آفتاب
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

رویکرد اصلاح‌طلبانه تغییرات را با شیب کم و در مدت زمان زیاد به نتیجه می‌رساند

رویکرد اصلاح‌طلبانه تغییرات را با شیب کم و در مدت زمان زیاد به نتیجه می‌رساند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما می‌خواهیم با شیب ملایم همراه با رویکرد دموکراتیک در فرآیندی همگانی کشور را از وضع موجود به وضع مطلوب حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد اطاعت در نشستی از سلسله نشست‌های آینده اصلاح‌طلبی که به همت سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین سوالی که از ما پرسیده می‌شود این است که چرا رویکرد اصلاح‌طلبی را انتخاب کرده‌ایم و روی آن هم پافشاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در جواب باید بگوییم که چند رویکرد برای ما بیشتر وجود ندارد یا رادیکالی است که جهان اسلام از آن تحت فشار است و کسانی مثل ما که انقلاب را دیده‌ایم دیگرش تحملش را نداریم یا رویکرد محافظه‌کاری است که نقطه مقابل بنیادگرایی و سنت‌گرایی است. در این رویکرد هرگونه تغییر و تحول به سختی روی می‌دهد.

وی ادامه داد: رویکرد سوم رویکرد مسلمانان اصلاح‌گراست. در این رویکرد تغییرات تدریجی برای کشوری که انقلاب کرده است و هشت سال جنگ را تحمل کرده به اضافه این‌که چند سال سیاست‌های غلط را هم تجربه کرده است، تجویز می‌شود. اگر این اتفاقاتی که بر سر ایران آمده برای کشورهای دیگر اتفاق می‌افتاد آنها الان سر پا نبودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که رویکرد اصلاح‌طلبانه تغییرات را با شیبی کم و در روند دموکراتیک می‌خواهد، تصریح کرد: ما می‌خواهیم با شیب ملایم همراه با رویکرد دموکراتیک در فرآیندی همگانی کشور را از وضع موجود به وضع مطلوب حمایت کنیم. اصلاحات یک فرآیند کند مثل کوهنوردی برای فتح یک قله است. هدف ما به مقصد رسیدن است و سرعت معنا ندارد.

اطاعت فرآیند توسعه در ایران را دنباله‌دار ندانست و گفت: تنها رویکردی که این مشکل را از بین می‌برد، اصلاحات است. باید جایگاه فکری و اندیشه اصلاح‌طلبان را دانست. پرسش‌نامه‌ای میان شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب توزیع کردیم. مشخص شد که اکثریت جریان اصلاحات سوسیال دموکرات هستند و از نظر فرهنگی اجتماعی همچنین سیاسی انسجام بالایی دارند. ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد، اما در حوزه‌هایی مثل اجتماعی و فرهنگی بسیار به هم نزدیک هستند.

وی همچنین افزود: اصلاح‌طلبان هم از انسجام خوبی برخوردار هستند و به علت مذهبی بودن جایگاه فکری‌شان متفاوت است. بعضی‌ها عقیده دارند که اصلاح‌طلبی تعریف نشده است و تکلیف آن مشخص نیست. این یک مغلطه است. رفرمیست در همه دنیا معنایش مشخص است، گفتمانی که طی فرآیند و بر اساس شعارها و عملکردها شکل می‌گیرد. در نقطه مقابلش هم استفاده از لفظ اصولگرا غیرعلمی است. ممکن است اصلاح‌طلب در اندیشه‌های خود اصولگرا باشد. من همیشه برای طیف مخالف اصلاح‌طلبان لفظ محافظه‌کار را به کار می‌برم.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعریف دموکراسی، خاطرنشان کرد:‌ در تعریف دموکراسی هم مشکل تعریف اصلاحات وجود دارد. المان‌های مختلفی برای تعریف کردن آن موجود است که برخی از آنها طی زمان شکل می‌گیرد.

اطاعت با اشاره به وجود داشتن طیف‌های مختلفی از اصلاح‌طلبان ابراز عقیده کرد: هر کسی از اصلاح‌طلبان در حوزه‌هایی مثل سیاست داخلی و سیاست خارجی تفکرات خاصی دارد. وقتی ما آنها را روی نمودار می‌بریم می‌بینیم که طیف بزرگی از اصلاح‌طلبان ایجاد شده است. اشخاص مختلفی که روی این نمودار قرار دارند همه اصلاح‌طلب هستند اما میزان و معیارهاشان در چارچوب آن نمودار اصلاح‌طلبی متفاوت است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان حاضر مبنی بر ضرورت وجود احزاب جدید در میان اصلاح‌طلبان، گفت: کسانی که مخالف تاسیس حزب جدید هستند مصلحت سیاست را نمی‌دانند. چه اشکالی دارد که چند جوان سیاسی جمع شوند و کار سیاسی کنند. در کشوری مثل ما که نظام سیاسی‌اش دو جبهه‌ای است ،تعداد احزاب زیاد می‌شود. در زمان انتخابات سال 88 به من می‌گفتند شما که عضو اعتماد ملی هستید، چرا به کاندیدا دیگر اصلاح‌طلبان رای دادند، جوابم به آنها این بود که در ابتدا من عضو جناح اصلاحات هستم و بعد عضو حزب خاصی قرار می‌گیرم. اگر حزب جدید در چارچوب جریان اصلاحات کار کند و به رهبری اصلاحات هم اعتقاد داشته باشد فعالیتش خوب است.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر دوری فضای دانشگاه از سیاست، بیان کرد: دانشگاه نباید به عنوان باشگاه سیاسی در آید. وظیفه اصلی دانشگاه کار علمی است، ولی چون احزاب سیاسی در کشور ما فعال نیستند بارشان به دوش مطبوعات، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها می‌افتد. این حرف مقام معظم رهبری که فرمودند دانشگاه نباید جولانگاه احزاب سیاسی باشد بسیار درست است ولی متاسفانه در دورانی دانشگاه‌ها به باشگاه سیاسی بین دولت و احزاب تبدیل می‌شوند.

اطاعت همچنین با اشاره به ارتباط میان سیاست و سلامت انسان‌های یک جامعه، گفت: ما باید در مورد سرطان و موضوعات مرتبط با مردم با یکدیگر صحبت کنیم تا به اهمیت آن پی ببریم. در زمانی که ترور آقای حجاریان اتفاق افتاد، فضای کشور خیلی تند شد. من آن زمان به عنوان رییس کمیسیون احزاب وزارت کشور زمینه صحبت را فراهم کردم. در چند جلسه اول نمایندگان احزاب دو جناح مختلف با هم خیلی تند صحبت می‌کردند اما به مرور حرف‌هایشان را به هم زدند.

وی همچنین در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر چرایی عدم حضورش در تحصن مجلس ششم، تصریح کرد: من در آن زمان استدلال کردم که چرا نباید در تحصن شرکت کرد. با توجه به فرهنگ سیاسی ایران تحصن جواب نمی‌دهد، زیرا حمایت اجتماعی پشت آن نیست و به حتم بدون حمایت اجتماعی به شکست منتهی می‌شود. مردم ایران گاه آنچنان به میدان می‌آیند که حتی جانشان را هم برای فرد و جریانی می‌دهند اما بلافاصله سرخورده می‌شوند.

انتهای پیام

کد N581536

وبگردی