آفتاب

مخالفت وزیر اقتصاد آلمان با تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

مخالفت وزیر اقتصاد آلمان با تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

وزیر اقتصاد آلمان با وجود اظهارات صدراعظم این کشور مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه روسیه است، گفت که فکر نمی‌کند تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه به حل بحران اوکراین کمک کند.

وزیر اقتصاد آلمان با وجود اظهارات صدراعظم این کشور مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه روسیه است، گفت که فکر نمی‌کند تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه به حل بحران اوکراین کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد، معاون صدراعظم و رهبر حزب چپ‌میانه "سوسیال دموکرات‌های آلمان" که با حزب محافظه‌کارهای آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور تقسیم قدرت کرده‌اند، گفت که فکر نمی‌کند تحریم‌ها تاثیری بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بگذارد.

مرکل و گابریل و احزابشان که اکثریت قاطع را در پارلمان دارند، تاکنون به صورت کلی در مورد تحریم‌ها با یکدیگر اتفاق‌نظر داشتند اگرچه صنعت آلمان با آنها مخالفت کرده است. هنوز به طور شفاف مشخص نیست که اظهارات محکم مرکل در نشست «گروه 20» در بریسبن چه تاثیراتی خواهد داشت.

گابریل که نامزد احتمالی حزب سوسیال دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن مرکل در انتخابات سال 2017 میلادی است، از قدرت‌نمایی‌های ناتو در مرز روسیه انتقاد کرده و گفت: در اینجا یک راه‌حل سیاسی لازم است.

وی در مورد اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه گفت: نمی‌دانم که تشدید تحریم‌ها از نظر اقتصادی چه کمکی به ما خواهد کرد. این اقدام تنها وضعیت را دشوارتر می‌کند.

گابریل ادامه داد: من از پیگیری مذاکرات با پوتین حمایت می‌کنم که مرکل و فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان آن را دنبال می‌کنند.

وی گفت: درست است که مرکل و اشتاینمایر بر روی مذاکرات متمرکز هستند و همانند دیگران با آن مخالفت ندارد. به طور مثال فکر می‌کنم واکنش نشان دادن با قدرت‌نمایی دائم ناتو در مرز روسیه، اقدام کاملاً اشتباهی است.

رهبران اروپایی از جمله مرکل در نشست «گروه 20» هشدار دادند، اگر روسیه به حمایتش از جدایی‌طلبان حامی روسیه در اوکراین پایان دهد، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) با یکدیگر دیدار می‌کنند تا اقدامات بیشتر از جمله تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه را بررسی کنند.

مرکل در بریسبن گفت: وضعیت کنونی رضایت‌بخش نیست. در حال حاضر اعمال تحریم به افراد بیشتر در برنامه کاری قرار دارد.

اشتاینمایر که در چند روز آتی به مسکو و کی‌یف سفر می‌کند، گفت: فشار اقتصادی بر روسیه در حال حاضر بسیار زیاد است. انتظار ندارم که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از تحریم‌های جدید حمایت کنند.

وی افزود: این موضوع در برنامه قرار ندارد اما ما درباره تعدادی از جدایی‌طلبان شرق اوکراین که ممکن است از دسترسی به اموال و دارایی‌هایشان و آزادی سفر محروم شوند، مذاکره خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: این تحریم‌ها بیشتر از آلمان به روسیه لطمه می‌زند و تنها چهار درصد از تجارت خارجی آلمان با روسیه است. وضعیت اقتصادی در روسیه به خاطر تحریم‌ها رو به وخامت است آنها نمی‌توانند مدت طولانی با این وضعیت سر کنند.

انتهای پیام

کد N583266

وبگردی