آفتاب
رئیس مجلس در کنفرانس خبری با همتای روسی:

باید جلوی تروریست‌ها با روش‌های مختلف گرفته شود/ تاکید بر افزایش روابط اقتصادی

باید جلوی تروریست‌ها با روش‌های مختلف گرفته شود/ تاکید بر افزایش روابط اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتگو با همتای روسی خود و بحث درخصوص مسائل منطقه و بحران‌های تروریستی، گفت: به ویژه در مسئله سوریه و عراق صحبت شد که باید جلوی تروریست‌ها را با روش‌های مختلف گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز(دوشنبه 26 آبان‌) در کنفرانس خبری با سرگئی ناریشگین همتای روسی خود با ابراز خرسندی از حضور رئیس و هیات پارلمانی روسیه در ایران گفت: قطعاً ایران و روسیه روابط نزدیکی در مسائل مختلف دارند و این روابط تاریخی است. همچنین در مسائل مهم منطقه مستمراً رایزنی‌های سیاسی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در ملاقات با رئیس مجلس روسیه درخصوص بالا رفتن سهم روابط اقتصادی صحبت شد.

 لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه و بحران‌های تروریستی، با تاکید بر اینکه در این مسائل احتیاج به همکاری‌های همه‌جانبه وجود دارد، گفت: در این دیدار به ویژه در مسئله سوریه و عراق صحبت و تاکید شد باید جلوی تروریست‌ها را با روش‌های مختلف گرفت.

وی افزود: در این جلسه درباره مسائل هسته‌ای که از قبل همکاری داشتیم نیز گفت‌وگو شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه سفر رئیس مجلس روسیه به ایران قطعاً به همکاری‌های پارلمانی سرعت بیشتری می‌دهد، گفت: روسای کمیسیون‌های تخصصی که همراه رئیس مجلس این کشور به ایران سفر کرده‌اند، درخصوص مسائل مختلف مذاکراتی خواهند داشت و امیدوارم سفر ایشان موجب گسترش روابط دوجانبه شود. 

در این نشست خبری همچنین ناریشکین رئیس مجلس دومای روسیه گفت: قبل از هر چیز از رئیس مجلس شورای اسلامی و همکاران ایشان برای دعوت هیات روسیه و مهما‌ن‌نوازی و انجام مذاکرات تشکر می‌کنم. از طرف دیگر قطعاً این سفر برای تعمیق دیالوگ سیاسی دو کشور و توسعه روابط پارلمانی بوده است و نگاه روسیه به ایران به‌عنوان شریکی مطمئن است که می‌تواند با آن همکاری کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران یکی از عوامل مهم و موثر در تقویت و ثبات منطقه است، افزود: در مذاکرات امروز مسائل کلی و روز بین‌الملل و دو کشور بررسی شد و در اکثر موارد بین دو کشور یا مواضع مشابه و یا مواضع یکسان وجود دارد.

رئیس مجلس دومای روسیه افزود: قطعاً روسیه مخالف عملکرد غربی‌ها بوده زیرا این اقدامات عامل اصلی بروز بحران در منطقه است و ما قائل به آن هستیم که اصل حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شود و کشورها از دخالت در امور دیگران پرهیز کنند.

ناریشکین ادامه داد: همچنین در جلسه امروز با همتایان ایرانی مسائل مختلفی مانند موضوع مبارزه با مواد مخدر و تروریسم مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد کردیم که ایران عضو ناظر در مجمع پارلمانی سازمان امنیت دسته‌جمعی شود، زیرا معتقدیم که عضویت ایران در این سازمان می‌تواند در ثبات و امنیت منطقه موثر باشد. همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی با کمال خرسندی دعوت کردم که به روسیه سفر کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص شرایط همکاری‌های ایران و روسیه بعد از اقدامات غرب علیه این کشور گفت: همانطور که در مذاکرات امروز بحث شد روابط اقتصادی دو کشور به صورت مفصل در حال توسعه است و این موضوع خیلی موثر خواهد بود. از طرف دیگر خوشبختانه روابط ما در مواردی مانند نفت، گاز، انرژی هسته‌ای و کشاورزی در حال پیشرفت است و توسعه این روابط کاملا به نفع ما خواهد بود.

رئیس مجلس دومای روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضوع افت قیمت نفت و تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه، ایران و روسیه دارای موضع یکسانی هستند و در این‌خصوص اعتقاد داریم که تحریم یک ابزار برای شانتاژ سیاسی و اقتصادی است و در حقوق بین‌الملل هیچ جایی ندارد.

این مقام بلندپایه روسی ادامه داد: از طرف دیگر روسیه آماده مذاکره با کشورهای استخراج‌کننده نفت برای تثبیت قیمت‌ها در سطح جهانی است. 

کد N584433

وبگردی