آفتاب

نشست اتحادیه اروپا درباره فلسطین

نشست اتحادیه اروپا درباره فلسطین

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی درباره فلسطین، بر ضرورت به جریان انداختن مجدد گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه و تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه اورشلیم پست، امروز (دوشنبه) وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل نشستی را به منظور بحث برسر مذاکرات به بن‌بست رسیده صلح اسرائیل – فلسطین برگزار کردند. این در حالی است که مقامات داخلی در اروپا اخیرا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا به طور یک جانبه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

فدریا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر مساله پیش روی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تقویت نقش این اتحادیه در فرآیند صلح خاورمیانه است.

وی پیش از نشست این شورا گفت: آنچه که ما نیاز داریم، تنها به رسمیت شناختن کشور فلسطین نیست. ما نیازمند ایجاد یک کشور فلسطینی هستیم که بتواند در کنار اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کند.

این نخستین نشست مقامات اتحادیه اروپا بود که به ریاست موگرینی از زمانی که وی از آغاز ماه نوامبر جایگزین کاترین اشتون در مقام ریاست سیاست خارجه اتحادیه اروپا شد، برگزار شد.

وی همچنین به اراضی اشغالی سفری دو روزه داشته و قرار است به نوار غزه نیز سفر کند. ماه گذشته میلادی مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل متوقف شد و هنوز این مذاکرات احیا نشده است.

روز پنجشنبه همچنین فرآیند صلح به بن‌بست رسیده خاورمیانه در نشستی سه‌جانبه در شهر امان پایتخت اردن میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برگزار شد.

جان کری همچنین در یک نشست جداگانه در شهر امان با محمود عباس درباره این فرآیند گفت‌وگو کرد.

موگرینی در ادامه به خبرنگاران گفت: در چند روز گذشته با محمود عباس و جان کری و همچنین دیپلمات‌های اردنی و اسرائیلی در تماس بوده تا بفهمد چه ابتکارعمل‌های سیاسی میان طرفین مورد بحث قرار دارد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود درباره اینکه چه کاری می‌توان به منظور بازیابی فرآیند صلح خاورمیانه انجام داد و همچنین اتحادیه اروپا چه نقشی در این فرآیند ایجاد خواهد کرد، به بحث پرداختند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخصوص مساله به رسمیت شناختن یک جانبه کشور فلسطین اختلاف دارند.

انتهای پیام

کد N584749

وبگردی