آفتاب
همایش منهای عزت بعلاوه تحریم؛

توصیه‌های نمایندگان مجلس به مذاکره‌کنندگان/ کسی که شکست می‌خورد طلب مذاکره می‌کند

توصیه‌های نمایندگان مجلس به مذاکره‌کنندگان/ کسی که شکست می‌خورد طلب مذاکره می‌کند

همایش «منهای عزت بعلاوه تحریم» در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 با حضور برخی از نمایندگانن مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه سوم آذر پایان فرصت یکساله برای توافق نهایی بر سر مذاکرات هسته ای ایران همایش منهای عزت به علاوه تحریم به همت کمیته صیانت از منافع ایران عصر امروز در تالار اندیشه موسسه فرهنگی هنری سوره برگزار شد.

این همایش که با شعار «نه به تحقیرملت ایران در ازای لغو دکوری تحریم ها» برگزار شده بود مهدی کوچک زاده، جواد کریمی قدوسی، فاطمه آلیا، زهره طبیب زاده، ابراهیم رزاقی، سید حمید روحانی، بهرام بیرانوند، ابراهیم آقامحمدی،احمد راهدار، ابوالفضل جراره و حجت الاسلام نبویان از جمله مهمانان بودند.

تدوین چارچوب کلی توافق پیش رو و اختلاف آن با توافق قابل قبول در چارچوب منافع ملت ایران، بررسی سیاست آمریکا در تمدید مداوم مذاکرات، تبیین سناریوی لغو دکوری تحریم ها، روشنگری نسبت به آنچه توافق ناقص خوانده می شود، رمزگشایی از سناریو، استحاله انقلاب در نظام جهانی و شفاف سازی نسبت به واقعیت میزان فایده و ضرر اقتصادی توافق ژنو برای کشور از محورهای این همایش بود.

در این همایش ابتدا پیام تصویری دانشمندان آمریکایی به کمیته صیانت از منافع ایران پیرامون نتایج مذاکرات هسته ای ایران پخش شد.

آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس نیز که پیش از این نامش در سخنرانان اصلی این همایش برده شده بود از طریق ویدئوکنفرانس در این همایش شرکت کرد.

سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی،  ظهره وند دیپلمات سابق ایران و موسوی نژاد نماینده مجلس، کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و احمد رهدار مسئول موسسه مطالعاتی فتوح از سخنرانان این همایش بودند.

همچنین دیگر نمایندگان مجلس که در این همایش شرکت کرده بودند به صورت مکتوب پیام خود را به تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کردند.

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در پیام خود به تیم مذاکره کننده هسته ای نوشته بود: مذاکره یک قدرت رو به شکوفایی با یک ابرقدرت رو به اضمحلال چه بی‌معناست که همچنان ابرقدرت ظالم رو به فروپاشی مدعی باشد و قدرت برحق و مظلوم مورد محاکمه قرار گیرد.

همچنین فاطمه آلیا نیز در پیام خود نوشت هیهات من الذله ملت ما عزت و اقتدار حسینی خود را با هیچ چیز معامله نمی کند، ما ملت روزه و شهادتیم.

همچنین حجت الاسلام نبویان نیز در پیام مکتوب خود به تیم مذاکره کننده هسته ای یادآور شد: از خطوط قرمز، منافع مردم و نظام عقب نشینی نکنید و فقط به خدا اعتقاد داشته باشیم نه به سران کفر.

آقامحمدی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز نوشت در مذاکرات هسته ای، آمریکا باز شیطان است که بدنبال فریب است و البته مثل همیشه هیچ غلطی نمی تواند بکند.

زهره طبیب زاده هم در پیام مکتوب خود به تیم مذاکره کننده هسته ای بیان داشت: ما مرد جنگیم و از ایستادگی و مقاومت در مقابل چپاولگران نمی هراسیم. ملت ما را با تحریم ها نمی توان از مقاومت پشیمان کرد.

همچنین نوری نماینده مردم شوش و دانیال در مجلس شورای اسلامی نیز در پیام خود ضمن آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده ای هسته ای نوشت: هیچ گاه از موضع به حق ملت کوتاه نیایید و با صلابت در قبال تمام زیاده خواهی های دشمنان بایستید که هر گونه در این راه گناهی نابخشودنی است.

بیرانوند دیگر نماینده مجلس حاضر در این همایش در پیام کتبی خود به مذاکره کنندگان هسته ای گفت: ملت ایران بدون خط قرمز ملتی بدون خاکریز است تیم مذاکره کننده ایران از ببر کاغذی استکبار واهمه نداشته باشد.

حجت‌الاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی در سخنرانی خود در این همایش با اشاره به عواملی که در انحراف اسلام نقش داشته است، گفت: روی آوردن مسئولین به نخبه گرایی، به کارگیری مشاوران مرموز و غیرمسلمان، زمینه سازی برای تبدیل حکومت الهی به سلطنت موروثی، تفاوت حرف و عمل، تسامح و تساهل در حرام و حلال خدا و تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر عواملی هستند که در انحراف اسلام در طول این سالیان نقش مهمی داشته است.

وی ادامه داد: مخالفین اسلام نیز دریافتند چه عواملی بر تداوم اسلام تاثیرگذار است و همان عوامل را هدف قرار دادند و سعی کردند که آنها را کمرنگ سازند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی با اشاره به شرایط امروز و تکرار تاریخ گفت: مسائلی که امروز رخ می‌دهد گاهی دردناک و فاجعه‌آمیز است و می‌بینیم که دشمنان اساس را هدف قرار داده‌اند.

حجت الاسلام روحانی همچنین با اشاره به انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: امام (ره) توانست در عصر اتم در قرن بیستم تحول عظیمی بوجود آورد و انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند، لذا دشمن نیز انقلاب و عوامل شکل‌گیری آن را شناسایی و مورد هدف قرار داده است.

وی با اشاره به کتاب ایران و جهانی شدن که توسط سریع القلم مشاور رئیس جمهور نوشته شده است، گفت: در این کتاب نظریاتی آمده که پشت هر انسان غیرتمندی را می‌لرزاند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی افزود: در این کتاب که رئیس جمهور نیز بر آن مقدمه نوشته است، مسائلی مطرح شده که مذاکرات هسته ای و مساله رابطه با آمریکا در برابر آن ناچیز است.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه این  کتاب استقلال کشور و انقلاب را هدف قرار داده است، گفت: این کتاب بار دیگر می خواهد ایران را زیر سلطه آمریکا ببرد.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب نخستین مساله‌ای که مورد توجه قرار گرفته، کنار زدن اسلام است تصریح کرد: در صفحه 126 این کتاب می خوانیم « واقعیت این است اگر ایران بخواهد  اسلامی رفتار کند و اسلام را راهنمای تصمیم گیری‌های خود قرار دهد نمی‌تواند با جهانی که بر مبنای سرمایه داری است، همکاری مناسب و راهبردی داشته باشد».

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی ادامه داد: این کتاب بر آن است که بگوید بدون ارتباط با جهان نمی‌توانیم زندگی کنیم و این موضوع را به عنوان یک اصل ثابت می‌کند و می‌گوید اگر می‌خواهیم جهانی باشیم نباید پایبند اسلام باشیم و اسلام را در همه ابعاد پیاده کنیم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به دیگر نظریه‌هایی که در کتاب سریع القلم تاکید شده است، ادامه داد: این کتاب عقیده دارد پیشرفت بدون هماهنگی با قدرت‌های بزرگ امکان پذیر نیست یعنی اگر می خواهیم پیشرفت کنیم و به خواسته های خود برسیم، باید اسلام را کنار بگذاریم.

وی همچنین با بیان اینکه نویسنده این کتاب اعتقاد دارد که تنها راه نجات، لیبرالیسم است و نه اسلام، گفت: همچنین این کتاب برکنار زدن مردم از صحنه تاکید دارد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای عظیم امام(ره) به صحنه آوردن مردم بود، گفت: امام(ره) با کمک مردم انقلاب اسلامی را ایجاد کرد، اما سریع القلم در این کتاب می‌نویسد که باید سیاست خارجی را  از خیابان‌ها جمع کرد و به محافل سیاسی و دیپلماتیک آورد، لذا در قضیه مذاکرات هسته ای می بینیم که مردم را در تاریکی و ناآگاهی نگه داشته‌اند.

حجت الاسلام روحانی چشم‌پوشی از استقلال را از دیگر اهداف کتاب «ایران و جهانی شدن» خواند و گفت: در صفحه 130 این کتاب می نویسد در ادبیات جهانی لفظ استقلال منسوخ شده و این دوره، دوره ارتباطات است.

وی ادامه داد: استقلال از نظر این کتاب و نویسنده اش ضد ارزش است، یعنی از استقلال باید چشم بپوشیم تا با جهان بیرونی ارتباط برقرار کنیم.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: استکبار جهانی از زمان شروع این مذاکرات سناریوی تحقیر ملت ایران را کلید زد و تبلیغات وسیعی به راه انداخت که تحریم ها بر ایران اثر گذاشت و ایران را پای میز مذاکره کشاند.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین با اشاره به برخورد دولت با منتقدان گفت: رئیس جمهور در سخنانش مردم را بی‌سواد و منتقدین را ناآشنا به موضوعات جهانی خواند و این مطلبی نبود که بی ریشه و بر اساس عصبانیت باشد؛ چراکه در این کتاب آمده است عموم مردم اطلاعات جهانی ندارند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بین‌الملل‌گرا باشند، لذا نیازمند نخبگان بین الملل‌گرا هستیم.

وی با اشاره به مصاحبه سریع القلم با یک سایت خبری گفت: در آن مصاحبه سریع القلم می گوید کسانی به درد مملکت‌داری می خورند که قبلا سوار هواپیما شده باشند، شکمشان سیر باشد، با جهان بیرونی آشنایی داشته باشند و فرهنگ غرب را درک کنند، بر طبق این نظریه ها است که می بینیم دیگر مشاور رئیس جمهور می گوید ایران تنها در صنعت آبگوشت بزباش بر دنیا برتری دارد، ببینید چگونه ملت را تحقیر می کنند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی ادامه داد: همچنین آشنا مشاور رئیس جمهور در مورد مساله مذاکرات هسته‌ای می‌گوید« مذاکره با 1+5 فراتر از مساله مردم و نمایندگان مردم است» و این چنین است که ملت را کوچک می شمرند.

حجت الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: آنچه که انسان از این کتاب می فهمد و آنچه که تاکنون از روش و رفتار دولتمردان دیده ایم نشان می دهد تنها مساله، مساله مذاکره نیست، بلکه مساله سلب استقلال و از بین بردن اسلام ناب محمدی است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها راه ایستادگی در مقابل این نظریات به فرموده امام(ره) جایگزینی مغز استقلالی به جای مغز استعماری است، گفت: شرط اول استقلال، استقلال فکری است.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی همچنین با اشاره به رسالت امروز ملت تصریح کرد: بصیرت، آگاهی، پیروی از ولایت فقیه و حضور در صحنه رسالت امروز ما است و نباید اجازه دهیم کسانی که استقلال ما را هدف گرفته‌اند بتوانند نقشه‌های شوم خود را پیاده کنند.

پس از سخنرانی حمید روحانی و پخش پیام ویدئویی آیت الله علم الهدی میزگردی با حضور احمد رهدار مدیر موسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه، جواد کریمی قدوسی، سید مهدی موسوی نژاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان برگزار شد.

در ابتدای میزگرد، رهدار با بیان اینکه از ابتدای انقلاب دو نگاه به ماهیت انقلاب اسلامی وجود داشته است، گفت: در یک نگاه غربی ها به دنبال اثبات این مسئله بوده اند که انقلاب اسلامی تحت تاثیر فقر و گرسنگی مردم به وجود آمده است و خاستگاهش همانند سایر انقلاب ها شکم مردم بوده است.

وی افزود: اما امام (ره) فرمودند ما نه برای نان و خربزه بلکه برای ارزش ها انقلاب کرده ایم. امام (ره) می خواست به ما یاد دهد که دغدغه اسلام داشته باشیم.

رهدار با اشاره به مفاهیم امام (ره) در حوزه سیاست خارجی گفت: مفاهیمی همانند «شیطان بزرگ»، «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و «رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است» مفاهیمی معمولی نیست و در پس آن اندیشه های ناب انقلابی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در این دولت ظاهرا داعیه ای برای پیشبرد برنامه های انقلاب وجود ندارد و دولتمردان دغدغه انقلاب با روش های غربی را دارند.

مدیر موسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه با اشاره به اینکه این رویکرد دولتمردان و توجه شان به غرب یادآور سبک شکست خورده نهضت مشروطه است، گفت: در نهضت مشروطه روشی اتخاذ شد که منجر به شکست شد.  یکی از راههایی که می تواند ضمن تحفظ بر وضع اندیشه های انقلاب اسلامی باشد پروسه گذار از غرب از طریق مفاهیم انقلاب اسلامی است.

وی افزود: دولتمردان نباید دغدغه دیالوگ با غرب را داشته باشند و اینکه آقای سریع القلم گفته است ما نمی توانیم بدون تعامل با دنیا حرکت کنیم، من نیز این را قبول دارم اما لازم نیست همه مفروضات دنیای غرب را بپذیریم.

در ادامه این میزگرد جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه ما با چه توافقی مخالف هستیم، گفت: انقلاب ملت ایران یک انقلاب الهی است و مالک اصلی آن امام عصر (عج) و هدایتگر آن مقام معظم رهبری هستند.

وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای انقلاب متعلق به همه ملت است، گفت: مردم مالک انقلاب هستند و دولت و مجلس خادم این ملت هستند و کسی حق ندارد از حق ملت عبور کند و هر کس از حق ملت عبور کرد نابود خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش به مواضع مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: توافق بد توافقی است که یک شکست خورده در جنگ آن را می پذیرد کسی که شکست می خورد طلب مذاکره می کند.

وی ادامه داد: حال امروز رهبر و ملت مثل روز فتح بزرگ مکه و عظمت پیامبر اسلام (ص) است. اگر تیم مذاکره کننده با محوریت رئیس جمهور، نقش ابن عباس را ایفا کرد و اقتدار ملت ایران را به رخ جهانیان کشید و از موضع یک فرد پیروز پشت میز مذاکره نشست و آمریکا را وادار به پذیرش تصمیم حق کرد، نقش ماندگاری را رقم می زند و گرنه در تاریخ شکست خورده می شود.

نماینده مردم مشهد تاکید کرد: در مذاکرات باید مبانی عزت ما حفظ شود و مذاکره کننده حافظ ارزش های انقلاب باشد.

کریمی قدوسی افزود: اگر آمریکا می گوید همه گزینه ها روی میز است ما نیز فرزند امامی هستیم که می گوید ملت ایران فرزند عاشوراست. خلاصه توافقنامه باید این باشد که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: توافق به لحاظ سیاسی باید در بر گیرنده مبانیی باشد که بر اساس آن روحیه حزب اللهی نه تنها به چالش کشیده نشود بلکه ارتقا یابد.

وی افزود: توافق نامه ای درست است که مابین جناح های سیاسی وحدت و اخوت را بیشتر کند و یک جناح از این توافق نامه بهره برداری سیاسی نکند. توافق نامه نباید میان ملت دو قطب موافق و مخالف ایجاد کند.

به گفته کریمی قدوسی، توافقنامه ای صحیح است که تضعیف جریان مقاومت را در منطقه به همراه نداشته باشد و توافقی که روح استقلال طلبی و انرژی هسته ای را از ملت ایران سلب کند، توافقی است که باید به دیوار کوبیده شود.

وی افزود: باید همه تحریم های ظالمانه یک باره، یکجا و یک روزه از بین برود.

کریمی قدوسی در پایان به پیش بینی اش از نتیجه مذاکرات پرداخت و گفت: عده ای می گویند مذاکرات در مسقط به بن بست رسیده چون آمریکایی ها مواضع بسیار تندی داشته اند اما عده دیگر می گویند همه چیز آماده است و در 3 آذر توافق صورت می گیرد و گویا تیم ما نیز بدش نمی آید از برخی خط قرمزها عبور کند.

وی ادامه داد: در یک جلسه تیم مذاکره کننده گفته است بهتر است دست از بعضی مسائل برداریم، گویا برخی آماده هستند تا در 4 آذر جشن بزرگی بگیرند، این جشن، جشن حل مشکلات ملت ایران و آمریکا باشد و رئیس جمهور در این باره صحبت کند.

کریمی قدوسی گفت: اگر مقام معظم رهبری پس از پایان مذاکرات چیزی نفرمایند و یا مانند توافقنامه ژنو بگویند باید صبر کرد و دید در عمل چه اتفاقی می افتد، تکلیف داریم به همین منطق ادامه دهیم ولی اگر مقام معظم رهبری پس از پایان مذاکرات پیام تبریک صادر کنند ما متوجه می شویم که تیم هسته ای خطوط قرمز را حفظ کرده است و آن روز جشن ملت ایران است.

همچنین در ادامه این میزگرد، ابوالفضل ظهره وند دیپلمات سابق ایران نیز با بیان اینکه این نگرانی ها از مذاکرات هسته ای طبیعی و قابل ستایش است، گفت: این نگرانی ها ناشی از حلقه های مفقوده ای است که به کارگزاران نظام و کم کاری های آنان بر می گردد.

وی با بیان اینکه مسئله غرب با ایران تنها بر سر مذاکرات هسته ای نیست، گفت: آیا مسئله و نگرانی غرب نسبت به ایران تنها مذاکرات هسته ای است؟ نگرانی و مسئله آنها خود ایران است بنابراین ما سر چه موضوعی داریم با غرب مذاکره می کنیم، آیا داریم بر سر ایران مذاکره می کنیم؟

ظهره وند با بیان اینکه امروز با نظام تک قطبی روبرو هستیم، گفت: امروز جهان یک قطب بیشتر ندارد و آن هم آمریکاست و ایران، روسیه و چین موانع راهبردی آمریکا هستند لذا آمریکا می خواهد این موانع را از سر راه خود بردارد.

وی ادامه داد: امروز از روس ها چیزی باقی نمانده است و آنها خیلی تلاش کنند باید در حوزه ژئوپلیتیکی خود بقای خود را حفظ کنند و همین وضعیت را برای چین می بینیم، امروز اقتصاد چین متکی است به سهم صادراتی که به این کشور داده شده که این در عین حال که فرصت است، تهدید هم هست بنابراین دو کشور وجه الهام بخشی خود را از دست داده اند و امروز تنها ایران کشور الهام بخش در منطقه است.

ظهره وند با اشاره به عوامل به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، گفت: اگر قرار است در مذاکرات به نتیجه برسیم سه راه بیشتر وجود ندارد. یکی آنکه تسلیم شویم، دیگر آنکه طرف مقابل را تسلیم کنیم و راه سوم رسیدن به تعامل بازدارندگی است که برای این عامل نیز باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بازدارندگی ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: امروز می بینیم که دنیای غرب بدل‌ سازی هایی تحت عنوان داعش و طالبان به وجود آورده و با این پارادایم ها ایران را تحت فشار قرار می دهد تا از کارآیی ما بکاهد.

سفیر سابق ایران در افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: اصل مذاکره ایرادی ندارد اما خروجی آن بسیار مهم است.

همچنین حجت الاسلام موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در این میزگرد با اشاره به پازل های متعدد دشمنان برای به زانو درآوردن ایران، گفت: آنان برای به زانو درآوردن ایران و کوتاه آمدن ما مقابل زیاده خواهی های خود به دنبال مدیریت کردن فکر خواص جامعه هستند چرا که رفتار مردم متاثر از خواص است.

وی با اشاره به مثال تاریخی در انحراف خواص گفت: شمر خواص الحق بود اما وی را مدیریت کردند تا جایی که در مقابل امام حسین (ع) ایستاد. حتی عمر سعد نیز تا هشتم ماه محرم مردد بود که در سپاه امام حسین (ع) باشد یا یزید.

موسوی نژاد با تاکید بر اینکه اگر خواص جامعه لغزش پیدا کنند جامعه به همان سمت می رود، گفت: خدا نکند تعلقات کاذب برای خواص ایجاد شود، متاسفانه امروز نیز در جامعه ما چنین رویه ای را شاهدیم بنابراین اگر خوب نبینیم و بصیرت نداشته باشیم همین اتفاق ها نیز برای خواص جامعه ما می افتد.

وی همچنین با اشاره به تعبیر نرمش قهرمانانه که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد، گفت: رفتار دولتمردان و برخی از آقایان، نظام را به جایی رساند که نظام تصمیم جدیدی بگیرد. آیا رهبری پیش از این نمی توانستند از این واژه استفاده کنند؟ مگر آقا قبلا بلد نبودند از این واژه استفاده کنند. رفتار برخی از مسئولان باعث شد که رهبری بگویند نرمش قهرمانانه.

موسوی نژاد با بیان اینکه برخی به دنبال تغییر فضای جامعه هستند، گفت: اخیرا 10 نفر از نمایندگان درخواست ممنوع التصویری خاتمی را به دادگستری دادند، این موضوع با واکنش شدیدی مواجه شد و 80 نشریه و رسانه علیه این 10 نفر سخن گفتند این در حالی است که در سال 88 همین نمایندگان در مجلس علیه خاتمی، موسوی و کروبی شعار دادند اما امروز فضا به سمتی رفته است که اگر ما علیه این افراد صحبت کنیم مورد هجمه قرار می گیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز مسئله ما مسئله جنگ با آمریکا نیست، گفت: شعار مرگ بر آمریکای مردم ایران همیشه پابرجاست اما امروز مسئله مهم کشور ما، مسئله خواص است که خواص الحق به خواص باطل تبدیل نشوند و باید با آگاهی و بصیرت از این موضوع جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سوم آذر نیز یک بازی دیگر همچون توافق ژنو است و تمام این بازیها برای این است که دل خواص ما را برای رسیدن به اهداف خود خالی کنند.

کد N584837

وبگردی