آفتاب
عبدالباری عطوان بررسی کرد؛

"آمریکا به منطقه بازمی‌گردد"

"آمریکا به منطقه بازمی‌گردد"

اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر اینکه در صورت دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای، آمریکا دست به عملیات گسترده زمینی در منطقه می‌زند، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا واشنگتن آماده مداخله گسترده زمینی در عراق به بهانه جنگ با داعش است یا آیا واقعا می‌خواهد از نو دست به اشغالگری در منطقه و مجددا در عراق و چه بسا سوریه بزند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه عربستانی رای الیوم در تحلیلی نوشت: کسانی که در غرب زندگی می‌کنند و روش دولت‌های غربی برای مقدمه‌چینی تدریجی یا ترویج مواضع سیاسی و نظامی مشخص خود جهت قانع کردن افکار عمومی را دنبال می‌کنند به خوبی می‌فهمند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی که در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر بریسبن استرالیا گفت: «ما هیچ‌ گاه در اعزام نیروهای زمینی به منطقه در صورت دستیابی اعضای داعش به سلاح هسته‌ای تردید نخواهیم کرد، اما می‌خواهیم نیروهای امنیتی عراق به وظایف خود عمل کنند» این اظهارات به معنای این است که برای اولین‌بار واشنگتن تصمیم خود را جهت اعزام نیروهای آمریکایی به عراق و سوریه خیلی زود گرفته و منتظر بهانه‌ای است و چه بسا مقدمات این تصمیم انجام شده است.

اوباما تعداد نیروهای آمریکایی در عراق را به 3100 نیرو افزایش داد و یک هفته پیش تاکید کرد که این تعداد بازهم افزایش خواهد یافت و نیروهای دیگری نیز در راه عراق هستند. وی اعزام این نیروها را با بهانه آموزش ارتش عراق و بازسازی ساختار نظامی آن جهت مقابله با داعش توجیه کرد. فکر نمی‌کنیم آموزش نیروهای عراقی به این تعداد عظیم از آموزش‌دهندگان و مشاوران نیاز داشته باشد در صورتی این امر ممکن بود که تعداد ارتش عراق به میلیون‌ها سرباز و افسر برسد. به احتمال زیاد طرح آمریکایی عراقی مشترکی برای تکرار مجدد مداخله نظامی آمریکا در عراق و سوریه، اما این بار از روزنه جنگ با داعش وجود دارد اما این نیروها به عنوان مهاجم حمله نمی‌کنند بلکه به عنوان دوست سوریه و عراق فعالیت می‌کنند اما واشنگتن می‌خواهد از این مساله چه چیزی برداشت کند؟

چندین شاخص و دلیل وجود دارد که این احتمال را قوی‌تر می‌کند از جمله اینکه:

1- توافق جمعی در محافل تحلیلگران نظامی آمریکایی وجود دارد که نشان می‌دهد حملات هوایی آمریکا به مراکز داعش در عراق و سوریه در تضعیف این گروه تنها موفقیت اندکی حاصل کرده است و هیچ جایگزینی برای وجود نیروها در خاک عراق وجود ندارد.

2- انتشار اخبار زیادی از سوی منابع غربی مبنی بر همراهی مشاوران آمریکایی با نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش برای بازپس‌گیری شهرهایی در الانبار و همچنین شکستن محاصره شهر بیجی است که پالایشگاه نفت بیجی در آن قرار دارد که حدود 60 درصد نیازهای نفتی کشور را برآورده می‌کند.

3- سفر ناگهانی مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا به عراق و پیشنهاد طرحی برای مشارکت نیروهای آمریکایی در جنگ‌هایی که در اماکن خطرناک مثل نینوا و مرزهای عراق با سوریه علیه داعش دلیل دیگری است و این طرح طرحی بود که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آن را رد کرد.

4- بیشتر اعضای ائتلاف ضدداعش مثل عربستان، اردن، امارات، قطر و حتی ترکیه با اعزام نیروهای زمینی به عراق و سوریه مخالفند و حتی العبادی به این دلیل با مستقر شدن نیروهای زمینی در خاک عراق مخالف است که معتقد است عراق نیازی به نیروهای خارجی زمینی ندارد و ارتش این کشور با حمایت نیروهای داوطلب مردمی و قبایل قادر است به ماموریت خود عمل کرده و به پیروزی دست یابد.

اظهارات العبادی در خصوص مخالفت با حضور نیروهای زمینی آمریکایی چه بسا بر توافقی که در اثنای سفر غیرمنتظره دمپسی به بغداد برای اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به عراق حاصل شد سرپوش بگذارد چراکه تکذیب این مساله عملا معنایی ندارد و کاملاً با حقیقت امر تناقض دارد. نیروهای آمریکایی در حال حاضر در خاک عراق حضور دارند و هر روز افزایش می‌یابند، این یک مساله و مساله دوم این است که ما هیچ تفاوتی میان نیروهای زمینی یا هوایی نمی‌بینیم. طلب کمک از نیروهای خارجی به طور کلی صورت گرفته است. یک مساله دیگری که نباید آن را انکار کنیم در اظهارات باراک اوباما نهفته است که گفت هیچ تردیدی در اعزام نیروهای زمینی به منطقه در صورت دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای نمی‌کنیم اما این سلاح هسته‌ای کجاست تا داعش آن را در دست بگیرد؟ در عراق، سوریه یا ایران؟ تنها دولتی که در منطقه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد اسرائیل است پس آیا گروه داعش و نیروهای آن در زمان کنونی و می‌توانند به راکتور دیمونا یا کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل دست یابند و اما چگونه؟!

به ناچار باید بگوییم که یک طرح آمریکایی وجود دارد که در تمامی منطقه اجرایی می‌شود و عنوان آن بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق به بهانه حمایت از منطقه در برابر داعش است.

در بیشتر پایتخت‌های کشورهای غربی این اخبار منتشر شده که در حال حاضر طرحی برای اعزام 80 هزار سرباز یعنی نصف تعداد نیروهایی که عراق را در سال 2003 اشغال کردند، وجود دارد.

و شاید اعدام پیتر کاسیگ، گروگان آمریکایی توسط گروه داعش در مقابل دوربین‌ها در منطقه دابق و اظهارات سخنگوی داعش مبنی بر اینکه «اولین صلیبی» در این مکان دفن شده و منتظر دفن بقیه سربازان آمریکایی در این مکان است، اتفاقی نباشد.

باراک اوباما در سخنانی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی گفت که کشورش به مرحله هجوم گسترده علیه داعش منتقل خواهد شد؟ آیا ژنرال دمپسی این طرح هجومی و جزئیات آن را به همتایان عراقی خود ارائه کرد؟ آیا ما در مقابل اشغال آمریکایی جدیدی در عراق و شاید در سوریه نیز هستیم؟ آیا آمریکا همان اشتباهات پیشین را دوباره تکرار خواهد کرد یا این بار درس عبرت خواهد گرفت؟

احتمالات فرو رفتن دوباره آمریکا در باتلاق از خون عراق و سوریه و پس از گذشت سه سال از عقب‌نشینی آن احتمالات بسیار جدی و مهمی است و مداخله آمریکا برای آن و منطقه هزینه بر خواهد بود. این مساله را در اثنای جنگ 2003 گفتیم و الان نیز دوباره آن را تکرار می‌کنیم و روزها و ماه‌های آتی با اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

انتهای پیام

کد N584285

وبگردی