آفتاب

خانواده بوتو عرصه سیاسی پاکستان را رها نمی‌کند

خانواده بوتو عرصه سیاسی پاکستان را رها نمی‌کند

به نظر می‌رسد بیلاوال بوتو زرداری 26 ساله از ماه گذشته میلادی رسماً حرفه سیاسی‌اش را با شرکت در راهپیمایی شهر کراچی و قول به حامیانش برای احیای حزب مردم پاکستان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیلاوال بوتو زرداری دانشجوی 19 ساله‌ دانشگاه آکسفورد بود که خانواده‌اش وی را به عنوان رئیس قدیمی‌ترین حزب پاکستان معرفی کردند و اکنون وی آماده شده تا زمام امور این خاندان را به عهده گرفته و حزب سیاسی خانواده‌اش را به قدرت بازگرداند.

اگرچه بیلاوال به عنوان چهره جدید آرمان‌گرای این حزب پدیدار شده، اما آصف علی زرداری، پدر بیلاوال و یکی از بدنام‌ترین سیاستمداران پاکستان همچنان زمام امور این حزب را به دست دارد.

دوران ریاست جمهوری پنج ساله آصف علی زرداری با اتهامات فساد و بی‌کفایتی در ذهن مردم ثبت شده و حزب مردم پاکستان در انتخابات سال 2013 میلادی رای نیاورد و نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور زمام امور را به دست گرفت.

در حالی که حزب مردم پاکستان به نام و میراث بوتو برای متحد نگه داشتن حامیانش تکیه کرده اما اعضای این حزب می‌گویند، بیلاوال بدون تبحر سیاسی پدرش آینده‌ای ندارد.

یکی از دوستان خانواده بیلاوال بوتو زرداری که خواست نامش فاش نشود، گفت: بیلاوال می‌داند که تجربه پدرش را ندارد. آصف علی زرداری نیز می‌داند که انرژی و اشتیاق پسرش بسیار زیاد است. اداره حزب مردم پاکستان، تمامی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها همچنان به عهده آصف علی زرداری است. بیلاوال هیچ اختیار یا تجربه‌ای ندارد و رئیس آصف علی زرداری است. اما چهره بزرگترین خاندان سیاسی پاکستان بودن، کار بسیار خطرناکی است.

ذوالفقار علی بوتو، پدربزرگ بیلاوال در سال 1979 میلادی پس از برکناری از قدرت در پی یک کودتای نظامی، به دار آویخته شد. بی‌نظیر بوتو، مادر بیلاوال در سال 2007 میلادی چند ماه پس از بازگشت به پاکستان از یک تبعید خودخواسته هشت ساله، در جریان تیراندازی کشته شد.

بیلاوال درباره تعلیم و آموزشش در خانه گفت: پدرم به من آموزش داد تا در سیاست نقشی ایفا کنم. من سیاست را از مادر و پدرم یاد گرفتم. من وارد سیاست شدم، ازگذشته درس گرفتم اما به آینده چشم دوخته‌ام.

پدربزرگ بیلاوال به خاطر بسیج نخستین حزب کشور و استفاده از شعار «غذا، مسکن و پوشاک» برای معطوف کردن توجهات از مذهب به مسائل اقتصادی معروف است. تحت حکومت وی، خدمات دولتی و فرصت‌های آموزشی برای نخستین‌بار برای زنان فراهم شد و تمامی مردم پاکستان حق داشتن پاسپورت را به دست آوردند.

یکی از مقامات دولت گفت: کاریزمای ذوالفقار علی بوتو تنها احساسی نبود. او یک برنامه اقتصادی داشت. بوتو سرمایه‌گذاری را به پاکستان آورد. او به ما برنامه اتمی را داد. اما تحلیلگران و بسیاری از رای‌دهندگان معتقدند که خاطرات ذوالفقار علی و بی‌نظیر بوتو در حال محو شدن است و این لحظه توسط سیاستمدارانی همچون عمران خان تصرف شده که پیام‌های ضدفسادش جوانانی را که خواستار رهایی از سیاست‌های سلسله‌ای هستند، جذب می‌کنند.

حسین حقانی، یکی از دوستان خانواده بیلاوال و سفیر سابق پاکستان در آمریکا می‌گوید: هیچ‌یک از این شایعات که در گذشته حزب مردم پاکستان را ناراحت کرده، نتوانسته شهرت بیلاوال را خدشه‌دار کند.

جیمی چاندیو، تحلیلگر سیاسی گفت: محیط سیاسی کنونی پاکستان بسیار رقابتی است و بیلاوال یک گروه و یک پیام جدید لازم دارد. اگر می‌خواهد تا مسائل را تغییر دهد باید دوستان پدرش را از حزب اخراج کند.

انتهای پیام

کد N582612

وبگردی