آفتاب

جنگ با داعش؛ نبردی با 200 هزار نیروی کارکشته

جنگ با داعش؛ نبردی با 200 هزار نیروی کارکشته

یکی از رهبران ارشد کرد می‌گوید، داعش ارتش ده‌ها هزار نفری را به خدمت گرفته که تعدادشان از ادعای آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) بسیار بیشتر است. او می‌گوید توانایی داعش در حمله به مواضع مختلف در یک زمان مشابه در عراق و سوریه نشان می‌دهد که تعداد نیروهای داعش دست کم 200 هزار تن و هفت تا هشت برابر تخمین‌های سازمان‌های اطلاعاتی خارجی است که گفته بودند این گروه تنها کمی بیش از 30 هزار نیرو دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد حسین، رئیس دفتر مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت گفت: "من درباره صدها هزار شبه نظامی صحبت می‌کنم چون آن‌ها قادرند مردان جوان عرب را در مناطقی که تصرف کرده‌اند، بسیج کنند. من تخمین می‌زنم که داعش بر یک سوم عراق و یک سوم سوریه با جمعیتی قریب به 10 تا 12 میلیون نفر در محوطه‌ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع که به مساحت بریتانیاست، حکمرانی می‌کند و همین امر به داعش اجازه می‌دهد تا منبع عظیمی از نیرو را برای به خدمت گرفتن در اختیار داشته باشد."

وی ادامه داد: "اثبات این امر که داعش با این سرعت حوزه نظامی گسترده و بزرگی را برای خود ایجاد کرده این است که در یک زمان حملاتی را در مناطق کردنشین شمال عراق و ارتش عراق در نزدیکی بغداد و همچنین مواضعی در سوریه انجام می‌دهد. آن‌ها در کوبانی می‌جنگند. آن‌ها ماه‌ گذشته میلادی به هفت منطقه متفاوت در کردستان و همچنین رمادی مرکز استان الانبار و جلولا نزدیک مرز ایران حمله کردند و به همین دلیل امکان ندارد که تعدادشان تنها 20 یا 30 هزار نفر باشد."

آمار بالای حملات ضربتی داعش از این منظر اهمیت دارد که چگونگی مبارزه با آنها و نابودیشان را حتی توسط حملات هوایی آمریکا بسیار سخت می‌کند. در سپتامبر 2014 سیا اعلام کرد که تعداد نیروهای داعش بین 20 هزار تا 500. 31 تن است. کم اهمیت شمردن تعداد نیروهای داعش شاید باعث عدم موفقیت حملات هوایی آمریکا و متحدان خارجی‌اش در پنج ماه گذشته بوده باشد و داعش در این مدت توانسته ارتش سوریه، عراق، مخالفان سوریه و پیشمرگ‌های کرد را شکست دهد.

آمریکا و متحدان آن به دنبال مطرح کردن موانع تکمیل تعهد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای از میان بردن داعش هستند به طوری که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در بغداد اعلام کرد که خواهان بهتر شدن همکاری‌های میان آمریکا و عراق با هدف از بین بردن داعش است.

وی پیشتر به کنگره گفته بود که برای از میان بردن داعش باید 80 هزار نیرو به کار گرفته شوند. تعداد کمی در عراق بر این باورند که ارتش منظمی باید مسئولیت مقابله داعش را بپذیرد علی رغم اینکه ارتش عراق چند روز گذشته موفق شد بار دیگر پالایشگاه شهر بیجی را تصرف کرده و آن را از دست داعش خارج کند.

رئیس دفتر بارزانی توازن جدید قدرت در عراق در پی حملات تابستان داعش و حضور مجدد نظامی آمریکا را شرح داد و گفت: "دولت منطقه‌ای کردستان هم اکنون با واحدها و یگان‌های داعش در یک خط 650 مایلی رو به روست که شمال عراق را به سوریه و ایران قطع می‌کند. حملات هوایی آمریکا کردها را قادر ساخت تا در جریان حملات داعش در اوت سال جاری میلادی که پیشمرگ‌ها را غافلگیر کرد و آن‌ها را شکست داد، استقامت کنند. داعش با استراتژی ایجاد رعب و هراس که بر روحیه هر کسی اثر می‌گذارد، دست به حمله می‌زند. داعش با اشاعه اقدامات خودکامه و مستبدانه خود که ترس را به دل مخالفان می‌اندازد، از ملغمه‌ای از تاکتیک‌ها از جمله عاملان انتحاری، تک تیراندازها و استفاده از تجهیزات به تاراج برده آمریکایی از ارتش عراق شامل خمپاره انداز، توپخانه‌ و تانک‌ها استفاده می‌کند. ما برای مقابله با آن‌ها به هلیکوپترهای آپاچی و تسلیحات سنگین نظیر تانک و توپخانه و آتشبار نیاز داریم."

رهبران کرد هم اکنون بیش از گذشته نسبت به مساله داعش احساس آرامش می‌کنند چرا که تضمین آمریکا را در تامین امنیت دارند. تجربیات ناخوشایند آمریکا در فروپاشی دولت و ارتش عراق در زمان سرنگونی صدام با هزینه‌های بسیار همراه شد و البته این به نفع کردها عمل کرد.

فواد حسین امروز مایل نبود تا درباره این مساله سخن بگوید اما دولت منطقه‌ای کردستان در اوت سال جاری میلادی با سوپرایز ناخوشایندی مواجه شد و درست زمانی که از دولت ترکیه خواست تا برای توقف داعش همکاری کند آنکارا چنین کاری نکرد و همین موقع بود که کردها به سمت ایران و آمریکا، که هردویشان سریعا علیه داعش وارد عمل شدند جذب شدند. ایران چند افسر، واحد نظامی و توپخانه برای کردهای عراق ارسال کرد و آمریکا در هشتم اوت حملات هوایی خود را آغاز کرد.

این مقام مسئول دولت منطقه‌ای کردستان عراق پیش‌بینی کرد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و سیا احتمالا تنها درباره هسته‌ اصلی شبه نظامیان که ادعا شده تنها 31 هزار و 500 تن باشند، گفت‌وگو کرده‌اند اما نبردهای پنج ماهه گذشته نشان می‌دهد که آن‌ها به یک نیروی نظامی نیرومند تبدیل شده‌اند: "ما با یک بنیادی مواجهیم که دو پایه ایدئولوژیک و نظامی دارد و به این معناست که داعش می‌خواهد همه بفهمند که چگونه می‌توان از یک تفنگ استفاده کرد اما در کنار آن باید ایدئولوژی خود را نیز به آن‌ها بقبولانند یا عبارتی افراد را شست و شوی مغزی دهند."

نشانه حرفه‌ای شدن داعش سرعتی است که آن‌ها استفاده از تانک‌های به تاراج رفته آمریکایی، آتشبار و سایر تجهیزات سنگین را پس از سقوط موصل در 10 ژوئن آموخته‌اند؛ همان طور که در سوریه داعش تسلیحات ساخت روسیه را تصرف کرد و به زودی نحوه استفاده از آن‌ها را یاد گرفت. محتمل‌ترین توضیح چگونگی این امر استفاده از سربازان سابق عراقی و سوری است که داعشی‌ها از مهارت‌های آنها استفاده می‌کنند. فواد حسین می‌گوید پیشمرگ‌ها در جریان درگیری با داعش آموزش دیده و منظم به شدت تحت تاثیر نحوه نبرد آن‌ها قرار گرفته‌اند.

رئیس دفتر بارزانی ادامه می‌دهد: "آن‌ها تا زمان مرگ می‌جنگند و بسیار خطرناکند چون بسیار خوب آموزش دیده‌اند. به عنوان مثال، آن‌ها تک تیراندازان بسیار ماهری‌اند اما برای آنکه یک تک تیرانداز خوب باشید تنها آموزش تیراندازی کافی نیست بلکه آنها باید این قدرت را داشته باشند که بتوانند تا پنج ساعت صبر کنند تا فرد مورد نظر خود را هدف قرار دهند."

در یک منطقه فقیر با شغل‌های اندک، داعش مبلغ 400 دلار (250پوند) در ماه می‌پردازد تا افراد را جذب کند. در مناطقی که داعش آن‌ها را فتح کرده مدل جامعه را به نحوه خودش تغییر می‌دهد و این کار را با هدف آموزش مردم برای پذیرش ایدئولوژی داعش انجام می‌دهد.

کردها اعتماد به نفس نظامی خود را با دانستن این مساله که توسط ایران و آمریکا حمایت می‌شوند، بار دیگر به دست آورده‌اند. پیشمرگ‌ها مناطق از دست رفته ناشی از شکست اوت را بار دیگر تحت کنترل گرفته‌اند مخصوصا زمار در نزدیک مرز سوریه اما تل عفر و سنجار با 8500 ایزدی هنوز تحت محاصره داعش‌اند. اما هنوز با وجود موفقیت‌ها در مورد اینکه آنها تا کجا می‌خواهند پیشروی کنند شک و تردید وجود دارد. فواد حسین می‌گوید کردها می‌توانند ارتش عراق را حمایت کنند اما نمی‌توانند مناطق سنی‌نشین را آزاد کنند.

این یک مشکل بزرگ در مواجه با داعش از جانب بغداد یا کردهاست: پنج یا شش میلیون عرب سنی در عراق هستند که مستقیما علیه کلیت جامعه خودشان‌اند. در همین حال آمریکا نیز امیدوار است که به موفقیت‌هایش بین سال‌های 2006 تا 2008 برای متحد کردن سنی‌ها که علیه القاعده در عراق بودند، بازگردد. اما فواد حسین درباره سختی بازگشت به آن دوران می‌گوید: "آمریکا آن موقع 150 هزار سرباز برای حمایت از رهبران قبایل سنی عراق علیه القاعده داشت. داعش هرکس را که مخالف آن باشد به شدت مجازات می‌کند. همانطور که ما در الانبار یا البونمر شاهدش بودیم. مردم شجاعانه در مقابل داعش ایستادند اما آن‌ها 500 تن را قتل عام کردند."

علاوه بر این فواد حسین می‌گوید: "من هیچ نشانه‌ای از مقاومت از جانب سنی‌ها نمی‌بینیم. آن‌ها ممکن است در موصل به ویژه ناراحت باشند اما به معنای مخالفتشان نیست. همچنین مشخص نیست آیا یک نیروی خارجی می‌تواند عامل مقاومت آن‌ها شود یا خیر. ارتش عراق ممکن است در مناطق سنی نشین مورد قبول باشد اما فقط وقتی که احیا می‌شود و از تسلط شیعیان خارج شود."

در حال حاضر، کردها نشانه‌ای کم از حضور خود را شاهد هستند. از آن‌ها خواسته شده تا نیروهایی مشخص را برای دفاع از سد موصل مستقر کنند و آنها می‌توانند 3000 نیرو را برای این امر در آنجا مستقر کنند اما هیچ سرباز عراقی وجود ندارد. "آن‌هایی که در حال حاضر از بغداد دفاع می‌کنند ارتش شیعه هستند. برای احیای یک ارتش حرفه‌ای زمان نیاز است."

رئیس دفتر بارزانی به این مساله اشاره‌ای کرد اما شاید الان برای تشکیل یک ارتش منظم در عراق که فراجناحی باشد دیر شده باشد. اقدامات مقابله‌ای بغداد توسط سه گروه شبه نظامیان اصلی شیعه که همگی ایدئولوژی یکسان و انزجار قومی از داعش دارند رهبری می‌شود. به این ترتیب هرگونه پیشرفتی در میدان جنگ تنها باعث شکل گیری گروهی می‌شود که به طرف بازنده جنگ وفادار هستند.

انتهای پیام

کد N583321

وبگردی