آفتاب
در دیدار علی لاریجانی با رئیس دومای روسیه مطرح شد؛

پیشنهاد عضویت ایران در سازمان امنیت دسته‌جمعی

پیشنهاد عضویت ایران در سازمان امنیت دسته‌جمعی

ایران و روسیه رابطه نزدیک و پیوسته‌ای با هم دارند و این از روابطی تاریخی است. در مسائل مهم منطقه مستمرا رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در نشستی که بعد از مذاکره رئیس دومای روسیه و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد علی لاریجانی گفت: ایران و روسیه رابطه نزدیک و پیوسته‌ای با هم دارند و این از روابطی تاریخی است. در مسائل مهم منطقه مستمرا رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور وجود دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: در ملاقاتی که با رئیس محترم دومای روسیه داشتیم راجع به بالا رفتن سطح روابط اقتصادی بین دو کشور و مسائل مهم منطقه که مسائل تروریستی که در منطقه به وجود آمده و احتیاج به همکاری های چند جانبه خواهد داشت مخصوصا مسائل سوریه و عراق صحبت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید جلوی تروریست‌ها را به روش‌های مختلف گرفت گفت: راجع‌ به مسائل هسته‌ای از قبل با روسیه همکاری داشته‌ایم و قطعا سفر ایشان به همکاری‌های پارلمانی سرعت بیشتری خواهد داد و فکر می کنم روسای کمیسیون‌های تخصصی مذاکراتی را خواهند داشت و امیدوارم سفر ایشان باعث گسترش روابط دو جانبه بین دو کشور شود.

پس از صحبت‌های رئیس مجلس، سرگئی ناریشکین درباره این مذاکرات و سفرش به ایران گفت: قبل از هر چیز از آقای لاریجانی بابت دعوت و مهمان نوازی شان تشکر می کنم. ما این سفر را برای تعمیق دیالوگ سیاسی و توسعه روابط پارلمانی انجام می دهیم. روسیه نگاهش به ایران به عنوان شریکی مطمئن است که آتیه‌دار منطقه در جهان است.

رئیس دومای روسیه ادامه داد: همچنین مسائل بین‌المللی روز را بررسی کردیم. در اکثر مواقع بین دو کشور مواضع یکسانی وجود داشت ما موافق عملکرد غربی‌ها که عامل اصلی بحران هستند، نیستیم و باید آنها اصل حقوق بین‌الملل را به رسمیت بشمارند و از دخالت پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه من با کمال خرسندی دعوت آقای لاریجانی را پذیرفتم اظهار داشت: ما مطمئن هستیم که عضویت ایران در مجمع پارلمانی سازمان امنیت، امنیتی دسته جمعی را حاصل می کند که باعث ثبات و امنیت منطقه ای می شود.


در ادامه این نشست رئیس دومای روسیه در پاسخ به این سوال که روسیه و ایران هر دو با تحریم‌ها مواجه هستند و این مذاکرات چه تاثیری بر روابط اقتصادی خواهد داشت، گفت: مذاکرات دو کشور بسیار موثر خواهد بود و در حال رشد است. روابط ما در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز و انرژی هسته ای نیز در حال توسعه است و این به نفع دو کشور خواهد بود.

سرگئی ناریشکین در پاسخ به خبرنگار روس در مورد علت افت قیمت نفت گفت: اینها تحریم‌ها و شانتاژهای سیاسی غرب است و در حقوق بین‌الملل جایی ندارد. تحریم‌ها علیه روسیه کاری خلاف حقوق بشر است و مهمترین امر تشدید قیمت نفت با کشورهای استخراج کننده و تقسیم با آنهاست.

 

کد N584084

وبگردی