آفتاب
وزیر خارجه یونان:

خواستار گشودن فصل جدید در روابط با ایران هستیم

خواستار گشودن فصل جدید در روابط با ایران هستیم

وزیر خارجه یونان با تاکید بر اهمیت نقش منطقه ای ایران خواستار گشوده شدن فصلی جدید در روابط ایران و یونان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اوانجلوس ونیزولس زیر خارجه یونان در گفتگویی اختصاصی با روزنامه تهران تایمز با تاکید بر اهمیت نقش منطقه ای ایران خواستار گشوده شدن فصل جدید در روابط کشورش و اتحادیه اروپا با ایران شد.

وی در پاسخ به این سال که با توجه به فضای جدید سیاسی داخل ایران، اهمیت روابط با ایران برای دولت یونان چقدر است گفت: یونان نگاه مثبتی به تحولات ایران دارد و آن را فصل جدیدی در روابط ایران و جامعه جهانی می بیند.

وی در ادامه تصریح کرد: این تحولات می توانند افق های جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا و یونان و بقیه جامعه جهانی ایجاد کند و یونان خواستار روابط باز با ایران به ویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری و فرهنگی است.

همچنین وزیر خارجه یونان در پاسخ به این سوال که در دیدار خود با مقامات ارشد ایرانی در تهران از جمله رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر خارجه ایران با آنها درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا بطور عام و روابط ایران و یونان بطور خاص چه مسائلی را مطرح کرده است، گفت که وی در تمامی دیدارهایش با مقامات ایرانی در مارس گذشته و همچنین در دیدارهای حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بر خواست کشورش برای گشودن فصل جدیدی در روابط دو کشور و اتحادیه اروپا تاکید کرده است.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال بر اهمیت نقش منطقه ای ایران تاکید کرد و گفت: من فکر می کنم که در بسیاری از مسائل منطقه مثل مسائل عراق و افغانستان به همکاری ایران نیازمندیم و کمک ایران می تواند مفید و سازنده باشد.

در خصوص موضع یونان در قبال مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ، این دیپلمات ارشد یونانی گفت که وی در دیدار خود با همتای ایرانی اش در آتن که در پاسخ به دیدار وی از تهران انجام شده است، تاکید کرده است که یونان خواستار دستیابی به یک توافق هسته ای جامع است.

در ادامه وزیر خارجه یونان در پاسخ به این سوال که تحریم های اروپا بر صنعت نفت ایران چه تاثیری بر یونان که 50 درصد نفت مصرفی خود را از ایران وارد می کرد، گذاشته، تصریح کرد که این اتفاق در شرایط بدی برای یونان رخ داد اما یونان توانست منابع جایگزینی برای آن بیابد.

وی در ادامه گفت: توافق جامع هسته ای می تواند موجب لغو تحریم ها و از سرگیری واردات نفت ایران از سوی یونان شود.

همچنین وی درباره موضع اتحادیه اروپا در قبال مسائل حقوق بشری در ایران و برخورد دوگانه این اتحادیه با این موضوع گفت که اتحادیه اروپا خواستار گشودن گفتگو با ایران بر سر برخی مسائل است که یکی از این موضوعات موضوع حقوق بشر است و تمایل دارد این گفتگوها در شرایط اعتمادساز صورت بگیرند و موجب از بین رفتن اعتماد دو طرف نشود.

کد N584853

وبگردی