آفتاب

وداع هزاران نفر با خواننده پاپ / گزارشی از حضور عاشقانه طرفداران مرتضی پاشایی مقابل تالار وحدت

وداع هزاران نفر با خواننده پاپ / گزارشی از حضور عاشقانه طرفداران مرتضی پاشایی مقابل تالار وحدت

امروز خیابان‌های اطراف تالار وحدت از خیابان حافظ تا چهارراه ولیعصر مملو از آدم‌هایی بود که با پیراهن مشکی و چشمانی اشکبار به تشییع جنازه مرتضی پاشایی آمده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم با پخش قطعاتی از آثار این خواننده موسیقی پاپ آغاز شد. ترانه‌هایی که با همخوانی مردم به صورت گسترده همراه بود. در این میان گروهی هم با سنج و دمام‌نوازی همدردی خود را نشان می‌دادند. 

بالاخره مراسم شروع شد. نخست، پیام تسلیت علی جنتی وزیر ارشاد خوانده شد و بعد علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد طی سخنانی گفت اینجا چهره‌های نورانی را می‌بیند که این روزها شاهد تجلی احساس آنها بوده است. 

او ادامه داد: «برای شما ملتی که محبت را به عنوان اساسی‌ترین و ماندگارترین چهره مردم ایران نشان دادید، آرزوی سلامتی می کنم و امیدوارم خداوند روح مرتضی پاشایی را شاد کند که می‌دانم شاد هم هست.» 

مرادخانی به ذکر خاطره‌ای از پاشایی هم پرداخت: «یادم می‌اید که حدود یک ماه پیش به اتفاق مرتضی پاشایی در مشهد حضور داشتیم و به هنرمندان برگزیده جشنواره تئاتر مناطق جایزه می‌دادیم و این برای هنرمندان تئاتر آن مراسم جالب بود که مرتضی پاشایی جایزه آنها را می‌دهد کما اینکه از او خواستند که در این مراسم برای‌شان بخواند.»

او دعا کرد که روح پاشایی با اولیا محشور شود و افزود: «با همه این شوری که در انیجا هست بار دیگر به من ثابت شد که این ملت با این وحدت و بزرگی برای ما عزت و افتخار می‌آورند و به دنیا نشان می‌دهند که همه ما برای ستاره‌ها و کسانی که برای فرهنگ و هنر این سرزمین تلاش می‌کنند احترام قائلیم.» 

معاون هنری ارشاد خطاب به مردم گفت: «چند روز پیش که در بیمارستان بهمن او را ملاقات کردم همواره می‌خواست مراسم تشییع پیکرش جوری برگزار شود که روحش شاد باشد. حالا شما کاری کنید که امروز روح مرتضی شاد باشد.» 

محمد علیزاده:‌ مرتضی اسطوره شد

یکی دیگر از کسانی که در این مراسم سخنرانی کرد محمد علیزاده خواننده پاپ بود. او در حالی که می‌گریست گفت: «این روزها در خلوتم خیلی با مرتضی حرف زدم و شاید به خاطر این حرف‌ها بسوزم اما دست آخر روحم آرام شده است چرا که دوست و برادر همیشگی من مرتضی پاشایی تبدیل به یک اسطوره شد.» 

او در سخنانش با پاشایی هم حرف زد و گفت: «رفیق خیلی خوشحالم که لحظات تلخ و شیرین زندگی‌ام را با تو تجربه کردم و از شنیدن موسیقی تو به اندازه شنیدن موسیقی خودم لذت بردم. 

این خواننده در پایان سخنانش به طور ضمنی جواب برخی انتقادهایی که به حضور هنرمندان در روزهای آخر عمر پاشایی در بیمارستان شده بود را هم داد:‌«عمری است که با دلم زندگی می‌کنم و اگر هم گریه کردم و فیلم‌بردارها و عکاس‌های گریه‌های من را دیدند بدانند که این گریه‌ها در مقام محمد علیزاده نبود، من برای برادرم گریه کردم، بمن برای دوست عزیزم گریه کردم که تا پایان عمر به یاد او خواهم ماند.»  

علیزاده بعد از سخنانش قطعه «هواتو کردم» را خواند و گفت:‌«دوست دوست‌داشتنی من، دوست مهربان و رفیق بی‌عقده من، همه در این مدت برای زنده ماندن تو تلاش کردند و هر کاری کردند تا تو بمانی اما نشد ولی تو ما را به بزرگی‌ات ببخش. اگر روزی فرزندی داشتم مطمئن باشید که از عمو مرتضی برایش خواهم گفت که این بار نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان یک انسان دوست داشتنی همراه من بود چرا که او برای من فقط یک خواننده نبود.» 

بعد از علیزاده عموی مرتضی پاشایی هم از حضور مردم تشکر کرد و خطاب به مردم گفت: «شما خودتان مرتضی را بهتر از من می‌شناسید، شما عاشق مرتضی پاشایی بودند چون مرتضی عاشق شما بود. خوب یادم هست هر شب که برای ملاقات او به بیمارستان می‌رفتم او با همان حال مریض باز هم به فکر مردمی بود که در آن هوای سرد در محوطه بیمارستان حضور داشتند. مرتضی در همان جا هم حتی در بیمارستان به فکر شما مردم بود.» 

او ادامه داد: «شما شفای مرتضی را خواستید و خداوند مرتضی را یک سال دیگر به ما داد در حالی که قرار بود به گفته پزشکان او سال گذشته ما را ترک کند، اما خدا مرتضی را به شما و ما هدیه کرد و او یک سال دیگر همراه بود. مطمئن باشید هم اکنون مرتضی ما را نگاه می‌کند، مرتضی فقط متعلق به ما نیست. روح او در دل شماست و من مطمئنم او همچنان به فکر ملت شریف و مهربان ایران است. به همین جهت از شما می‌خواهم در این چند روز با همین آرامش و با همین شکوه او را همراهی کنید.» 

بعد از عموی پاشایی، نوبت به بنیامین بهادری رسید که قطعه «صدای بی‌صدا» را برای مردم اجرا کرد. اما در کنار آن در میان مردمی که از گوشه و کنار ایران به این مراسم آمده بودند هر گروه بنا بر آداب و رسوم خود برای این خواننده عزاداری کردند. 

سرانجام تابوت پاشایی که برای نخستین بار به عنوان یک شخصیت فرهنگی به پرچم ایران مزین شده بود در میان انبوه طرفدارانش روانه بهشت زهرا شد. 

58۲۴۴

کد N582306

وبگردی