آفتاب
رجبی‌دوانی:

روحانیت و دانشگاهیان، خواص امروز جامعه ما هستند

روحانیت و دانشگاهیان، خواص امروز جامعه ما هستند

یک پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام گفت: روحانیت و دانشگاهیان خواص امروز جامعه ما هستند.

یک پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام گفت: روحانیت و دانشگاهیان خواص امروز جامعه ما هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، محمدحسین رجبی دوانی در همایش بررسی «نقش خواص در حادثه کربلا، تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه» اظهار کرد: منظور از خواص، نخبگان جامعه هستند که معمولا از اقشار سرشناس جامعه هستند و به سبب شخصیت، موقعیت و ارزش های هر جامعه ای مورد توجه عوام و افکار عمومی جامعه قرار می گیرند.

وی با اشاره به جایگاه و پایگاه اجتماعی خواص در جامعه، افزود: خواص خط‌ دهندگان به افکارعمومی جامعه هستند، در هر جامعه ملاک و میزان برای انتخاب خواص متفاوت است و این ملاک‌ها و معیارها در دوره‌های مختلف با توجه به فرهنگ‌های مختلف متفاوت بوده است.

رجبی دوانی با اشاره به ویژگی‌های خواص در صدر اسلام، تصریح کرد: در آن زمان افرادی که شجاع، دلیر، قدرتمند در جنگ، خطیب، سخاوتمند و به لحاظ سنی مسن و جاافتاده بودند خواص به شمار آمده و بیشتر مورد احترام مردم قرار می ‌گرفتند.

وی با تاکید بر اثرگذاری خواص بر توده های مردمی در دوره های مختلف، گفت: خواص در شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) نیز تاثیر بسزایی داشتند، دشمنی سرکردگان قبایل با پیامبر(ص) موجب شد که رسالت پیامبر(ص) در مکه موفقیت‌آمیز نباشد و ایشان با هجرت به مدینه رسالت خود را به طور کامل دنبال کند، البته تشکیل دولت اسلامی پیامبر(ص) در مدینه نیز متاثر از همراهی سران قبایل در مدینه و تبعیت مردم از آنان بود.

این پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام با بیان اینکه پیامبر(ص) تلاش کردند تا معیارهای تشخیص خواص جامعه، مولفه های الهی باشد، اضافه کرد: هدف پیامبر(ص) این بود تا معیارهای اسلامی همچون ایمان، اخلاص، تقوا و ایثار، ملاک و میزان انتخاب خواص جامعه باشد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه تلاش پیامبر(ص) پس از رحلت ایشان به حاشیه کشیده شد، ادامه داد: با روی کار آمدن معیارهای جاهلی در گزینش خواص، ولایت امام علی(ع) کنار گذاشته شد، خواص با محور قرار دادن معیارهای جاهلی درصدد به راه انداختن جنگ قدرت شدند و خلیفه نخست را با کنار گذاشتن امام علی(ع) بر سر کار گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه صلح امام حسن(ع) نیز به دلیل خیانت خواص آن دوران به وقوع پیوست، وقوع حادثه کربلا را ناشی از بی‌بصیرتی خواص آن زمان دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت و دانشگاهیان، خواص امروز جامعه ما هستند، باید از خدا بخواهیم تا بصیرتی به ما عطا فرماید که در مواقع حساس درست عمل کنیم.

انتهای پیام

کد N584508

وبگردی