آفتاب

اختلاف نظر کارشناسان آمریکایی در مورد توافق هسته ای ایران

اختلاف نظر کارشناسان آمریکایی در مورد توافق هسته ای ایران

یک رسانه غربی در تماس با کارشناسان کنترل سلاح در آمریکا نظر آنها را در مورد امکان رسیدن به توافق جامع هسته ای تا تاریخ 24 نوامبر جویا شده که هر یک از آنها نظر متفاوتی در این مورد داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "رابرت اینهورن" مشاور ویژه سابق وزارت خارجه آمریکا در امر کنترل سلاح در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه، از مشکل بودن حصول توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 تا تاریخ 24 نوامبر خبر داد.

اینهورن در مورد پیش بینی خود از نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هیچ امکانی برای اینکه تا تاریخ 24 نوامبر به توافق جامع برسیم وجود ندارد و فکر می کنم که دو طرف (ایران و 1+5) توافق ژنو را برای چند ماه دیگر تمدید کنند.

بر اساس توافق موقت ژنو که در نوامبر سال گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید قرار شد طرفین از طریق مذاکره و همچنین حسن نیت برای رسیدن به یک توافق جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران تلاش کنند.

اما "کلس داونپورت" از دیگر کارشناسان کنترل سلاح در آمریکا در این مورد گفت: رسیدن به توافق جامع تا تاریخ 24 نوامبر قبل دسترس است و هر دو طرف متعهد هستند که به این امر برسند.

در همین رابطه روز گذشته "سرگئی ریابکوف" معاون وزارت خارجه روسیه، و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای گفت: اگر ایران و آمریکا بخواهند می توانیم تا تاریخ 24 نوامبر به توافق جامع هسته ای برسیم. 

ریابکوف که در استرالیا با خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: شش کشور عضو گروه 1+5، شامل روسيه، آمريکا، بريتانیا، فرانسه، چين و آلمان،‌ و ايران تا اين حد به دستيابی به توافق نزديک نشده‌اند و اين احتمال وجود دارد که اين توافق در روز 24 نوامبر، به دست آيد.

معاون وزير خارجه روسيه با اشاره به اين که هنوز فرصت کافی برای تصميم‌گيری در مورد برنامه اتمی ايران هست افزود: اما تضمينی در اين مورد که تصميمات مربوط به برنامه اتمی ايران در پايتخت هايی که بيشترين مشکل را در اين زمينه دارند اتخاذ شود،‌ وجود ندارد.

کد N581693

وبگردی