آفتاب
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی؛

یادی از دکتر ایرج افشار سیستانی بزرگترین واقف کتاب جهان اسلام

یادی از دکتر ایرج افشار سیستانی بزرگترین واقف کتاب جهان اسلام

دکتر ایرج افشار سیستانی با وقف کتابخانه شخصی، دست نوشته ها و هدایای دریافتی خود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان ، حرکتی نو را در تاریخ فرهنگی ایران ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر ایرج افشار سیستانی متولد ۱۳۱۹ زابل است و از چهره‌های پرکار فرهنگی به‌شمار می‌آید. از وی تا به‌حال بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در حوزه‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منتشر شده که کتاب دو جلدی «ایل‌ها، چادرنشینان و طوایف عشایری» وی در سال ۱۳۶۷ کتاب سال ایران شناخته شده است. همچنین این کتاب به‌عنوان کتاب برتر در گنجینه طلایی بزرگ لنین مسکو به‌ثبت رسیده است.

از دیگر افتخارات افشار سیستانی می‌توان به برترین نویسنده و پژوهشگر صنعت گردشگری ایران در سال ۱۳۸۴، دریافت نشان ادبی تاجیکستان در سال ۱۳۸۷ و چهره ماندگار از سوی شهرداری تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سال جاری اشاره کرد.

دکتر ایرج افشار سیستانی را که نویسنده و پژوهشگر ایرانشناس است به‌پاس پژوهش‌های گسترده در حوزه خلیج فارس به‌نام پدر خلیج فارس لقب داده‌اند.

 ایرج افشار سیستانی زحمات 45 ساله تحقیقی و پژوهشی خود را در قالب 14 هزار جلد کتاب، مجله ، فصلنامه، عکس، لوح، دست نوشته ها و هدایای دریافتی داخلی و خارجی را در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان وقف کرده است.

براساس این گزارش، این کتابخانه 100 درصد تخصصی درباره ایران شناسی است و کتابهای معتبری در زمینه تاریخ مناطق مختلف کشور در آن موجود و به زیبایی تحقیق و تفکیک شده است.

 ارزش بالای معنوی و مادی کتابخانه استاد ایرج افشار سیستانی، سبب شد تا کارشناسان اسناد ملی پس از بازدید از این کتابخانه به سبب ارزشمندی و نفیس بودن کتاب ها، نتوانند برای آن قیمت مادی تعیین کنند.

برخی کتاب‌های مرجع موجود در این کتابخانه حتی در کتابخانه ملی ایران وجود ندارد.

گفتنی است ، این محقق و پژوهشگر نامی ایران علاوه بر وقف کتابخانه کم نظیر، گران قدر خود، تمام حقوق مادی و معنوی تالیفات خود را نیز وقف کرده است. چاپ 136 جلد کتاب گوشه ای از فعالیت های فرهنگی، تحقیقی و پژوهشی دکتر ایرج افشار سیستانی است.

کد N582620

وبگردی