آفتاب
به میزبانی لاهور؛

مجمع عمومی مجالس آسیایی 10 تا 12 آذرماه برگزار می‌شود

مجمع عمومی مجالس آسیایی 10 تا 12 آذرماه برگزار می‌شود

هفتمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی اول تا سوم دسامبر برابر با 10 تا 12 آذرماه سال 93 در لاهور پاکستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی نژاد حسینیان دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در نشستی به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی مجمع مجالس آسیایی در تاریخ 25 آبان ماه اظهار کرد: مجمع مجالس آسیایی نهادی است که از 41 پارلمان آسیا با هدف هماهنگی فعالیت‌های مجالس برای تقویت آزادی و برابری، عدالت ورفاه اجتماعی، امنیت و ثبات و صلح و دوستی در سال 2006 تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی این مجمع تقویت دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش مجالس در تصمیم‌سازی‌ها در سطح قاره آسیا است گفت: برای گرامی‌داشت روز تاسیس مجمع مجالس آسیایی (APA) قرار است مراسمی از سوی دبیرخانه مجمع برگزار شود و در این مراسم از مقامات و مسئولین کشور به بسیاری از سفرای خارجی دعوت به عمل آمده است.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی خاطرنشان کرد: ریاست مجمع بر اساس منشور برای دو سال و از بین پارلمان‌های عضو انتخاب می‌شود، تاکنون ایران ، اندونزی ، سوریه و پاکستان عضو بودند و در سال آینده میلادی کامبوج ریاست مجمع را به عهده دارد.

نژاد حسینیان با بیان اینکه ششمین اجلاس مجمع عمومی سال گذشته از 17 تا 20 آذر در اسلام آباد پاکستان برگزار شد اظهار کرد: هفتمین نشست مجمع عمومی از 10 تا 12 آذرماه سال جاری در لاهور برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرایی شدن مصوب مجمع اظهار کرد: در یک دوره‌ای کم کاری انجام شد که دلیل آن نیز اختلاف میان روسیه و سوریه بود و طبق مصوبات قبلی بایستی ریاست سازمان برای تشکیل جلسه‌ای به سوریه می‌رفت اما روسیه با این نشست مخالف بود به همین دلیل کار ریاست به تعویق افتاد دلیل آن هم مسائلی بود که در سوریه رخ داده بود.

وی افزود: بنابراین کار ریاست به تعویق افتاد و پاکستان داوطلب شد که جلسه مجمع در اسلام آباد برگزار شود.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به این که سه کمیته دائم در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی موضوعات را پیگیری می‌کنند گفت: صلح و دوستی در آسیا ،همکاری بین دولت‌ها و پارلمان‌های عضو، بحران مالی، جهانی شدن، محیط زیست، انرژی، مبارزه با فساد، مبارزه با فقر، عدالت در سلامت، تنوع فرهنگی، حمایت از حقوق مردم فلسطین ، حمایت از حقوق کارگران مهاجر، مبارزه با ترورسیم، مبارزه با مواد مخدر، تعامل بین مذاهب و مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی از جمله موضوعاتی هستند که کمیته‌ها بررسی کرده و به تصویب مجمع عمومی می‌رسانند.

نژاد حسینیان با بیان این که تا به حال حدود 30 دستورالعمل برای رفع فقر و گرسنگی مصوب شده گفت: تروریسم نیز از دیگر موضوعاتی است که در کشورهای آسیایی مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به حوادثی که اخیرا رخ داده این مساله تهدید کلی برای همه اعضای این سازمان است و به نظر می رسد عاملی شود تا همکاری کشورهای آسیایی بیشتر باشد.

نژاد حسینیان در ادامه بر اهمیت روز افزون دیپلماسی پارلمانی در جلوگیری از گسترش دامنه اختلافات سیاسی تاکید کرد و گفت: به پیشنهاد آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس در سال جاری میلادی نخستین نشست ترویکای مجمع مجالس آسیایی و سایر روسای مجالس در کشور پاکستان و با ریاست رئیس مجلس سنای این کشور برگزار شد و مقرر شد این نهاد در نشست‌های خود اوضاع سیاسی منطقه را بررسی کند.

وی در پایان اظهار کرد: مجمع مجالس آسیایی موفق به گسترش همکاری با سایر سازمانهای پارلمانی و سیاسی شد و در جلسات و نشست‌های آنها مشارکت فعالانه‌ای داشت از جمله با کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیا(ACAPP) که متشکل از بیش از 250 حزب سیاسی ائم از احزاب حاکم یا مخالف در تمامی کشورهای آسیایی است.

تصمیمات این نشست می‌تواند فرصت‌های اجرایی شدن قطعنامه‌های مجمع مجالس آسیایی را بیشتر و در عمل دولت‌ها را با پارلمان‌هایشان هماهنگ‌تر کند.

انتهای پیام

کد N581819

وبگردی