آفتاب

دالای لاما به ایتالیا سفر می‌کند

دالای لاما به ایتالیا سفر می‌کند

رهبر معنوی بودایی‌های تبت بنا به گفته دستیارش ماه آینده میلادی به ایتالیا سفر می‌کند تا در چهاردهمین اجلاس برندگان جایزه صلح نوبل شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسیا، قرار بود چهاردهمین اجلاس جهانی برندگان جایزه صلح نوبل در کشور آفریقای جنوبی برگزار شود اما در اعتراض عدم صدور روادید برای دالای لاما، رهبر معنوی بودایی‌های تبت اجلاس در این کشور لغو شد.

تنزین تاکلا، منشی دفتر دالای لاما به خبرگزاری آسیا گفت: دالای لاما، در اجلاس برندگان جایزه صلح نوبل در شهر رم ایتالیا در تاریخ 12-14 دسامبر شرکت خواهد کرد.

پیشتر در ماه سپتامبر پس از آنکه دولت آفریقای جنوبی از صدور روادید برای دالای لاما که قصد داشت در اجلاس جهانی برندگان جایزه صلح نوبل در شهر کیپ تاون شرکت کند سرباز زد، این اجلاس به حال تعلیق درآمد.

در بیانیه دفتر دالای لاما آمده است که وی همراه با 22 تن از دیگر برندگان جایزه صلح نوبل حضور خود در این اجلاس را تایید کرده است. از جمله دیگر شرکت کنندگان این اجلاس اسقف اعظم، دزموند توتو، لیماه گبووی، توکل کرمان و لخ واله سا و بتی ویلیمامز هستند.

شهر رم پیشتر میزبان هشت اجلاس نخست برندگان جایزه صلح نوبل بوده است.

دالای لاما چندی پیش در واکنش به اقدام دولت آفریقای جنوبی تحت فشار چین در عدم اعطای روادید برای خود گفت که این یک اقدام قلدورمآبانه است.

این برنده جایزه صلح نوبل در سخنرانی خود در شهر دارام سلا در دوم اکتبر گفت: این رفتار دولت آفریقای جنوبی همچون قلدوری برای فرد متواضعی است که هیچ حمایتی پشت خود ندارد.

وی با اشاره به دیگر برندگان جایزه صلح نوبل همچون جولی ویلیامز که در سخنرانی وی حاضر بودند گفت: حامیان من این افراد هستند این مراسم به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد بردن جایزه صلح نوبل توسط دالای لاما برگزار شد.

بنا به گفته دستیاران دالای لاما وی که در تبعید و در شهر دارم سلا زندگی می‌کند در 27 اوت تقاضای ویزای آفریقای جنوبی کرده بود و این سومین بار در پنج سال اخیر است که دالای لاما سفر خود به آفریقای جنوبی را لغو می‌کند.

انتهای پیام

کد N584632

وبگردی