آفتاب

تمام عوارض خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک‌ها

تمام عوارض خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک‌ها

یک فوق‌تخصص ریه گفت: استفاده خوسرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاومت به آن آنتی‌بیوتیک می‌شود.

دکتر صمد قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، در خصوص عفونت ریه، اظهار کرد: وقتی صحبت از ریه می‌شود منظور از ابتدای تراشه (نای) تا قسمت‌های محیطی‌تر یعنی آلوئول‌ها (حبابچه‌ها) را شامل می‌شود و در این بین مجاری هوایی یا برونش‌ها و برونشیول‌ها قرار دارند و هر کدام از این قسمت‌ها دچار عفونت شود در زمره عفونت‌های ریوی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص چگونگی ایجاد عفونت ریه، افزود: عوامل بیماری‌زا می‌توانند از طریق استنشاق ذرات آلوده، انتقال میکروب از جای دیگری در بدن و کاشته شدن آن در ریه، از طریق آسیب دیدن پوست در اثر ضربه و ... و وارد شدن میکروب از خارج بدن باعث ایجاد عفونت ریه شود که توجه به این نکات از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدرتی با اشاره به علایم این بیماری تصریح کرد: از جمله علائم شایع در این بیماری سرفه، خلط، تب و لرز، تنگی نفس و درد قفسه سینه است که افراد نباید نسبت به این علائم بی‌تفاوت بوده و در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی در خصوص اینکه چه افرادی در معرض ابتلا به عفونت ریوی هستند، عنوان کرد: در هر فردی امکان ابتلا وجود دارد، اما در افرادی که با افراد بیمار تماس زیاد و نزدیک دارند، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند مبتلایان به دیابت، سرطان، مصرف کورتیکواستروئیدها، نقص‌های مادرزادی، کهنسالان، نوزادان و.... بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ریه هستند.

این فوق‌تخصص ریه در خصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری تاکید کرد: واکسیناسیون سالانه و به موقع آنفولانزا، تزریق واکسن پنوموکوک، استفاده از ماسک مناسب در زمان اپیدمی عفونت‌های تنفسی، عدم حضور در محیط‌های شلوغ و آلوده، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و ....می‌توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد. همچنین تشخیص بیماری نیز از طریق گرفتن شرح حال و معاینه بالینی و استفاده از وسایل آزمایشگاهی (عکس رادیولوژی، شمارش گلبول‌های سفید، آزمایش خلط) صورت می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، یادآور شد: درمان بسته به نوع میکروب، وسعت ناحیه درگیر، بیماری زمینه‌ای، سن فرد و شدت بیماری متفاوت است و از درمان سرپایی تا بستری در بخش و ICU را شامل می‌شود. اساس درمان نیز آنتی‌بیوتیک مناسب است. البته در عفونت‌های ویروسی آنتی‌بیوتیک جایی ندارد و تنها درمان‌های حفاظتی و رعایت موارد بهداشتی و استفاده مناسب از مایعات و استراحت کافی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر آن سینوزیت، فارنژیت، لارنژیت، برونشیت، پنومونی (ذات‌الریه) اسامی عفونت‌های مختلف بر اساس موقعیت و محل درگیر است و هر کدام درمان جداگانه دارند. بنابراین توصیه می‌شود که از خوددرمانی اجتناب کرده و هر موقع که سرماخوردگی و علایم آن بیشتر از سه روز طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام
کد N583090

وبگردی