آفتاب
به مناسبت روز جهانی بردباری؛

فراخوان بان کی مون برای مبارزه فعالانه علیه افراط‌گری

فراخوان بان کی مون برای مبارزه فعالانه علیه افراط‌گری

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بردباری (16نوامبر 2014 برابر با 25 آبان) همه مردم و دولت‌ها را برای مبارزه فعالانه علیه ترس، تنفر و افراطی‌گری از راه گفتگو، تفاهم و احترام متقابل فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

ما در عصر ظهور افراطی گری خشونت‌بار، افراطی گرایی و درگیری‌های گسترده زندگی می کنیم که به وسیله بی‌اعتنایی بنیادی به زندگی بشر نمود پیداکرده‌اند. امروز به دلیل جنگ، تعداد افراد آواره بیش از هر زمان دیگراز پایان جنگ جهانی دوم تا کنون است. زندگی بی گناهان به دلیل درگیری‌های بی معنی در جهان از بین می رود. جوانترین قربانیان از کودکی خود محروم و به عنوان سربازمورد سوء استفاده قرار گرفته یا حتی به دلیل خواسته‌شان برای آموزش روبوده می‌شوند.

جوامع دموکراتیک و صلح آمیز از تعصب و خشونت در امان نیستند. تبعیض و خشونت فزاینده نسبت به مردمی اعمال می‌گردد که از مرزها برای جستجوی سرپناه یا یافتن فرصت‌های جدید عبور می‌کنند که ازآن‌ها در کشور خود محروم بوده‌اند. جنایات تنفرآمیز و سایرگونه‌های نابردباری به بسیاری از جوامع آسیب می‌زنند که غالبا به وسیله رهبران بی‌مسئولیتی تحریک می‌شوند که خواستار منفعت سیاسی هستند.

من قویا رهبران جهان را ترغیب می‌کنم از مردم در برابراذیت وتعقیب حمایت کرده و بردباری را برای همه تشویق کنند، بدون در نظر گرفتن ملیت، دین، زبان، نژاد و جنسیت یا سایر تضادهایی که سرنوشت مشترک ما را مبهم می‌سازند.

روز جهانی بردباری فرصتی است برای تجدید عهدمان برای تلاش جهت حرکت به سوی به رسمیت شناختن و حمایت ازحقوق بشر جهانی و آزادی‌های اساسی که برای صلح پایدار، حیاتی هستند.

سازمان ملل متحد به تقویت بردباری از راه پرورش درک متقابل میان فرهنگ‌ها و مردم متعهد است. این ضرورت در مرکز ثقل منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر نهفته است. ارتقای بردباری هدف اصلی "دهه بین المللی آشتی فرهنگ‌ها" است که در 2022 گرامی داشته خواهد شد. "اتحاد فرهنگ‌های ملل متحد" راه را برای درک بیشتر میان فرهنگ‌ها هموار می‌نماید.

در روز جهانی بردباری، من همه مردم و دولت‌ها را برای مبارزه فعالانه علیه ترس، تنفر و افراط گری از راه گفتگو، تفاهم و احترام متقابل فرا می‌خوانم. اجازه دهید علیه نیروهای تفرقه انگیز برای آینده مشترک متحد شویم.

انتهای پیام

کد N582867

وبگردی