آفتاب

نشست گروه بیست؛ مملو از تناقضات و تضادها

نشست گروه بیست؛ مملو از تناقضات و تضادها

برگزاری نشست گروه بیست فرصتی دوباره در اختیار برخی کشورها قرار داده تا با تقویت روابط دوجانبه و چند جانبه خود برگی دیگر از مناسبات خارجی خود را ورق بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،روزنامه آلمانی فرانکفورترآلگماینه در شماره امروز خود با اشاره به برگزاری نشست گروه بیست در برزین استرالیا نوشت:رهبران بیست قدرت بزرگ اقتصادی جهان در نشست خود در استرالیا در نظر دارند راهبردهایی را به کار گیرند که راه را برای افزایش رشد اقتصاد جهانی هموار می کند.

این بیست کشور حدود دو سوم از کل جمعیت جهان را در خود جای داده اند. آنها روی هم رفته 85 درصد تولید ناخالص جهانی و بیش از 75 درصد تجارت بین المللی را در اختیار خود دارند.همین امر توجیه خوبی برای تلاش آنها برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای تسریع در رشد اقتصادی جهان است.

اما باید به یک نکته توجه داشت:دستیابی به توافق اکثریتی در این خصوص امری دشوار بوده و رهبران این کشورها باید در نشست خود تلاش کنند که ملاحظاتی را که مد نظر هر یک از آنهاست با یکدیگر متناسب کنند. در زیر به روابط برخی از کشورهای مهم عضو گروه بیست اشاره می شود.

روابط امریکا و چین

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا،‌ به همراه شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، چند روز پیش خبر دادند که دو کشور درباره موضوع تغییرات آب و هوایی به توافقی بی سابقه دست یافته اند.
بر اساس این توافق،‌ چین که دومین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان بشمار می آید، موافقت کرده که میزان تولید گاز دی اکسید کربن خود را کاهش دهد.

توافق دو کشور آمریکا و چین در این خصوص بعد از دو روز مذاکره فشرده در حاشیه نشست اخیر سران کشورهای عضو "مجمع همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام" (آپک) صورت گرفت.

با این حال، باید به این نکته توجه داشت که این توافق و سایر توافق هایی که آمریکا و چین در زمینه تجارت و مسائل نظامی داشته اند باعث نشده که تنش بین دو کشور در ارتباط با مقوله حقوق بشر و مقولات مشابه از بین رود.

از سوی دیگر، آمریکا از تعمیق هر چه بیشتر روابط چین با روسیه به شدت نگران است. این در حالی است که چینی ها نیز از برنامه های آمریکا در زمینه گسترش هر چه بیشتر نفوذ راهبردی و اقتصادی واشنگتن در آسیا نگران هستند.

 روابط آمریکا و روسیه

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس وی، در حاشیه سایر نشست هایی که هر دوی آنها در آن حضور داشته اند درباره برخی مسائل مورد اختلاف گفتگو کرده اند.
از جمله این مسائل می توان به مسئله اوکراین، بحران سوریه و مسئله هسته ای ایران اشاره کرد. روسای جمهور آمریکا و روسیه بعد از بحث ها و مذاکراتی که در حاشیه نشست های مختلف در خصوص این مسائل داشته اند با لبخند در برابر دوربین های تلویزیونی و خبرنگاران رسانه های مختلف ظاهر شده اند، اما آنها همچنان در خصوص این مسائل با یکدیگر اختلاف نظر جدی دارند.

روابط بین آمریکا و روسیه همچنان پرتنش بوده، زیرا آتش بسی که بین معترضان اوکراینی طرفدار روسیه و دولت اوکراین برقرار شده همچنان شکننده بوده و واشنگتن نیز تهدید کرده تحریم های خود علیه مسکو را گسترش خواهد داد.

از سوی دیگر، حضور ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه بیست در استرالیا با مستقر شدن چهار فروند کشتی جنگی این کشور در آبهای بین المللی واقع در شمال شرقی استرالیا همزمان بوده است.

 روابط چین و ژاپن

در نشست سران کشورهای عضو اپک، رهبران چین و ژاپن برای اولین بار در طول دو سال گذشته در یک نشست منطقه ای حضور داشتند. با این حال، باید یک نکته را مد نظر قرار داد و آن این است که پکن و توکیو اختلافات ارضی شدیدی با یکدیگر داشته و بر سر مالکیت چند جزیره غیرمسکونی در دریای چین جنوبی به شدت اختلاف نظر دارند.

با توجه به رابطه سرد در استقبال رئیس جمهور چین از شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن،‌ باید این نکته را یادآور شد که دیدار رهبران دو کشور می تواند راه را برای مذاکرات مقامات بلند پایه توکیو - پکن درباره موضوعات مختلف هموار کند.

این امر همچنین می تواند گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو غول اقتصادی بزرگ در آسیا را هموار کند.

 روابط اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه 20

هجده کشور عضو منطقه پولی یورو در سال های اخیر با بحران اقتصادی روبرو شده اند. به طور حتم دیگر کشورهای عضو گروه 20 از کمک به احیای اقتصادی کشورهای این منطقه استقبال خواهند کرد.

 روابط استرالیا و اندونزی

تنش بین استرالیا،‌ میزبان نشست گروه 20،‌ و اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان، در سال های اخیر به طور دوره ای شدت پیدا کرده است. با این حال،‌ نخست وزیر استرالیا از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر در اندونزی استقبال کرد.

اندونزی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جنوب شرقی آسیا به شمار می آید. این کشور در مناقشات میانجی گری کرده و تلاش کرده چهره ای معتدل و میانه رو از اسلام را به جهانیان عرضه کند. با این حال، رهبران اندونزی باید با مشکلات مختلفی مانند کندی رشد اقتصادی، گسترش فساد مالی و ضعف زیرساخت ها دست و پنجه نرم کنند.

 روابط بین کشورهای عضو «بریکس» و دیگر اعضای گروه 20

کشورهای چین،‌برزیل روسیه،‌ هند و آفریقای جنوبی اعضای گروه موسوم به "بریکس" هستند. کاهش رشد اقتصادی در سه کشور عضو این گروه،‌ یعنی چین،‌ برزیل و روسیه،‌ امیدهایی را که در خصوص تقویت رشد اقتصادی در "بریکس" شکل گرفته بود کمرنگ کرده است.

کندی رشد اقتصادی در این کشورها و نیز پایین بودن رشد اقتصادی در شمار دیگری از کشورهای در حال توسعه می تواند تاثیرات منفی برای اقتصاد کشورهای صنعتی و پیشرفته به همراه داشته باشد.

پایین تر آمدن بهای نفت در بازارهای جهانی و نیز کاهش قیمت دیگر مواد خام تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد کشورهایی که به صادرات این محصولات وابسته هستند بر جای گذاشته است.

گروه 20 تلاش کرده است سامانه های قیمت و عرضه را اصلاح کند و سرمایه گذاری در زیرساخت ها را تشویق کند تا از این رهگذر بتواند توسعه ای پایدار و فراگیر را رقم زند،‌ توسعه ای که وجود آن برای افزایش رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی امری ضروری است.

کد N581472

وبگردی