آفتاب
یک استاد دانشگاه هاروارد تشریح کرد

حسینی زندگی‌کردن یعنی...

حسینی زندگی‌کردن یعنی...

یک استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد گفت: عاشورا فصل الفت‌آفرین زندگی انسان است و هر میزان که با عاشورا آشنا شویم معنای زندگی را بهتر می‌توان فهمید، عاشورا به زندگی انسان‌ها جهت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحسن فاطمی عصر امروز در دانشگاه الزهراء در نشستی با محوریت «بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا» با بیان اینکه رخداد عاشورا از بعد روانشناختی بسیار مهم و تاثیرگذار است و اینکه عاشورا چه پیامی برای انسان‌ها دارد بسیار گسترده و فراگیر است، اظهار کرد: هر چیزی که از عمق و ژرف‌های بیشتری برخوردار باشد در زمینه‌های گوناگون تحلیل‌های معنایی و فکری بیشتری از آن می‌توان داشت. عاشورا دانشگاه و مدرسه‌ای است که لایه‌های زیاد و ابعاد گوناگون زندگی انسان را در بر می‌گیرد.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد ادامه داد: بررسی ابعاد گوناگون عاشورا می‌تواند به زندگی انسان کمک زیادی کند. یکی از زمینه‌های علمی و تحقیقی عاشورا، انگیزشی است که در وجود انسان‌ها به وجود می‌آورد و انسان را به حرکت وا می‌دارد. در روانشناسی انگیزش‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود؛ انگیزه اول لذت‌محور است یعنی انسان به دنبال لذت‌های جهان همچون خوردن و زندگی دلچسب می‌رود و این انگیزش لذت‌محوری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز انسان‌ها باشد.

وی ادامه داد: دومین انگیزش انسان‌ها شور و اشتیاق انسان‌ها در زندگی است، یعنی شور و اشتیاق سبب می‌شود که انسان‌ها به حرکت بیفتند.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد گفت: انگیزش بعدی که در عاشورا تجلی بسیار زیادی دارد انگیزش معنایی است یعنی انسان در زندگی بداند که یک جزئی از کل است. یکی از زیباترین مفاهیم عاشورا فهماندن معانی انگیزشی است. اینکه انسان‌ها بدانند به دنبال چه هستند و در زندگی چه چیزی می‌خواهند.

فاطمی افزود: یکی از پرمفهوم‌ترین فصل‌های عاشورا فهماندن معنی زندگی به انسان‌ها است. اینکه انسان‌ها بدانند در زندگی تنها نیستند و بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به شمار می‌آیند. انسان‌های بزرگی در طول تاریخ بوده‌اند که بدون هیچ پاداشی کارهای بزرگی را برای انسان‌ها انجام داده‌اند. برای امام حسین (ع) فضیلت مهم بود و فضیلت معنای زندگی این بزرگوار بود. همین فضیلت در زندگی امام حسین (ع) ایجاد انگیزش می‌کرد.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) انسان بزرگی بود که بدون درخواست هیچ پاداشی از همه چیز زندگی‌اش گذشت. این نحوه زندگی امام به ما نشان می‌دهد که همه چیز به این دنیا ختم نمی‌شود. یاران امام حسین (ع) و امام از تمام تملک‌ها به صورت آگاهانه گذشتند نه از روی اجبار. کسی که در اوج کمال است نگاه دیگری به زندگی دارد. این انسان بزرگوار با فهمیدن معنا و مفهوم زندگی، زندگی را به درستی برای انسان‌ها معنا کرد.

وی یادآور شد: در حرکت امام حسین (ع) ذره‌ای حرکت زمینی و گرایش خاکی وجود ندارد و تمام انگیزه‌های امام عرشی بود. این حرکت امام نشان می‌دهد که مرگ آغاز ابدیت است و زندگی این جهان محدود است. امام حسین (ع) در غروب عاشورا اینگونه با خدا سخن می‌گوید که امید من و تمام هستی من تو هستی. ما اگر 10 هزار تومان را گم کنیم گاهی عدالت خدا را زیر سوال می‌بریم. چه عاملی باعث می‌شود که امام تمام موهبت‌های زندگی را در آن لحظه از دست داد ولی با تمام ناراحتی‌ها هرگز از خدا ناامید نشد و همواره خدامحور بود.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد ادامه داد: انسان‌ها با هر میزانی که با معنای زندگی امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا آشنا شوند زندگی آنها بهتر معنا پیدا می‌کند. فرهنگ عاشورا فرهنگ معناشناختی است و انسان‌ها قبل از تمام شدن هر کاری از خود می‌پرسند برای چه اینجا هستم، فرهنگ عاشورا، فرهنگ بیداری است و اینکه ما بدانیم از جهان چه چیزی می‌خواهیم.

فاطمی ادامه داد: یکی از مشکلات جهان امروز جستجوی سرمایه‌ها در برون است در حالیکه سرمایه‌های واقعی و اصلی زندگی در وجود انسان‌ها قرار دارد. عاشورا پتانسیلی است برای رسیدن به سرمایه‌های درون.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد ادامه داد: عاشورا انسان را با سرمایه‌های وجودی خویش آشنا می‌کند و نگاه انسان‌هایی که غرق در روزمرگی هستند را تغییر می‌دهد. فرهنگ عاشورا می‌تواند از انسان خاکی یک گوهر ناب بسازد. عاشورا عرصه خیر مطلق و شر بود که روزانه این خیر و شر در زندگی انسان‌ها بسیار اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: انسان‌هایی که با فرهنگ عاشورا آشنا می‌شوند می‌توانند برای سایرین انگیزش معناشناسی ایجاد کنند. عاشورا فصل الفت‌آفرین زندگی انسان است و هر میزان که با عاشورا آشنا شویم معنای زندگی را بهتر می‌توان فهمید. عاشورا به زندگی انسان‌ها جهت می‌دهد.

این استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد گفت: جغرافیای انسان‌ها زمینی و محدود است ولی جغرافیای عاشورا معنامحور و فراتر از زمین است. هیچ انسانی نیست که در زندگی مشکل نداشته باشد اما تفاوت انسان‌ها در این است که گاهی انسانی حلقه مشکلاتش را به قدری بزرگ می‌کند که حلقه اختیار را از دست می‌دهد. در مقابل انسان‌هایی هستند که حلقه اختیار خود را در مقابل مشکلات بازتر می‌کنند. حضرت زینب (س) در روز عاشورا مصیبت‌ها و سختی‌های زیادی را دید ولی چگونه استقامت کرد. حضرت بعد از تمام شدن عاشورا با اقتدار کامل حرکت کرد چون حلقه اختیار حضرت بالاتر از حلقه مشکلاتش بود و عاشورا به انسان‌ها نشان می‌دهد که تمام انسان‌ها می‌توانند در حلقه اختیار حرکت کنند.

فاطمی در پایان گفت: حسینی زندگی کردن یعنی در زندگی سایرین به جای اینکه سم بریزیم به آنها رحمت تزریق کنیم. حسینی زندگی کردن یعنی عاشورا را در تمام ابعاد مختلف زندگی پیاده کردن، حسینی زندگی کردن یعنی هرگز در زندگی اهل کبر نباشیم و کبرزدایی را در دستور کار قرار دهیم. انسان برای رسیدن به تعالی باید از خود بگذرد نه اینکه غرق در خود و زندگی مادی شود.

انتهای پیام

کد N584680

وبگردی