انتهای پیام
کد N584886

وبگردی