آفتاب

دی میستورا: بحران سوریه را تنها از طریق راهکار سیاسی می‌توان حل کرد

دی میستورا: بحران سوریه را تنها از طریق راهکار سیاسی می‌توان حل کرد

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با تاکید بر اینکه بحران این کشور تنها از طریق سیاسی ممکن است، خواهان برگزاری مذاکرات سیاسی میان طرف‌های سوری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی موندو تاکید کرد: پس از گذشت سه سال و نیم از جنگ و خونریزی در سوریه ما نیاز به ساختار جدیدی داریم. من با تمامی طرف‌های ذی‌ربط بحث و گفت‌وگو کرده‌ام و همگان چه در دمشق و چه در واشنگتن، مسکو، تهران، پاریس یا آنکارا معتقدند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و باید خود سوری‌ها آن را از طریق ساختاری سیاسی که بر آن توافق شود حل کنند تا جنگی که موجب کشته شدن حدود 220 هزار تن و چه بسا بیشتر شده است، پایان یابد.

وی ضمن پیشنهاد "طرح جدیدی" برای رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه و اجرای آن در تمامی مناطق کشور بر لزوم ایجاد راهکاری برای توقف درگیری‌ها در سوریه که بر لبه بحران انسانی بسیار خطرناکی قرار دارد، تاکید کرد.

دی میستورا همچنین خواهان پایان درگیری‌ها و ایجاد فرصتی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان و تلاش برای مذاکرات سیاسی شد.

وی در خصوص فعالیت خود در سوریه گفت: هدف‌ پایان دادن به خشونت‌ها و ایجاد مراکزی برای ورود به برخی اماکن و رسیدن کمک‌های انسانی به این مناطق است. همچنین باید مانع از پیشروی داعش در این مناطق شویم. داعش تنها زمانی تهدیدی جدی برای سوریه به حساب می‌آید که فضایی برای اقدامات آن در این کشور ایجاد شود و دو دستگی میان گروه‌ها در سوریه و جنگ داخلی در این کشور به پیشروی داعش دامن می‌زند.

وی افزود: ما به نیابت از سازمان ملل و با مشورت بان کی مون، دبیرکل این سازمان شهر حلب را به عنوان اولین شهر برای آزمایش طرح خود انتخاب کردیم و طرح جدیدی به زودی اجرایی می‌شود. ما شهر حلب را به این دلیل انتخاب کردیم که تعداد زیادی از سوری‌ها در این شهر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و ممکن است بحران انسانی خطرناکی در حلب رخ بدهد.

انتهای پیام

کد N581643

وبگردی