آفتاب

رئیس‌جمهور چین: هرگز از زور برای رسیدن به اهداف‌مان استفاده نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور چین: هرگز از زور برای رسیدن به اهداف‌مان استفاده نمی‌کنیم

رئیس جمهوری چین امروز (دوشنبه) قول داد تا هرگز برای دستیابی به اهدافش از جمله در مسائلی همچون مناقشات دریایی دست به زور نزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اظهارنظرها از جانب شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین چند روز پس از آن مطرح شد که باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش درباره خطرات وقوع درگیری‌ها در آسیا هشدار داد.

رئیس جمهوری چین در جریان سخنرانی در پارلمان استرالیا گفت: چین به دنبال صلح است و در تاریخ نیز آمده که هیچ کس از صحنه نبرد منفعتی نمی‌برد.

وی ادامه داد: مرور تاریخ نشان می‌دهد که کشورهایی که به دنبال توسعه با استفاده از زور و اجبار بوده و هستند، حتما شکست می‌خورند. این همان مساله‌ای است که تاریخ به ما می‌آموزد. چین به دنبال صلح است، صلحی کامل که باید از آن حفاظت کنیم. ما باید همواره نسبت به فاکتورهایی که صلح را از بین می‌برد هوشیار باشیم.

پکن مدت‌هاست که با ژاپن و چند کشور آسیایی بر سر جزایر واقع در دریای چین جنوبی مناقشه دارد.

رهبران آمریکا، استرالیا و ژاپن روز یکشنبه خواستار راه حل‌های صلح آمیز برای این مناقشات شدند.

شی جینپینگ همچنین گفت: این موضع و درخواست بلندمدت چین برای راه حل‌های صلح آمیز درباره مناقشات دریایی و منطقه‌ای با کشورهای همسایه است و ما همواره به دنبال مذاکره و رایزنی بوده‌ایم. دولت پکن آماده انجام مذاکرات و همکاری با کشورهای درگیر این مناقشات با هدف ابقای آزادی در رفت و آمد دریایی و امنیت مسیرهای دریایی است که باعث تضمین صلح و همکاری در مرزهای آبی می‌شود.

انتهای پیام

کد N583718

وبگردی