آفتاب
استاد آمریکایی در گفتگو با مهر:

نقش کلیدی سردار سلیمانی در آزادسازی آمرلی و جرف الصخر/ استراتژی "سردار" به مذاق غربیها خوش نیامد

نقش کلیدی سردار سلیمانی در آزادسازی آمرلی و جرف الصخر/ استراتژی "سردار" به مذاق غربیها خوش نیامد

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی نقش سردار سلیمانی علیه داعش در کردستان عراق را کلیدی خواند که به مذاق غربیها خوش نیامده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا و نویسنده "سیاست کردهای در خاورمیانه" در پاسخ به این پرسش که "نقش سردار سلیمانی در آزدسازی مناطق آمرلی و جرف الصخر چیست؟" گفت: سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس مورد توجه غربیها است.

وی افزود: رسانه های غربی مطالب متعددی را در زمینه سردار سلیمانی منتشر کرده اند. از سوی دیگر شماری از اندیشکده ها در واشنگتن و کشورهای غربی به بررسی نقش سردار سلیمانی در آزادسازی مناطق آمرلی و جرف الصخر پرداختند.

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا تاکید کرد: آنچه که در همه مقاله ها یکسان است اذعان از روی اکراه این رسانه ها به نقش سلیمانی در ابداع یک استراتژی کارآمد برای مبارزه با داعش در بخشهایی از عراق است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال کمک ایران در عقب راندن پیشرفت داعش در جلولا در استان دیاله عراق حیاتی بود. همچنین سردار سلیمانی ابزاری در ابداع یک راهبرد موثر بود که محاصره آمرلی را درهم شکست و داعش را به عقب نشینی از این منطقه واداشت.

نویسنده "سیاست کردهای در خاورمیانه" گفت: داعش اوایل سال جاری جرف الصخر، شهری با 80 هزار سکنه در 60 کیلومتری جنوب غرب بغداد را تحت تصرف خود درآورد. این یک شهر استراتژیک بوده که جمعیت های مختلفی در آن زندگی می کنند که عمدتا مسلمانان سنی از قبایل دلیم و الجنابی هستند.

انتصار در پایان تصریح کرد: سردار سلیمانی در اواخر اکتبر 2014 با کمک به طراحی عملیات عاشورا نقش قابل توجهی را ایفا کرد که باعث آزادی بسیاری از شهرها شد. مقامات کرد نیز در کردستان عراق اذعان کردند که ایران یکی از اولین کشورهایی است که حمایت تاکتیکی و استراتژیکی از آنها داشته و سلاح های خود را در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار داده است و به نیروهای کرد این امکان را فراهم کرده تا پیشروی داعش را به سمت اربیل دفع کنند. مقامات کرد همچنین تاکید کردند که نقش سردار سلیمانی علیه داعش در کردستان عراق کلیدی است.

..............................

گفتگو از معصومه زارع

کد N581566

وبگردی